NeoPedia
در قالب یك پژوهش صورت گرفت

بررسی یك بیماری خاموش در كودكان

بررسی یك بیماری خاموش در كودكان

نئوپدیا: بیماری كبد چرب غیرالكلی، شایع ترین علت بیماری كبد در كودكان است. با افزایش شیوع چاقی كودكان، بیماری كبد چرب غیرالكلی بطور فزاینده ای در كودكان دیده می شود.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، بیماری كبد چرب غیرالكلی به صورت یك طیف بالینی ناهنجاری های كبدی همراه با چاقی است. این ناهنجاری ها در دودسته هستند: دسته اول استئاتوز (افزایش چربی كبد بدون التهاب) و دسته دوم، اسئاتو هپاتیت غیرالكلی(افزایش چربی كبد به همراه التهاب) است. سیر طبیعی دسته دوم در كودكان به خوبی شناخته نشده است؛ اما در بعضی موارد ممكنست به فیبروز، سیروز و در نهایت نارسایی كبد منجر شود. كبد چرب یكی از اختلالات مزمن كبدی است.
در پژوهشی كه درباب "بیماری كبد چرب غیرالكلی در كودكان" توسط تیم پژوهشگران متشكل از ابوالفضل ایرانی خواه(دانشیار، گروه گوارش اطفال)، احمد حرمتی(استادیار، گروه فوق تخصصی گوارش و كبد)، منصوره شاكری(استادیار، فوق تخصص گوارش و كبد) و محمد علی آقا(كارشناس ارشد مراقبت ویژه) انجام شده، آمده است: «اكثر بیماران مبتلا به كبد چرب غیرالكلی بدون علامت هستند. با این وجود ممكنست درد شكمی در قسمت راست و بالا، هپاتومگالی یا علایم غیر اختصاصی مانند ناراحتی شكمی، ضعف، خستگی یا اختلال توجه وجود داشته باشند. روش های تشخیصی این بیماری، تست های آزمایشگاهی، بیوماركرها، مطالعات تصویربرداری از قبیل سونوگرافی، سی تی، ام. ار.آی و بیوپسی است.
درمان قطعی ثابت شده برای كبد چرب غیر الكلی وجود ندارد. بااینكه اصلاح ریسك فاكتورها مثل چاقی، دیابت و هایپر لیپیدمی اغلب سفارش می شود، كاهش وزن تنها درمان مفید و مفید می باشد. مدیریت بیماری كبد چرب كودكان و تشخیص و درمان زودهنگام و صحیح این بیماری می تواند منجر به كاهش عوارض ناشی از بیماری شود.
در این مطالعه مروری كه برمبنای جست وجوی بانكهای اطلاعاتی از ۱۶۰۰ مقاله در نهایت ۴۰ مطالعه مروری سیستمیك وارد مطالعه شده، آمده است: « انتظار می رود كه در آینده نزدیك این بیماری بعنوان شایع ترین علت بیماری مزمن كبدی در كودكان باشد. بااینكه علت بیماری ناشناخته است، اما همراهی آن با سندرم متابولیك شامل چاقی، دیابت، مقاومت به انسولین و هایپر لیپیدمی مشاهده شده است. در واقع چاقی، شایع ترین علت تجمع چربی در كبد است و با افزایش چاقی، شیوع، میزان تشخیص و شدت كبد چرب غیر الكلی و استئاتو هپاتیت الكلی در كودكان و بزرگسالان افزایش یافته است.»
یافته ها نشان می دهند: «كودكان چاق، كودكانی كه اختلالات متابولیك در رابطه با ریسك شاخصهای قلبی را دارند، كودكانی كه خواهر یا برادر مبتلا به كبد چرب غیر الكلی دارند یا وزن خواهر و برادر آنها بیشتر از ۸۵ درصد طبیعی است، در خطر بالاتری برای مبتلاشدن به كبد چرب غیر الكلی هستند. سن مناسب و فواصل مناسب برای انجام غربالگری به سبب كمبود مطالعات دراین زمینه مورد توافق نیست.»
ایرانی خواه و همكارانش می گویند: «نژاد، جنس و چاقی عوامل خطر مبتلاشدن به این اختلال هستند. كودكان سفید پوست و كودكان آسیایی خطر ابتلای بالاتری دارند. پسرها بیشتر از دخترها به این بیماری مبتلا می شوند و كودكان چاق در خطر بالاتری برای ابتلاء به كبد چرب غیر الكلی قرار دارند، هرچند همه كودكان مبتلا به كبد چرب غیر الكلی چاق نیستند.»
در نتایج این پژوهش آمده است: «اكثر بیماران مبتلا به كبد چرب غیر الكلی بدون علامت هستند. با این وجود ممكنست درد شكمی در قسمت راست و بالا، هپاتومگالی یا علایم غیر اختصاصی مانند ناراحتی شكمی، ضعف، خستگی یا اختلال توجه وجود داشته باشند. به ندرت علایم اختصاصی درگیری كبد مانند اریتم پالمار، آنژیوماتا عنكبوتی، ضعف عضلانی و زردی نیز ممكنست وجود داشته باشد و این اختلالات با اضافه وزن كاهش پیدا می كند.»
این پژوهش در شماره صد و شصت و پنجم مجله دانشگاه علوم پزشكی مازندران انتشار یافته است.




منبع:

1398/10/09
21:28:18
5.0 / 5
4372
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
NeoPedia