NeoPedia
در یك پژوهش بررسی شد

اقداماتی برای كاهش تصادفات ناشی از نور تونل ها

اقداماتی برای كاهش تصادفات ناشی از نور تونل ها

به گزارش نئوپدیا پژوهشگران برمبنای نتایج به دست آمده از یک پژوهش می گویند: استفاده از چراغ های نامتقارن در ورودی تونل ها، استفاده از سطوح با ضریب انعکاس پایین، کاشت علفزار و درختان در محیط اطراف تونل، و نصب ساختارهای نیمه شفاف در ورودی تونل ها می تواند به کاهش درخشندگی دید و جلوگیری از وقوع حوادث کمک نماید.



به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، در ایران آمار تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آن به مقدار قابل توجهی بیشتر از استانداردهای جهانی است و این موارد با میزان ۳۲ مورد در صد هزار نفر، دومین علت مرگ ومیر و شایع ترین علت مصدومیت ها است.

احداث تونل های جاده ای با توسعه حمل و نقل جاده ای و برای کاهش بار ترافیک، کاهش زمان مسافرت و صرفه جویی در انرژی، افزایش یافته است. با راه اندازی تونل ها، به علت مشکلات بینایی که در ارتباط با عدم تطابق فیزیولوژی چشم رانندگان در ورودی و خروجی تونل ایجاد می شود، خطر حوادث رانندگی هم بیشتر شده، بنابراین برای افزایش ایمنی و کاهش حوادث رانندگی در این تونل ها، استانداردهایی تدوین شده است.

با این حال داده های آماری نشان داده است که تصادفات جاده ای در تونل ها نسبت به جاده ها کم تر است و تنها دو درصد از تصادفات در تونل ها اتفاق می افتد. با این وجود نصب سیستم روشنایی از اقداماتی است که برای پیشگیری از حوادث در تونل های جاده ای انجام می گیرد تا رانندگان در تمامی طول مسیر جاده ای اطلاعات کافی در ارتباط با جاده، موانع احتمالی و مسیر حرکت دیگر خودرو ها داشته باشند.

بررسی ها نشان داده که رانندگان هنگام نزدیک شدن، ورود و خروج از تونل، گرفتار مشکلات بینایی مختلفی می شوند. مشکلات بینایی پیش از ورود به تونل، شامل درخشندگی دید ناشی از انعکاسات محیط اطراف است که سبب کاهش کنتراست تصاویر موانع جاده ای در شبکیه چشم می شود و سبب کاهش عملکرد بینایی و به اصطلاح پدیده «حفره سیاه» می شود. طبق آمار حدود ۶۴ درصد از تصادفات تونل ها، در ورودی آنها اتفاق می افتد.

همچنین وقتی رانندگان از یک محیط روشن وارد محیط تاریک می شوند، پیش از این که راننده بتواند وضعیت داخلی تونل را درک کند، احتیاج به یک فاصله زمانی دارد و به این پدیده «تطابق بصری» می گویند. دلیل این پدیده؛ تغییر ناگهانی در میزان درخشندگی است و نشان دهنده این حقیقت است که بینایی افراد به تدریج و کم کم انطباق می پذیرد. عقیده بر این است که انطباق چشم از محیط های روشن به تاریک نیازمند یک مدت زمان نسبتاً طولانی است که امکان دارد حداقل 8 دقیقه طول بکشد. بنابراین تونل های جاده ای باید در هنگام روز روشنایی قوی تری داشته باشند تا چشم راننده هنگام ورود به تونل عملکرد خویش را از دست ندهد.

یکی دیگر از مشکلات بینایی، در خروجی تونل ها اتفاق می افتد. در طول روز وقتی یک وسیله نقلیه از داخل تونل عبور می کند و به خروجی تونل نزدیک می شود، به دلیل درخشندگی بالا در انتهای تونل، خروجی به صورت یک حفره درخشان دیده می شود و عملکرد بینایی رانندگان را می کاهد.

میزان روشنایی موردنیاز تونل های جاده ای به عوامل گوناگونی مثل موقعیت جغرافیایی تونل، شرایط جوی، سرعت وسایل نقلیه و شرایط سطح جاده بستگی دارد. عدم توجه به این موارد می تواند سبب افزایش حوادث، ترس و دلهره، خستگی و کاهش آسایش و راحتی شود.

با توجه به اهمیت این مورد در کاهش سوانح رانندگی و این که در کشورمان مطالعه جامعی در ارتباط با روشنایی تونل ها انجام نشده است؛ پژوهشگران روشنایی یکی از تونل هایبسیار طویل استان ایلام را مورد بررسی قرار دادند و راهکارهایی را برای بهبود روشنایی آن عنوان کردند.

احمد مهری، جواد ساجدی فر، میلاد عباسی، مهدی جلالی، جمشید غلام پور، تهمینه صالحیان، سید ابوالفضل ذاکریان و یوسف فقیه نیا ترشیزی؛ پژوهشگران مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی در محیط کار و مامایی دانشگاه های علوم پزشکی ایرانشهر، همدان، تهران، نیشابور، پژوهشگرانی بودند که در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.

برای انجام این مطالعه و بررسی وضعیت روشنایی تونل آزادی در استان ایلام؛ مواردی مثل «فاصله توقف ایمن»، «درخشندگی دید معادل»، «درخشندگی اتمسفری» و «درخشندگی شیشه خودرو» تعیین شد.

در بررسی های این مطالعه؛ با عنایت به درخشندگی دید ناشی از محیط اطراف تونل، شیشه خودرو و اتمسفر؛ میزان درخشندگی لازم در بخش اولیه ناحیه آستانه تونل برابر با 576 کاندلا بر مترمربع تعیین شد. این میزان درخشندگی موردنیاز در ورودی تونل را می توان به شیوه های مناسبی کم کرد که ازجمله می توان به نصب سیستم های روشنایی نامتقارن در داخل تونل، تغییر سطوح اطراف تونل از مصالحی با سطوح انعکاسی بالا به سطوح انعکاسی پایین (مثل کاشت علفزار و درختان) و استفاده از رنگ های تیره اشاره نمود.

یکی دیگر از عوامل در رابطه با درخشندگی دید، ناشی از انعکاسات شیشه جلو خودرو است. درخشندگی دید شیشه خودرو پدیده ای است که داشبورد یا بخشی از داشبورد بر روی شیشه جلو خودرو منعکس می شود و تصاویری را روی شیشه خودرو بوجود می آورد. در این مطالعه مشخص شد که در مقایسه با میزان استاندارد؛ میزان درخشندگی شیشه خودرو در سطح بالایی قرار دارد.

همچنین بررسی درخشندگی اتمسفری هم نشان داد که میزان این عامل هم در مقایسه با استاندارد، زیاد است. درخشندگی اتمسفری و نورهای مزاحم ناشی از اتمسفر، به شدت به شرایط آب وهوایی مانند مه و نوع ذرات معلق در اتمسفر، وابسته است.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ رانندگان در تونل های جاده ای باید موانع جاده ای را حداقل به فاصله ایمن شناسایی کنند تا از وقوع حوادث جلوگیری شود.

این پژوهشگران معتقدند که استفاده از چراغ های نامتقارن در ورودی تونل ها و استفاده از سطوح با ضریب انعکاس پایین و کاشت علفزار و درختان در محیط اطراف تونل، و نصب ساختارهای نیمه شفاف در ورودی تونل ها می تواند به کاهش درخشندگی دید و پیشگیری از وقوع حوادث کمک نماید.

یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی «ارزیابی درخشندگی در یک تونل جاده ای بر مبنای استاندارد CIE88-2004 در جهت کاهش تصادفات رانندگی» در فصل نامه سلامت کار ایران انتشار یافته است.





منبع:

1399/11/16
23:54:53
0.0 / 5
1016
تگهای خبر: استاندارد , پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
NeoPedia