NeoPedia
یافته های یك مطالعه پژوهشی نشان داد

شیوع نگران كننده تقلب در بین دانشجویان

شیوع نگران كننده تقلب در بین دانشجویان

تقلب در سیستم های آموزشی بخصوص هنگام اجرای آزمون های مختلف، یكی از معضلاتی است كه مدرسان و مدیران چنین سیستم هایی با آن مواجهند. محققان كشور این مورد را در دانشگاه های علوم پزشكی با عنایت به حساسیت شغل های مربوط به فارغ التحصیلان آنها ارزیابی كرده و نتایج ناامیدكننده ای گرفته اند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، بی صداقتی آموزشی در دانشگاه ها، معضلی جهانی است که عاملی تهدیدکننده برای یادگیری دانشجویان به حساب می آید. در این میان، رشته های علوم پزشکی به علت ماهیت متفاوتشان، به دانشجویانی صادق، اخلاقی و دارای خصوصیت هایی که به صورت معمول از سایر متخصصان انتظار نمی رود، نیاز دارد. عدم صداقت آموزشی در میان دانشجویان رشته های علوم پزشکی می تواند پیشبینی کننده الگوهای رفتاری آینده این افراد در محیط کاری و حتی در ارتباط با درمان بیماران باشد. درواقع علوم پزشکی به علت ماهیتش به پزشکانی صادق، اخلاق مدار و پایبند به ارزش ها و فضلیت های انسانی نیاز دارد.
به قول محققان، تقلب پدیده ای جدی و نگران کننده در اغلب نظام های آموزشی جهان به شمار می آید و این مورد نه فقط به علت اثرات منفی اش بر روی کیفیت آموزش، بلکه به آن دلیل است که می تواند سبب صدمه واردکردن به جامعه با نتایجی همچون تربیت متخصصانی نالایق شود.
در این رابطه، تعداد زیادی از پژوهش های انجام شده بین بی صداقتی آموزشی و تخلف این افراد در آینده بعنوان پزشک ارتباط برقرار کرده اند. بی صداقتی آموزشی به چندین رفتار در رابطه با سوء رفتار یا سوءاستفاده برای دستیابی به مزایای تحصیلی اشاره دارد که اغلب بعنوان تقلب نامیده می شوند. درواقع عدم صداقت تحصیلی شامل اعمالی همچون جعل مستندات برای پیشگیری از گرفتن آزمون و نظایر آن است.
این مبحث با عنایت به اهمیت بالایش، تیمی هفت نفره از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی ایلام و دانشگاه علوم پزشکی تهران را به انجام مطالعه ای پژوهشی ترغیب کرده است.
در این مطالعه، فراوانی و شیوه های مختلف تقلب تحصیلی در میان دانشجویان یک دانشگاه علوم پزشکی در کنار علل آنها مورد بررسی قرار گرفته اند.
بدین منظور، محققان فوق از مشارکت ۴۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام به کمک پرسشنامه استفاده کردند و سپس داده های جمع آوری شده را با استفاده از روش های آماری و با کامپیوتر، تجزیه وتحلیل کردند.
نتایج این پژوهش نشان داده است که شیوع تقلب تحصیلی در بین جامعه دانشجویان بالا است و انجام مجموعه ای از طریق کارهای اساسی از قبیل صدمه شناسی دقیق علل تقلب، بازبینی در شیوه های اداره کلاس، توجه به شیوه های تدریس دانشجو محور و هم برگزاری دوره ای مباحث اخلاقی در آموزش برای دانشجویان یک لزوم اجتناب ناپذیر است.
دراین باره، شبنم قاسمیانی، محقق گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران و سایر همکارانش در این تحقیق می گویند: «نتایج بررسی ها نشان داد که به صورت متوسط حدود ۷۸ درصد دانشجویان تقلب دریافت کرده و ۸۸ درصد هم تقلب رسانده اند».
این محققان می افزایند: «بر این اساس، رایج ترین شیوه تقلب در امتحانات، مشاهده برگه دیگر دانشجویان بوده است. همینطور سخت بودن تکالیف بعنوان مهم ترین علت تقلب از جانب دانشجویان مورد تاکید قرار گرفته و بین میزان تقلب با معدل نیز، رابطه آماری معناداری مشاهده شده است».
طبق یافته های این پژوهش که در نشریه «راهبردهای آموزش در علوم پزشکی» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله انتشار یافته اند، باتوجــه بــه این که دانشــجویان بــه علل چندگانه ای بــه رفتارهــای متقلبانه روی می آورند و هم اکنون، هیچ گونه چاره ساده ای بـرای حـل مشـکل پیچیده بی صداقتی آموزشی وجـود نـدارد، بایستی برای پیشگیری و کنتـرل ایـن معضـل اخلاقی، بـه برنامه ای جــامع و پیشــگیرانه مطابق با فرهنگ و خصوصیت های خـاص جامعـه روی آورد.




منبع:

1399/03/31
15:44:03
5.0 / 5
2462
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
NeoPedia