NeoPedia
درگفت وگو با نئوپدیا مطرح شد

حقوق تمام موجودات زنده دخیل در پژوهش رعایت شود، اعلام برنامه های كارگروه های اخلاقی در دانشگاهها

حقوق تمام موجودات زنده دخیل در پژوهش رعایت شود، اعلام برنامه های كارگروه های اخلاقی در دانشگاهها

به گزارش نئوپدیا مدیر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم با اشاره به برنامه های كارگروه های اخلاقی در دانشگاه ها و مؤسسات برای پیشگیری از تقلب در تهیه آثار علمی، اظهار داشت: برگزاری كارگاه ها و برنامه های مختلف برای افزایش سطح آگاهی پژوهشگران شامل اعضای هیات علمی و دانشجویان و افراد دخیل در پژوهش از جمله كسانی كه خدمات تایپ یا انجام مباحث آماری را عرضه می دهند، از اقدامات كارگروه های اخلاقی است.


محسن شریفی در گفتگو با ایسنا در پاسخ به این كه چه میزان از رساله های حوزه علوم انسانی در حل مسائل كشور استفاده شده و به آنها گرنت اختصاص پیدا كرده است، اظهار نمود: بخش مهمی از تحقیقات دانشگاهی در چارچوب رساله ها و رساله های دانشجویی انجام می شود كه این مورد از چند منظر اهمیت دارد؛ یك آن كه محققان این رساله ها و رساله ها دانشجویان ما در مقاطع ارشد و دكتری هستند و بخش جوان دانشگاهی ما را در برمی گیرند.

وی با اشاره به اینكه تعداد زیادی از پژوهشگران هم در دانشگاه ها هستند و البته سالانه آمار متفاوتی در مورد تعداد دانشجویان تحصیلات تكمیلی وجود دارد، افزود: تعداد ۴۰۰ هزار نفر دانشجویان تحصیلات تكمیلی قابل توجه است و اگر هر كدام از این ها یك رساله و رساله انجام دهند، به معنای این است كه معادل با این عدد طرح پژوهشی در دانشگاه ها اجرا می شود.

مدیر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم اضافه كرد: پژوهش های دانشگاهی بعلاوه پروژه های پژوهشی كه اساتید دارند و امكان دارد خارج از بخش رساله ها باشد، مجموع تحقیقات دانشگاهی ما را می سازند.

شریفی اظهار داشت: برای رساله ها و رساله ها چه در حوزه های علوم پایه، فنی و مهندسی و كشاورزی یا علوم انسانی، می توان دو هدف را در نظر گرفت. یكی آن كه هدف از انجام رساله ها و رساله ها گسترش مرزهای دانش، پرداختن به كارهای دانشی و اثبات فرضیه هایی است كه اثبات آنها دانش بشری را در یك حوزه خاص ارتقا می دهد یا نتایج این پژوهش ها یك نیاز و كاربرد برای یك مصرف كننده دارد كه اصطلاحاً به آن "صنعت" می گویند.

وی با بیان این كه در صورتیكه هدف، گسترش دانش باشد، دستاورد تحقیقات در چارچوب مقاله و كتاب (در حوزه علوم انسانی بیشتر در چارچوب كتاب) منتشر می شود، افزود: بافت اجتماعی جامعه در حوزه علوم انسانی صنعت است و نتایج تحقیقات علوم انسانی باید در این صنعت مورد استفاده قرار بگیرد. بعنوان مثال اگر رساله ای در دانشكده های مدیریت صورت گیرد، حوزه مدیریت و تصمیم گیری كشور باید بتواند از نتایج آن استفاده نماید.

مدیر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان كرد: پاسخ به این كه هم اكنون در چه نقطه ای هستیم، این است كه با نقطه ایده آل كه همان كاربردی كردن علوم انسانی است، فاصله بسیاری داریم. ازاین رو همه باید به سهم خود تلاش كنند و ما هم در همین جهت سیاست گذاری می نماییم. اگر حوزه مدیریت كشور در سطح كلان یا خرد احتیاج به تحول دارد، باید تحقیق در این عرصه را برعهده دانشجویان بگذارد یا اگر در صنعت نیازی وجود دارد، آن صنعت باید برای ارتقای كیفیت كار یا محصول خود در كنار تیم دانشگاهی قرار گیرد.

شریفی تصریح كرد: ازاین رو همه ما در طراحی این اكوسیستم نقش داریم و حلقه های ارتباطی باید به درستی هم از سمت متقاضی به پژوهشگاه ها و مراكز پژوهشی شكل بگیرد و هم صنعت باید اعلام نیاز كند تا كاربرد نتایج تحقیقات چه در حوزه علوم انسانی و چه در علوم پایه و فنی و مهندسی محقق شود و مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینكه باید ضروریات تحقق این مورد را به دانشگاه ها اعلام نماییم و آنها را مورد تشویق قرار دهیم، اظهار داشت: احساس من این است كه در دوره جدید نظام پژوهشی كشور به این عرصه ورود پیدا كرده ایم و در جهت استفاده از نتایج پژوهش ها گام برمی داریم.

مدیر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم در پاسخ به اینكه جای خالی آموزش مصادیق تقلب یا مباحثی همچون آمار، spss و … به دانشجویان حوزه علوم انسانی تا چه اندازه احساس شده است، اظهار داشت: برای بحث سلامت كار و اخلاق پژوهش كارهای خوبی در كشور صورت گرفته همچون آن كه كمیته های اخلاق پژوهشی تشكیل شده، قانون هم تصویب شده و آئین نامه اجرایی اخلاق پژوهش نوشته شده است. یكی از اهداف آئین نامه اجرایی این است كه سطح آگاهی پژوهشگران درباره موضوعات پژوهشی، سلامت كار و اخلاق پژوهش افزایش پیدا كند.

شریفی اضافه كرد: همینطور حقوق محققان، همكاران و كلیه موجودات زنده ای كه در پژوهش نقش داشته اند، رعایت شود. هدف این است در چارچوب كارگاه ها و نوشته ها، مصاحبه ها، ایجاد نرم افزارهای آموزشی و… بتوانیم آگاهی پژوهشگران را بالا ببریم.

وی افزود: بخشی از تخلفات و انحرافات صورت گرفته ناشی از بی اطلاعی پژوهشگر یا دانشجو از چگونگی شیوه ارجاع است كه چنین مواردی از راه آموزش قابل حل است. اما اگر كسی این ها را بداند و مرتكب تخلف شود، در بخش دیگری به آن رسیدگی می شود كه این مورد، هم در قانون و هم در آئین نامه اجرایی به آن رسیدگی شده است.

شریفی تاكید كرد: در بخش "پیشگیری از تقلب در تهیه آثار علمی"، برنامه هایی برای كارگروه های اخلاقی در دانشگاه ها تعریف شده، همچون آن كه كارگاه ها و برنامه های گوناگونی برای افزایش سطح آگاهی پژوهشگران شامل اعضای هیات علمی و دانشجو و سایر افراد دخیل در پژوهش همچون كسانی كه خدمات تایپ یا انجام مباحث آماری را عرضه می دهند، برگزار گردد و همه بتوانند در آن شركت نمایند و حق و حقوق خویش را بدانند.

مدیر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم اظهار نمود: بنابراین كارگروه اخلاق پژوهش در چارچوب برنامه ای تحت عنوان "پیشگیری از تخلف علمی" این موارد را اجرا می كند.

شریفی در انتها خاطرنشان كرد: بر مبنای آئین نامه اجرایی قانون "پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی"، یك كارگروه در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بعنوان "كارگروه وزارتی" تشكیل شده و كارگروه هایی هم در سطح دانشگاه ها و مؤسسات تشكیل شده كه رئیس دانشگاه، رئیس كارگروه و معاون پژوهش وفناوری هم دبیر كارگروه است، سایر اعضا هم افرادی هستند كه سابقه فعالیت در حوزه اخلاق پژوهش دارند. تعداد اعضای این كارگروه در آئین نامه اجرایی قید شده و زیر نظر كارگروه وزارتی فعالیت می كند.




1398/07/13
14:59:51
5.0 / 5
13
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
NeoPedia