NeoPedia
پژوهش؛ میان آنچه كه باید باشد و نیست،

ضرورت استفاده از ظرفیت آموزش مجازی در پژوهش

ضرورت استفاده از ظرفیت آموزش مجازی در پژوهش

به گزارش نئوپدیا اصفهان دانشمند دو درصد برتر جهان با اشاره به اینکه باید از مزایای آموزش مجازی همچون تقویت قابلیت نسبی یادگیری مستقل و مطالعه فردی برای انجام امور پژوهشی استفاده کرد، اظهار داشت: برای پیشرفت کشور باید سازمان ­ها و مراکز صنعتی به دنبال محققان باشند، نه اینکه پژوهشگر برای ارتباط با مراکز تحقیقاتی به دنبال ایجاد رابطه باشد.



غضنفر شاهقلیان در گفت و گو با ایسنا، شاخص ­های توسعه و پیشرفت عوامل اقتصادی و اجتماعی کشور را به نوع و سطح فعالیت­های پژوهشی محققان آن کشور مرتبط دانست و اظهار نمود: رشد علمی کشور در ۲ دهه گذشته مناسب بوده است.

وی اضافه کرد: البته این تنها آغازی بر یک راه طولانی و شاید بی انتها در تواناسازی کشور با کمک گسترش پژوهش و آموزش است. ایران در زمینه فناوری و تحقیقات سلول­های بنیادی، فناوری هسته­ ای، حوزه نظامی و افزایش توان دفاعی کشور، حوزه فناوری نانو، حوزه پزشکی و حوزه هوا-فضا پیشرفت خوبی داشته است.

به گفته مدیر مسئول نشریه روش­ های هوشمند در صنعت برق، چالش ­های پژوهشی به عوامل مختلفی مانند ایجاد انگیزه، فرهنگی و اجتماعی، مشکلات اداری، فنی و تخصص فرد، نحوه عرضه خدمات پژوهشی و عدم اهمیت دادن به فعالیت­های پژوهشی بستگی دارد و برای پیشرفت کشور باید سازمان ­ها و مراکز صنعتی به دنبال محققان باشند، نه اینکه پژوهشگر برای ارتباط با مراکز تحقیقاتی به دنبال ایجاد رابطه باشد.

شاهقلیان اضافه کرد: همینطور وجود رانت در بخش ­های دولتی یکی از موانع گسترش پژوهش در هر کشوری است. از دید سازمانی دانشگاه ها و مراکز صنعتی نباید الزامی به حضور فیزیکی پژوهشگر در محل کار و تعیین حق­ الزحمه آن بر اساس ساعت حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: در توسعه پژوهش کشور عوامل مختلفی تأثیر دارند که می ­توان به امکانات فیزیکی و زیرساخت های بنیادی، تبادل اطلاعات بین پژوهشگران و نیروهای انسانی برای اجرای طرح­ های مختلف تحقیقاتی اشاره نمود.

در دوران کرونا نمی توان پژوهش را کنار گذاشت

دانشمند دو درصد برتر جهان با اشاره به اینکه پژوهش در دوران کرونا تعطیل بردار نیست، در مورد ادامه دار بودن پژوهش در پاندمی کرونا خاطرنشان کرد: با گسترش ویروس کرونا و تعطیلی بیشتر مکان­ ها در کشور نمی­ توان پژوهش را کنار گذاشت و منتظر برگشت کشور به حالت عادی ماند. بلکه باید آموزش و پژوهش در این شرایط هم ادامه پیدا کند.

به گفته شاهقلیان برای عقب نماندن در این عرصه باید از مزایای فضای مجازی مانند عدم محدودیت زمانی و استفاده هم زمان از جذابیت­ های صوتی و تصویری برای آموزش و تقویت قابلیت نسبی یادگیری مستقل و مطالعه فردی برای انجام امور پژوهشی بهره برد.

وی تصریح کرد: با عنایت به ناگهانی بودن این تغییر رویه و این حد از توجه به آموزش های غیرحضوری بر پایه فضای وب یعنی عرضه مجازی برای تمام مقاطع آموزشی، دانشگاه ها با چالش هایی مواجه گشتند که ابهامات و انتقاداتی را از جانب برخی دانشجویان به دنبال داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در این خصوص توضیح داد: سامانه آموزش مجازی پویا نیست و تنها استاد محور است نه دانشجو محور. افت تحصیلی و مهارتی دانشجویان به واسطه صدمه ­پذیری تدریس و یادگیری دروس محاسباتی و عملیاتی و آسیب­ پذیری برنامه ­های پژوهشی به واسطه محدودیت ارتباط و تعامل معمول بین دانشجو، استاد راهنما و فضای پژوهشی تجربی و همینطور کاهش کمی و کیفی پروژه­ های پژوهش محور از مشکلات آموزش مجازی است.

باید بتوان پژوهش را در آموزش کشور وارد کرد

شاهقلیان در سفارش به دانشجویان و پژوهشگران برای رهایی از افت تحصیلی و عقب نماندن امر پژوهش در این دوران، اظهار داشت: هر اتفاقی که می­ افتد دارای مزایا و معایبی است. از مزایای آموزش مجازی می­ توان به تقویت قابلیت نسبی یادگیری مستقل و مطالعه فردی و استفاده از تنوع تدریس­ ها و روش ­های مختلف تدریس اشاره نمود و با عنایت به عدم محدودیت زمانی حضور استاد و دانشجو در آموزش و پژوهش فرصت بیشتری در اختیار دانشجویان و پژوهشگران برای انجام تحقیق وجود دارد.

دانشمند دو درصد برتر جهان خاطرنشان کرد: اگر بتوان در آموزش کشور پژوهش را وارد کرد و ارتباط مستقیمی بین آموزش و صنعت برقرار کرد، کمک شایانی به فضای پژوهش کشور خواهد شد. یک زمانی در مدارس «طرح کاد» برگزار می ­شد، اما متاسفانه نتوانستند طرح را به خوبی ادامه دهند و اجرا نماید. حالا هم ارتباط با صنعت ضعیف است. محیط مناسب برای آموزش عملی همه دانشجویان وجود ندارد. همینطور باید مدیران، کارشناسان، دانشجویان و اساتید به سمت استفاده از فناوری ­های نوین در آموزش و پژوهش هدایت شوند.

شاهقلیان با اشاره به اینکه حوزه پژوهش احتیاج به حمایت و همینطور نظارت بیشتر دارد، خاطرنشان کرد: بررسی بر انجام امور تحقیقاتی در مراکز صنعتی در واگذاری به محققان واقعی باید صورت گیرد. همینطور باید راه ارتباط مستقیم بین پژوهشگران و مراکز صنعتی برای حل مشکل صنایع به خوبی فراهم گردد.

وی در پاسخ به اینکه تا چه حد پژوهش های کشور متناسب با نیاز جامعه لحاظ می شود؟ اظهار نمود: متاسفانه علم سنجی پژوهشگران بر اساس تعداد مقالات چاپ شده است که البته این امر سبب انجام پژوهش های بیشتر شده تا مقالات بیشتری در نشریه­ ها چاپ شود و یا در همایش ­ها عرضه شود، اما این مساله سبب شده تا پژوهش ها به ­جای همخوانی با نیازهای اساسی جامعه، به سمت عرضه گزارش و چاپ نتایج پیش رود.

پژوهش باید به ابزار قوی برای پیشرفت اجتماعی، فرهنگی و توسعه تبدیل شود

به گفته دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف ­آباد، در بعضی از کشورهای در حال توسعه به دلیل نبود تناسب بین کارهای پژوهشی و نیازهای جامعه، پژوهش به ابزاری برای ارتقاء شاخصهای کمی تولید علم و نشان دادن فعالیتهای علمی تبدیل گشته است.

شاهقلیان افزود: باید قسمت زیادی از درآمد مالی دولت و مراکز تحقیقاتی غیردولتی در اختیار پژوهشگران قرار گیرد که همزمان نظارت کامل بر انجام پژوهش ­های کاربردی صورت گیرد. ضمن در نظر گرفتن انجام پژوهش و نیازهای کشور، باید پژوهش به ابزار قوی برای پیشرفت اجتماعی و فرهنگی و توسعه تبدیل گردد تا به این ­صورت هزینه کردن بودجه تحقیقاتی از منابع مالی کشور قابل قبول باشد.

دانشمند دو درصد برتر جهان به لیست انتشار یافته از جانب دانشگاه استنفورد، اشاره نمود که اسامی ۱۵۹ هزار و ۶۸۳ نفر محقق برجسته بعنوان دانشمند دو درصد برتر دنیا که جزو دانشمندان شاخص دنیا هستند را اعلام می کند.

شاهقلیان اضافه کرد: در گزارش انتشار یافته در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ توسط متخصصان دانشگاه استنفورد که در مجله Plos Biology به چاپ رسیده است، دانشمندان ۲ درصد برتر در ۲ رده دسته­ بندی شده اند. در این گزارش، از کشور ایران ۴۳۳ دانشمند در زمره دو درصد از دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته اند که نام اینجانب هم در این لیست قرار دارد.

وی افزود: گزارش تهیه شده از جانب متخصصان دانشگاه استنفورد، شامل لیستی از دانشمندان است که مقالات انتشار یافته آنها، پیشرفت در زمینه های مربوطه را تسریع و بر بهره وری سایر پژوهشگران تاثیر بسزایی داشته است.

این استاد دانشگاه در مورد مقالات خود توضیح داد: مقالاتی که از اینجانب دارای ارجاع بیشتری است در زمینه کاربرد سیستم­ های انتقال ac انعطاف­ پذیر و بهبود پایداری سیستم قدرت است. همینطور دارای بیشتر از ۲۰۰ مقاله در نشریه­ های معتبر و همایش­ های ملی و بین ­المللی هستم.





منبع:

1399/09/15
23:09:07
5.0 / 5
1161
تگهای خبر: آموزش , بین المللی , پژوهش , پژوهشگران
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
NeoPedia