NeoPedia
محققان مطرح كردند

اثرات استفاده از هسته خرما در اسنك های بازاری

اثرات استفاده از هسته خرما در اسنك های بازاری

به گزارش نئوپدیا اسنك به غذایی اطلاق می شود كه معمولاً بعنوان یكی از وعده های اصلی غذا مصرف نمی گردد. بلكه میان وعده ای است كه موقتاً گرسنگی فرد را برطرف می سازد و انرژی مختصری برای انجام كار فراهم می آورد. محققان كشور برای بهبود ارزش تغذیه ای و خواص انبارمانی این میان وعده ها، استفاده از پودر هسته خرما را سفارش كرده اند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، اسنك ها به علت محتوی رطوبتی پایینی كه دارند نسبت به سایر فرآورده های غذایی، عمر انبارمانی بیشتری دارند. در سال های اخیر نحوه نگرش مردم در مورد غذا تغییر كرده و فقط برای رفع گرسنگی و نیازهای تغذیه ای غذا را مصرف نمی كنند بلكه اهدافی هم چون جلوگیری از بیماری های مختلف و بهبود سلامت جسمی و ذهنی هم مورد نظر است. در این راستا، غذاهای حاوی فیبر می توانند نقش مهمی در نیل به این هدف ایفا كنند.
فیبرهای غذایی به قول محققان، پلیمرهای كربوهیدراتی با ۱۰ یا تعدادی بیشتری واحد مونومری هستند كه توسط آنزیم های روده كوچك انسان هیدرولیز یا تجزیه نمی شوند. فیبرها عملكردهای گوناگونی دارند كه از آن جمله می توان به كاهش میزان كلسترول و قند خون و همینطور رفع یبوست اشاره نمود و برهمین اساس تلاش بسیاری شده است تا از آنها كه در منابع مختلفی پیدا می شوند، برای بهبود وضعیت تغذیه ای غذاها و حتی اسنك ها استفاده نمود. در این حوزه توجه محققان به منبعی از فیبر جلب شده است كه اغلب به آن بعنوان دورریز نگریسته می شود و آن چیزی نیست جز هسته خرما!
محققان كشور در پژوهشی جالب، تلاش كرده اند تا از این ماده دورریختنی بهره برده و به كمك آن خصوصیت های نوعی اسنك تهیه شده از آرد ذرت را بهبود بخشیده و در كنار آن، خواص انبارمانی آنرا هم بهتر كنند.
در این مطالعه پژوهشی، محققان دانشگاه پیام نور، دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و پژوهشكده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی تاثیر افزودن پودر هسته خرما بر خصوصیت های فیزیكوشیمیایی اسنك ها را طی ۹۰ روز انبارمانی مورد ارزیابی قرار دادند.
یافته های این پژوهش جالب توجه نشان می دهند كه افزودن پودر هسته خرما می تواند منجر به تولید اسنك هایی با ارزش تغذیه ای و عمل گرایی بالا شود.
بهزاد ناصحی، دانشیار و محقق گروه مهندسی و فناوری كشاورزی دانشگاه پیام نور و همكارانش دراین باره اظهار نمود: «افزودن پودر هسته خرما سبب كاهش محتوی رطوبتی، بهبود شاخصهای در رابطه با رنگ و میزان جذب آب در نمونه ها شد. هم چنین این مبادرت به افزایش مقبولیت اسنك ها توسط مردم، بهبود درصد جذب روغن و افزایش قدرت آنتی اكسیدانی نمونه ها منجر گردید. علاوه بر این ها، به نظر می آید اضافه كردن پودر هسته خرما به اسنك ها، باعث افزایش میزان تركیبات فنلی كل، افزایش سختی و ایجاد بافت متراكم تر در نمونه ها می شود».
این محققان می افزایند: «قبلاً هم در یك پژوهش مشخص شده بود كه افزودن پودر هسته خرما به خمیر بیسكویت سبب افزایش قابلیت جذب آب خمیر و كاهش قوام آن در كنار افزایش سختی بیسكویت ها می گردد».
ناصحی و همكارانش بر مبنای یافته های خود كه در مجله «علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران» انتشار یافته، بر این اعتقاد هستند كه با افزودن پودر هسته خرما، می توان اسنك هایی با ارزش تغذیه ای و عمل گرایی بالا تولید كرد. نشریه فوق توسط انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی كشور منتشر می شود.



1398/11/15
23:12:35
5.0 / 5
4541
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشی , تولید , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
NeoPedia