NeoPedia
ستاری در اختتامیه كنگره بین المللی سلول های بنیادی مطرح كرد

اجرای برنامه های اقتصاد دانش بنیان از طرف معاونت علمی، لزوم حضور بخش خصوصی در امر پژوهش

اجرای برنامه های اقتصاد دانش بنیان از طرف معاونت علمی، لزوم حضور بخش خصوصی در امر پژوهش

نئوپدیا: معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاكید بر این كه ما در این معاونت در حال اجرای برنامه توسعه اقتصاد دانش بنیان هستیم، اضافه كرد: در حوزه های پژوهش و فناوری تا زمانی كه سرمایه های بخش خصوصی وارد نشود، این پروژه های انجام شده دستاوردی برای كشور نخواهد داشت.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دكتر سورنا ستاری، در اختتامیه سومین جشنواره و كنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشكی بازساختی با اشاره به این كه از ابتدای دولت، برنامه توسعه اقتصاد دانش بنیان را شروع كردیم، اظهار نمود: اجرای این برنامه همزمان با ورود دولت یازدهم است و با ادامه آن امروزه سه هزار و ۷۰۰ شركت دانش بنیان به وجود آمده است.

وی با تاكید بر این كه این شركت ها در پارسال ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته اند، اشاره كرد: بعضی از شركت های دانش بنیان قابلیت صادراتی یافته اند و برنامه ما توسعه صادرات محصولات دانش بنیان است.

ستاری با اشاره به توجه به حوزه سلول های بنیادی در سال های اخیر، تصریح كرد: با احداث ستاد سلول های بنیادی هماهنگی هایی میان بخش های مختلف این حوزه به وجود آمده است، چونكه ماموریت ستادهای معاونت علمی، احداث هماهنگی، تجاری سازی و كمك به توسعه مرزهای دانش است.

معاون علمی وفناوری رییس جمهور هماهنگی میان حوزه های میان رشته ای را از چالش های اصلی كشور عنوان نمود و اظهار داشت: هم اكنون علوم در كشور در دسته های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضیات تقسیم شده است و هماهنگ كردن میان این سه حوزه از بحث های جدی كشور به حساب می آید.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه نوآوری در دانشگاه ها، اشاره كرد: هم اكنون شركت هایی در حوزه های بیوتكنولوژی و پزشكی بازساختی در كشور به وجود آمده است كه از دل دانشگاه های صنعتی خارج شده اند. این امر به همت ستادهای فناوری معاونت علمی به وجود آمده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به جایگاه سلول های بنیادی ایران در دنیا، اشاره كرد: برمبنای گزارشات اعلام شده ایران در زمینه تولید مقالات رتبه ۱۴ دنیا را كسب كرده است، ضمن این كه تعداد ثبت پتنت های این حوزه باز در حال افزایش می باشد.

ستاری تعداد شركت های دانش بنیان فعال در حوزه سلول های بنیادی را ۱۲۰ شركت عنوان نمود كه تعداد ۸۰ شركت دانش بنیان شده اند و بعضی از آنها باز محصولات سل تراپی را به بازار عرضه نموده اند.

وی افزود: علاوه بر این چندین قرارداد همكاری با دانشگاه های علوم پزشكی در حوزه پزشكی بازساختی منقعد كرده ایم، چونكه حوزه پزشكی بازساختی از موضوعات مهم و مطرح در آینده كشور به حساب می آید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه صحبت های خود، افزود: ما در كنار فعالیت های پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در حوزه سلول های بنیادی، مبادرت به برگزاری المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی كرده ایم كه تا دو ماه آینده این المپیاد برگزار می شود.

به گفته وی برگزاری این نوع المپیادها سبب شناسایی افراد مستعد در این حوزه خواهد شد و در آینده این افراد می توانند شركت های دانش بنیان موفقی را احداث كنند و در نهایت كشور به عدد قابل توجهی از ارزش افزوده خواهد رسید.

ستاری در عین حال اشاره كرد: تا زمانی كه نتوانیم عدد قابل توجهی از جی.دی.پی نداشته باشیم، كشور نمی تواند در حوزه اقتصاد دانش بنیان حركتی كند.

معاون علمی وفناوری رییس جمهور در ادامه همین طور با تاكید بر لزوم حضور بخش خصوصی در حوزه های پژوهشی و فناوری، اظهار داشت: تا زمانی كه بخش خصوصی و سرمایه خصوصی وارد پروژه نشود، پژوهش ها با پول دولتی موفق نخواهد بود و دستاوردی برای كشور نخواهد داشت، چونكه پروژه زمانی معنادار است كه بخش قابل توجهی از سرمایه های آن از راه بخش خصوصی تامین گردد.

وی ابراز امیدواری كرد كه برگزاری این سمینار شروع خوبی برای اتفاقات آینده در حوزه سلول های بنیادی باشد.

ستاری همین طور اشاره كرد: همانطور كه ایران از نظر تعداد مقالات در تولید مقالات در منطقه توانسته است كشورهای تركیه و رژیم اشغالگر قدس را پشت سر بگذارد، امیدواریم كه محققان خوبی در كشور فعالیت كنند. همان گونه كه هم اكنون همكاری های مناسبی میان محققان داخلی و خارجی به وجود آمده است.

وی با اشاره به حضور محققان ۴۰ كشور در كنگره بین المللی علوم و فناوری سلول های بنیادی، افزود: چنین حركت هایی سبب تبادل علم میگردد كه مزایای بسیاری برای كشور به همراه خواهد داشت.

معاون علمی وفناوری رییس جمهوری درانتها اشاره كرد: ما در معاونت علمی باز به دنبال احداث اكوسیستم های كارآفرینی و خصوصاً در سلول های بنیادی هستیم.




1397/09/10
01:15:58
5.0 / 5
4583
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , پژوهشی , تولید
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
NeoPedia