NeoPedia

چرایی مخالفت دانشگاه ها با تولید سواری دیزلی

چرایی مخالفت دانشگاه ها با تولید سواری دیزلی

به گزارش نئوپدیا به دنبال انتشار خبر مخالفت ۱۳ دانشگاه كشور با تولید سواری دیزلی، مجری كنسرسیوم پژوهشی دانشگاه های برتر كشور ضمن تایید این خبر اظهار داشت: با عنایت به سهم بالای دیزل سوزها در تولید آلاینده ناكس ضرورتی ندارد كه سازمان محیط زیست با تولید سواری های دیزلی موافقت كند.



محسن ناصری در گفتگو با ایسنا اظهاركرد: كنسرسیوم پژوهشی دانشگاه های برتر كشور تولید سواری دیزلی در ایران را بررسی و مخالفت خویش را اعلام نموده است.

وی با اشاره به اینكه علل مختلف كنسرسیوم دانشگاه های برتر كشور برای مخالفت با سواری دیزلی در ایران در چارچوب نامه ای تهیه و به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است، خاطرنشان كرد: میزان ناكس ناشی از دیزل سوزها به مراتب بیشتر از خودروهایی است كه بنزین مصرف می كنند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) مقالات بسیاری در مورد سرطان زا بودن سوخت دیزل منتشر نموده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تاكید كرد: سهم بالای دیزل سوزها در تولید و انتشار گازهای آلاینده بخصوص ناكس است كه سبب شده خیلی از كشورهای دنیا حركت به سمت دیزل ها را منتفی كنند. در اروپا هم برنامه تولید خودرو های تولید سواری های دیزلی با سرعت قابل توجهی رو به افول است و حتی ورود دیزلی ها به خیلی از شهرهای اروپایی با ممنوعیت و محدودیت مواجه می باشد.

مجری كنسرسیوم پژوهشی دانشگاه های برتر كشور با تاكید بر اینكه با عنایت به مباحث آلودگی هوا، ضرورتی نمی بینیم كه سازمان حفاظت محیط زیست مجوزی برای تولید سواری دیزلی صادر كند، اظهار داشت: نظرمان را خیلی صریح با این سازمان مطرح كرده ایم.

وی با اشاره به اینكه كنسرسیوم دانشگاه های برتر كشور مجری تهیه و تكمیل سیاهه انتشار كلانشهرهای كشور است، اظهاركرد: مشورت كنسرسیوم دانشگاه های برتر كشور به سازمان حفاظت محیط زیست در مورد سواری دیزلی یك كار فرعی برای این مجموعه بشمار می رود و از منظر كیفیت هوا و اثرگذاری اقدامات دستگاه های مختلف روی كیفیت هوا است.

ناصری تاكید كرد: با عنایت به شرایط كیفیت هوا در كلانشهرهای ایران ضرورتی ندارد كه حمل و نقل شهری و حتی بین شهری را كه امروزه با ناوگان های بزرگ دیزلی مثل اتوبوس ها و مینی بوس ها انجام می شود به سمت دیزل های سبك كه احتمال رواج تك سرنشینی در دیزل ها را بالا می برد، سوق بدهیم.

وی در انتها ضمن تاكید بر مخالفت دانشگاه های برتر كشور با تولید سواری دیزلی در ایران اظهار داشت: اگر بناست یارانه ای به دیزل سوزها تعلق گیرد، دلیلی ندارد كه این یارانه و تسهیلات به خودرو های خرد و سبك دیزلی داده شود كه جمعیت كمتری را نسبت به اتوبوس و مینی بوس حمل می كنند.

به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، مدتی است كه ایران خودرو دیزل از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست كرده است كه برای تولید سواری دیزلی مجوز صادر كند. سازمان حفاظت محیط زیست قبل از این مخالفت جدی خویش را با این درخواست اعلام نمود. در اینباره عیسی كلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - در گفتگو با ایسنا اظهار داشته بود: سازمان محیط زیست اساسا با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است و امیدواریم كه هیچ دولتی حاضر نشود كه مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده ها و شهرهای كشور صادر كند.

گفتنی است مهدی میرزایی - رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم - هم ۱۵ مردادماه در جریان نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی با اشاره به اینكه تولید سواری دیزلی تجارت آلاینده ها است، اظهاركرده بود: متأسفانه شاهدیم خودروسازی كه به دنبال تولید سواری دیزلی است، با وجود مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با این طرح، پیگیری های جداگانه ای انجام می دهد.




1398/05/26
23:15:28
5.0 / 5
4669
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشی , تولید , خودرو
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
NeoPedia