NeoPedia
رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اراك:

توجه جوامع دانشگاهی به بازار تقاضا مصداق حركت به سمت جهش تولید است

توجه جوامع دانشگاهی به بازار تقاضا مصداق حركت به سمت جهش تولید است

به گزارش نئوپدیا مركزی رئیس دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی اراك اظهار داشت: توجه بیشتر به بازار تقاضا از طرف جوامع دانشگاهی می تواند زمینه ساز برداشته شدن گام های بلندی در امتداد جهش تولید باشد.


سجاد باقری در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینكه دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی در همه زمینه های علمی و پژوهشی و به ویژه در زمینه توسعه ارتباط با صنعت و جامعه نقش كلیدی ایفا خواهند كرد، اظهار نمود: نیاز امروز و آینده كشورمان رونق تولید و به فرموده مقام معظم رهبری «جهش تولید» است؛ چونكه حركت كُند و آهسته ما را از رسیدن به اهداف و برنامه ریزی های آینده كه سبب رشد و تعالی و پیشرفت كشورمان می شود، عقب نگه خواهد داشت.
وی ادامه داد: پس جهت تحقق جهش تولید باید اهتمام و تلاش مضاعف و چند برابری در دستور كار مدیران، مسئولان و دانشگاهیان كشور قرار گیرد تا با ورود به عرصه عمل و كار جهادی در حوزه علم و پژوهش و فناوری بتوانیم عملا وارد پروژه های مختلف علمی و تحقیقاتی شویم.
رئیس دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اراك با تاكید بر اینكه مهارت آموزی دانشجویان و توسعه كارآفرینی نیازمند فراهم كردن زیرساخت های لازم در دانشگاه هاست، افزود: همچون این زیرساخت ها، فراهم كردن امكانات آزمایشگاهی استاندارد در واحدهای دانشگاهی، ایجاد مراكز رشد و تأسیس سراهای نوآوری باتوجه به پتانسیل هر شهر و منطقه، تأسیس پژوهشكده های مختلف در دانشگاه ها، معرفی دانشجویان به صنایع و سازمان ها جهت كارآموزی، كارورزی و مهارت آموزی، توسعه مراكز آموزش های كوتاه مدت مهارتی تخصصی و... است.
باقری اظهار داشت: در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی استان مركزی و واحد اراك از مهرماه سال قبل اقداماتی در امتداد تربیت دانشجویان كارآفرین آغاز نموده است كه همچون این اقدامات، می توان به معرفی دانشجویان به مراكز صنعتی در چارچوب طرح پویش جهت تربیت مهندسان كاربردی و مهارت آموزی دانشجویان جهت ورود به بازار كار و اشتغال آنها، همكاری در فعال سازی و راه اندازی اتاق فكر صنعت، پیاده سازی و استقرار مدیریت تكنولوژی در شركت های صنعتی و دانشگاه، راه اندازی مركز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی، ستاندن مجوزهای تأسیس پژوهشكده علوم گیاهی كاربردی، راه اندازی مركز تحقیقاتی امنیت غذایی و مركز تحقیقاتی علوم اعصاب كاربردی، تأیید سه مورد گزارش نهایی طرح پژوهشی برون دانشگاهی، سه مورد خاتمه طرح پژوهشی و تأیید یك مورد ثبت اختراع اعضا و افزودن ۸۰ عضو جدید به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، پیگیری و ستاندن گواهی نامه كالیبراسیون تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و برگزاری رویداد استارت آپی انجام داده است.
بگفته وی، برگزاری مسابقه طراحی وب سایت و برگزاری كافه كارآفرینی و برگزاری كارگاه پویش كارآفرینی، انعقاد 14 تفاهم نامه همكاریهای مشترك علمی آموزشی و تحقیقاتی با دانشگاه ها، كارخانجات و مراكز صنعتی فعال در استان مركزی، جذب ۸ هسته فناور جدید در مركز رشد، راه اندازی بازار فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان مركزی و انعقاد قراردادهای تحقیقاتی برون دانشگاهی به میزان 6 میلیارد ریال تاكنون، از دیگر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی استان مركزی در امتداد حركت به سمت دانشگاه كارآفرین بوده است.
وی با اشاره به اینكه دانشگاه نسل سوم تحت عنوان "دانشگاه كارآفرین" و دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی است كه صرفا مانند یك بنگاه اقتصادی به صورت منفعلانه به دنبال پاسخ گویی به نیاز بازار نیست، اشاره كرد: این دانشگاه می كوشد به صورت فعالانه محیط اجتماعی اقتصادی پیرامونش را شكل دهد، پس برای به فعل درآوردن توانایی بالقوه بطور مطلوب در زمینه رسیدن به دانشگاه های نسل سوم و چهارم، باید استانداردهای كیفی در زمینه كارهای پژوهشی و ترویج استفاده از نتایج در صنایع و جامعه دیده شود. در دانشگاه های نسل سوم و چهارم رقابت افزایش می یابد و بهره برداری از دانش در كنار آموزش و تحقیق اهمیت پیدا می كند؛ در نتیجه ارتباط بین صنعت و دانشگاه نیز باید افزایش یابد.
باقری در ادامه صحبت خود اضافه كرد: از مهم ترین خاصیت های دانشگاه های نسل سوم و چهارم، می توان به تجاری سازی دانش، كالایی كردن دانش فنی (ثبت پتنت، صدور مجوز، راه اندازی كسب وكارهای استارت آپی)، تربیت نیروی انسانی كارآفرین (آموزش مباحث در رابطه با مدیریت كسب وكار، تجاری سازی، كارآفرینی و...) و همین طور ارتباط نزدیك با صنعت اشاره نمود.
وی افزود: راهكارهای پیشنهادی بنده جهت ارتباط با صنعت و سوق دادن دانشگاه به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم، توجه بیشتر به بازار تقاضاست؛ یعنی اینكه چه محصولات و فناوری هایی دارای بازار بهتری هستند و تحقیقات دانشگاهی بر اساس خروجی تحقیقات بازار تعریف شود و حتی ارتقاء اساتید و دانشجویان نیز بر اساس ارزش افزوده ناشی از تحقیقات آنها انجام گیرد. تشویق اساتید و محققین به راه اندازی شركت های فناور، حفاظت از دارایی های فكری، تأسیس دفاتر انتقال فناوری و تعامل نزدیك با صنعت جهت تامین مالی تحقیقات دانشگاهی می تواند با حمایت های خود، پروسه پیشرفت و توسعه فناوری و خصوصاً جهش تولید در سال 99 را به شدت تسریع كند.
رئیس دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی اراك اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی استان مركزی با برخورداری از یازده واحد و چهار مركز آموزشی بعنوان بزرگ ترین دانشگاه غرب كشور هرساله موفق به كسب موفقیت ها و دستاوردهای شایان توجهی در زمینه های علمی، پژوهشی، فرهنگی و ورزشی می شود و از نظر بنده این مساله یك فرصت جهت تحقق اهداف و سیاست های اصلی دانشگاه یعنی دانشگاه كارآفرین شمرده می شود تا چالش. این دانشگاه می تواند به شرط كم و كوتاه شدن روند صدور مجوزها و بروكراسی های اداری كه سبب اتلاف وقت و سرمایه و فرصت های زیادی می شود، در زمینه های در رابطه با كشاورزی، صنعت، كارآفرینی، صنایع دستی، پروژه های در رابطه با صنعت و معدن و عمران، پزشكی و... گام های بلندی در تحقق جهش تولید بردارد.
باقری با اعلان اینكه دانشگاه تا به امروز به منزله سازمان آموزش محور بوده و برغم كارهای پژوهشی و فناوری، نتوانسته خودرا به سیستم پژوهش و تحقیقات كاربردی نزدیك كند، اظهار نمود: یكی از دلیلهای اصلی وجود این معضل این است كه درصدد بودیم سازمان آموزشی كه زبانی آموزشی دارد را به سازمان صنعتی كه زبانش تولید است، بسط دهیم كه هیچ همزبانی بین این دو وجود ندارد، پس به جهت اینكه بتوانیم دانشگاه ها را به صورت اصولی با صنعت ارتباط دهیم، باید دانشگاه ها را از سیستم صرفا آموزشی كه مقاله محوری، تاكید صرف بر امور نظریه و متأسفانه استفاده از پروژه های آماده توسط دانشجویان است به سمت سیستم پژوهشی و فناوری سوق دهیم و بنظر می رسد پس لازمه این امر، استفاده از پتانسیل ها و امكانات آزمایشگاهی دانشگاه، تشویق اساتید و محققین به راه اندازی شركت های فناور و استفاده از دانشجویان در این شركت ها، تعامل نزدیك با صنایع و اعتمادسازی آنها، افزایش سرانه تحقیق و توسعه در كشور، سوق دادن پایان نامه های تحصیلات تكمیلی به سمت مسئله محوری و رفع معضلات و مشكلات صنعت و جامعه در جهت كاربردی كردن آنها و در نهایت اصلاح سیستم آموزشی كشور بدلیل عدم كاربردی بودن بیشتر رشته هاست.
او در آخر اشاره كرد: در بحث ارتباط صنعت و دانشگاه، اقدامات مؤثری همچون انعقاد قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی برون دانشگاهی اشاره نمود. تعدادی طرح نیز به ادارات و سازمان های مختلف همچون اداره كل حفاظت محیط زیست استان مركزی، شركت برق منطقه ای باختر، شركت توزیع برق استان مركزی، شرك گاز استان مركزی، شهرداری، اداره كل ورزش و جوانان استان ارسال شده است كه با نهایی شدن آنها و انعقاد قرارداد، امیدواریم گامی استوار در جهت تحقق جهش تولید برداریم. همچنین، با تأسیس و آغاز به كار پژوهشكده های مختلف، تجهیز و گسترش فضای آموزشی و كارگاهی، جذب هسته های فناور جدید و شركت های دانش بنیان در مراكز رشد، انعقاد و اجرایی كردن تفاهم نامه های همكاری با صنایع و دانشگاه ها، راه اندازی بازار فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان مركزی و واحد اراك، به این اهداف دست پیدا نماییم.




منبع:

1399/01/15
12:50:38
5.0 / 5
3255
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , پژوهش , پژوهشگران
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
NeoPedia