NeoPedia

تأثیر غلظت آلژینات و حضور سلول های تخمدانی در كیفیت كشت فولیكول

تأثیر غلظت آلژینات و حضور سلول های تخمدانی در كیفیت كشت فولیكول

نئوپدیا: بمنظور بررسی اثر غلظت آلژینات و حضور سلول های تخمدانی در تكوین و فعالیت فولیكول های در حال كشت، دكتر حسین بهاروند، دكتر پریسا جمال زایی، دكتر رضازاده ولوجردی، دكتر لیلا منتظری و همكارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه تربیت مدرس پژوهشی را طراحی كردند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، استخراج و كشت فولیكول های تخمدانی در شرایط آزمایشگاهی بعنوان یك ابزار پژوهشی جهت بررسی روند فولیكول زایی، استفاده گسترده ای دارد. همچنین، جایگزینی بالقوه برای مبتلایان به سرطان كه فرصت استفاده از گنادوتروپین ها را قبل از شیمی درمانی ندارند شمرده می شود تا توان باروری خودرا بازیابند.
به طور كلی فولیكول ها به صورت های چسبیده و غیرچسبیده كشت داده می شوند. آلژینات نوعی پلی ساكارید طبیعی است و در سال های اخیر بعنوان هیدروژل در زیست پزشكی و مهندسی بافت كاربردهای فراوانی یافته است.
به منظور بررسی اثر غلظت آلژینات و حضور سلول های تخمدانی در تكوین و فعالیت فولیكول های در حال كشت، دكتر حسین بهاروند، دكتر پریسا جمال زایی، دكتر رضازاده ولوجردی، دكتر لیلا منتظری و همكارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه تربیت مدرس پژوهشی را طراحی كردند كه طی آن فولیكول های پرناتال از تخمدان موش با دو هفته سن استخراج شده، در حضور یا غیاب سلول های تخمدانی، در آلژینات با غلظت های ۰.۵، ۰.۷۵ و ۱ درصد محصور (انكپسوله) شده، به مدت ۱۴ روز كشت داده شدند.
شكل ظاهری، قطر، زنده مانی و میزان تشكیل آنتروم (حفره) در فولیكول ها و بلوغ تخمك ها در زمان كشت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. در مرحله بعد فولیكول ها در بهترین غلظت آلژینات در حضور یا غیاب سلول های تخمدانی كشت داده شدند؛ سپس میزان شكسته شدن DNA، سطح ترشح استرادیول، پروژسترون و اندرواستندیون به وسیله فولیكول ها و كیفیت بلوغ تخمك ها اندازه گیری شد.
نتایج این پژوهش كه در مجله بین المللی International Journal of Fertility and Sterility به چاپ رسیده است، نشان داد، در غیاب سلول های تخمدانی، فولیكول های كشت داده شده در ۰.۵ درصد آلژینات نسبت به مقادیر دیگر زنده مانی بهتری داشتند. با وجود این، در گروه یك درصد حفره زایی بیشتر و میزان تخریب تخمك كمتر بود. همین طور مشاهدات نشان داد در حضورسلول های تخمدانی، قطر فولیكول، زنده مانی و تشكیل آنتروم بهبود می یابد. در نهایت مقایسه كشت در ۰.۵ درصد آلژینات در حضور یا غیاب سلول های تخمدانی نشان داد در حضور سلول های تخمدانی میزان ترشح پروژسترون افزایش یافته، میزان ناهنجاری در گرانول های غشایی كاهش پیدا می كند.
طبق اعلام روابط عمومی پژوهشگاه رویان، نتایج این پژوهش نشان داد ۰.۵ درصد آلژینات بهترین غلظت برای كشت فولیكول است و استفاده از سلول های تخمدانی با بازسازی شرایط طبیعی سلول ها موجب بهبود شرایط كشت می شود.




منبع:

1398/10/30
16:09:56
5.0 / 5
4421
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , پژوهشی , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NeoPedia