NeoPedia
با دستكاری محققان؛

یك ویروس برای مبارزه با سلول های سرطانی تربیت شد!

یك ویروس برای مبارزه با سلول های سرطانی تربیت شد!

نئوپدیا: محققان موفق به دستكاری یك ویروس و تربیت آن به گونه ای شده اند كه بتوان از آن برای هدف قراردادن سلول های سرطانی و دیگر سلول های مخرب بدن استفاده نمود.



به گزارش نئوپدیا به نقل از نیواطلس، یكی از عواملی كه باعث می گردد سلول های كارسینوما - سلول های بدخیم سرطانی شده و نفوذ كننده به بافت های اطراف – به شدت مرگبار و صدمه زننده گردند، كمكی است كه آنها از سلول های اطراف خود دریافت می كنند.
این سلول های مرتبط كه به فیبروبلاست ها شهرت دارند، به جهش سلول های سرطانی و پناه دادن به آنها برای مقاومت در برابر سیستم ایمنی بدن كمك می كنند. دانشمندان می گویند بالاخره موفق به ابداع روشی تازه برای از بین بردن سلول های مورد اشاره شده اند.
در قالب این روش با دستكاری یك ویروس و اعمال تغییرات مهندسی در آن، می توان كاری كرد كه ویروس مذكور هم سلول های كارسینوما و هم فیبروبلاست ها را هدف قرار دهد و آنها را از بخشی از بدن كه در حال مبتلا شدن به سرطان است، خارج كند.
ویروسی كه بدین منظور مورد استفاده قرار گرفته enadenotucirev نام دارد و تنها به سلول های سرطانی حمله می كند و تغییری در دیگر سلول های سالم تولید نمی نماید. نتایج اولیه استفاده از این ویروس امیدواركننده بوده و نشان داده است سیستم ایمنی طبیعی بدن هم در برابر فعالیت آن مقاومتی نمی نماید.
محققان دانشگاه آكسفورد در تلاش هستند تا با دستكاری این ویروس به شیوه های مختلف از آن برای مقابله با انواع گوناگون سرطان استفاده كنند. این ویروس پس از دستكاری یك نوع پروتئین به نام bispecific T-cell تولید می كند كه قادر به مختل كردن قدرمت مقاومت سلول های سرطانی در نقاط مختلف بدن است. پروتئین مذكور تا بدان حد قدرتمند است كه می تواند سیستم ایمنی بدن را هم در درون تومورهای سرطانی فعال كند و بنابراین به نظر می آید برای نخستین بار روشی فراگیر برای مقابله با انواع سرطان در حال ابداع است.

1397/08/29
15:49:24
5.0 / 5
4384
تگهای خبر: تولید , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
NeoPedia