NeoPedia
توسط محققان كشور تأیید شد

امكان تولید برق از گاز خروجی معادن زغال سنگ

امكان تولید برق از گاز خروجی معادن زغال سنگ

نئوپدیا: معادن زغال سنگ، اغلب علاوه بر محصول اصلی كه ارائه می دهند، دارای مقادیر زیادی گاز متان هستند كه در صورت استخراج صحیح، می تواند به مصارف مختلفی برسد. پژوهشگران كشور این مساله را در یكی از معادن بررسی نموده اند و بر اقتصادی بودن تولید برق از این گاز، صحه گذارده اند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، زهكشی متان كه گاززدایی زغال سنگ نیز نامیده می شود به عمل انتقال و بیرون كشیدن گاز موجود در لایه های زغال سنگ و لایه های متصل به آن بوسیله چاه، گمانه و خطوط لوله گفته می شود. متان موجود در لایه های زغال سنگ، منبع انرژی كم كربن و تمیزی است كه می تواند بعنوان سوخت برای مصارف مسكونی، صنعتی و تجاری، تولید الكتریسیته و همین طور سوخت وسایل نقلیه به كار می رود. هم اكنون روشی به نام CBM برای استخراج گاز فوق وجود دارد كه كاربرد آن، سبب بازیابی گاز متان موجود در لایه های زغال سنگ كه در اثر استخراج سنتی هدر می رود، می شود.
بگفته پژوهشگران، روش فوق خطرات ناشی از استخراج زیرزمینی زغال سنگ و هزینه های مربوط به تهویه هوای معدن را می كاهد و اثرات مخرب زیست محیطی استخراج زغال سنگ مانند انتشار گازهای گلخانه ای، آلودگی آب های سطحی و نظایر آنرا از بین می برد. گاززدایی از داخل معدن با استفاده از گمانه های افقی، قائم و جهت دار قابل انجام است. گاز متان زهكشی شده از داخل لایه به وسیله خطوط لوله جمع آوری و به سطح زمین انتقال داده می شود. برحسب درجه خلوص گاز استفاده های گوناگونی از گاز متان استحصال شده می شود كه ازجمله آن می توان به تولید برق، سوخت وسایل نقلیه، سوزاندن، خشك كردن زغال سنگ و نظایر آن اشاره نمود.
دراین باره، پژوهشی در كشور انجام شده است كه به امكان سنجی استفاده از گاز متان استحصال شده معدن زغال سنگ طبس برای تولید برق پرداخته شده است.
در این پژوهش كه توسط محققانی از دانشگاه یزد انجام شده است، با استفاده از روش های علمی و بوسیله بررسی هزینه ها و فواید، مقرون به صرفه بودن این كار، ارزیابی شده است.
یافته های پژوهشگران فوق نشان میدهد كه اجرای روش گازكشی برای تامین خوراك گاز یك نیروگاه تولید برق دارای توجیه اقتصادی مناسبی است. بر این اساس، زهكشی گاز متان در معدن زغال سنگ طبس علاوه بر بهره وری انرژی و تولید متان بعنوان سوخت، از انتشار این گاز گلخانه ای به اتمسفر جلوگیری می كند و همین طور احتمال وقوع انفجار ناشی از متان در معادن زغال سنگ را نیز می كاهد.
در این خصوص، مهدی نجفی، دانشیار دانشكده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه یزد و دو همكار دیگرش در این تحقیق اعلام نموده اند: «در حال حاضر در معدن زغال سنگ طبس عملیات زهكشی انجام می شود، ولی گاز استحصال شده به داخل جو رهاسازی می شود. این در حالیست كه گاز استحصال شده استفاده های گوناگونی دارد. بر این اساس، لزوم استفاده از گاز استحصال شده برای تولید برق از این معدن با بررسی دقیق هزینه ها و درآمد مورد بررسی قرارگرفت».
آنها ادامه می دهند: «بدین منظور، هزینه سرمایه گذاری شامل هزینه های خرید دستگاه حفاری، خرید مكنده های گاز، لوله گذاری و لوازم وابسته به آن مثل شیرآلات، اتصالات، حسگرها و نظایر آن، هزینه تجهیزات و تأسیسات سنگین مورد نیاز در سایت زهكشی شامل ساختمان ها و گمانه ها برآورد شد. همین طور هزینه های جاری سالانه شامل حقوق و دستمزد، هزینه های لوله كشی و تصفیه كننده ها نیز مورد محاسبه قرار گرفت».
نتایج تحلیل حساسیت نسبت به قیمت گاز تولیدی نشان داد كه حتی با افزایش هزینه های جاری تا حدود 20 درصد مقدار پیش بینی شده و با در نظر گرفتن حداقل نرخ بهره جذب كننده برابر با 15 درصد، انجام پروژه، اقتصادی بوده و می توان برای آن اقدام نمود.
این یافته های علمی پژوهشی كه امكان استفاده از گاز خروجی معدن زغال سنگ طبس را برای تولید برق، مقرون به صرفه ارزیابی كرده اند، در فصل نامه «مهندسی معدن» متعلق به انجمن مهندسی معدن ایران انتشار یافته اند.




منبع:

1398/11/18
14:34:50
5.0 / 5
4030
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی , تولید
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
NeoPedia