NeoPedia

كود بیولوژیك ایرانی مزارع كاكائوی آفریقا را نجات داد

كود بیولوژیك ایرانی مزارع كاكائوی آفریقا را نجات داد

به گزارش نئوپدیا كود بیولوژیك تولید شده در یك شركت دانش بنیان، موفق شد محصولات درخت كاكائو را از یك بیماری مهلك نجات دهد.



به گزارش نئوپدیا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، كود بیولوژیك «نیترو كارا» ساخت ایران بعنوان راه درمان بیماری مهلك مزارع كاكائو در ساحل عاج با نام «شولن شوت»، مورد توجه كشاورزان این كشور قرار گرفت.
ویروس «شولن شوت» از دو سال قبل در مزارع ساحل عاج و غنا فراگیر شده است و بنا بر اعلام دولت های این كشورها و سازمان های جهانی دخیل در بازار كاكائو، این بیماری یك معضل سخت برای درختان به حساب می آید و به همین دلیل، درختان مبتلا به بیماری قطع می شوند تا درختان جدیدی كاشته شود.
ساحل عاج و غنا مجموعا بخش عمده ای از كاكائوی دنیا را تولید می كنند و قطع گسترده درختان در این دو كشور می تواند بازار جهانی كاكائو را متاثر كند.
در حین حال برخی كاكائو كاران در ساحل عاج كه از چند سال پیش از یك كود بیولوژیك ایرانی با نام نیترو كارا استفاده می نمایند، می گویند: مزرعه آنها همچنان بارآور و تولید كننده است.
این ویروس، مسری است كه تنه و شاخه های درخت كاكائو را سفید می كند و طی سه تا ۵ سال سبب مرگ كامل درخت می شود، تقریباً نیمی از مزارع ساحل عاج كه تامین كننده بخش قابل توجهی از كاكائو دنیا است به این بیماری مبتلا شده اند، به علت فراگیر بودن این بیماری چاره قطع درختان پیشنهاد شده است.
سیامك علیزاده مدیر شركت دانش بنیان اظهار داشت: در سال ۱۳۹۲ موفق شد تا برای بیشتر از ۶۰ هزار بسته از این كود از كشور ساحل عاج سفارش بگیرد.


منبع:

1398/10/01
12:08:04
5.0 / 5
4597
تگهای خبر: تولید , شركت , فناوری
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
NeoPedia