NeoPedia
نتایج یك پژوهش داخلی،

چگونه آموزش پزشكی را بین المللی كنیم؟

چگونه آموزش پزشكی را بین المللی كنیم؟

نئوپدیا: بین المللی سازی، یكی از مهم ترین جنبه های ارتقای پدیده آموزش عالی در كشورهای مختلف بشمار می رود. پژوهشگران در این خصوص، به انجام پژوهشی پرداخته اند كه در آن، عوامل مؤثر بر این فرایند با تاكید بر آموزش علوم پزشكی مورد بررسی قرار گرفته است.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، در گذشته، مفهوم بین المللی سازی، پدیده ای حاشیه ای به حساب می آمد و بیشتر با جذب دانشجویان بین المللی شناخته می شد. اما در نیم قرن گذشته با گسترش عواملی همچون جهانی شدن، تكنولوژی های جدید، بازاریابی بین المللی و رقابت پذیری بین المللی، این پدیده بیشتر مورد توجه نظام های آموزشی كشورهای مختلف قرار گرفته است و تقریباً در تمامی مؤسسات آموزش عالی معتبر، بین المللی سازی از نقش كلیدی برخوردار بوده و فرآیندهای مربوط به اعتباربخشی، ارزیابی درون سازمانی، موافقت نامه های هدفمند و مشاركت در پژوهش های بین المللی موردتوجه قرار گرفته اند.

در مورد آموزش عالی، مهم ترین اشكال بین المللی سازی شامل جابجایی دانشجویان، جابجایی كادر آموزشی، بین المللی سازی برنامه درسی، گسترش واحدهای دانشگاهی فرامرزی، موافقت نامه های همكاری بین المللی، شبكه های دانشگاهی فراملیتی و انتقال مجازی فرامرزی هستند. در چند دهه اخیر راهبرد بین المللی سازی در سطح جهانی گسترش یافته و در كشور ما نیز، بسته تحول و نوآوری در آموزش پزشكی ایران مصوب 1394، یكی از راهبردهای مهم درزمینه تحول آموزش علوم پزشكی را بین المللی سازی ذكر كرده است.

در همین خصوص، محققین كشور دست به انجام پژوهشی زده اند كه در آن عوامل مؤثر بر بین المللی سازی آموزش علوم پزشكی از دیدگاه اعضای هیئت علمی مورد واكاوی واقع شده است.

در این پژوهش، محققین دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تلاش نموده اند تا نظر اعضای هیئت علمی را درباب این دو سؤال جمع آوری و تحلیل كنند، اول اینكه حیطه های سیاسی، مالی، مدیریتی، اطلاع رسانی، دانشگاهی و فرهنگی به چه میزان بر بین المللی سازی دانشگاه های علوم پزشكی تأثیر دارد؟ و دیگر آنكه اولویت بندی حیطه های تأثیرگذار بر بین المللی سازی آموزش علوم پزشكی به چه صورتی است؟

در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 205 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در سال تحصیلی 96- 1395 مشاركت كرده و به سؤالات پاسخ داده اند.

یافته های این پژوهش نشان داد كه تمامی عوامل شناسایی شده بر بین المللی سازی آموزش علوم پزشكی تأثیر گذارند. از دیدگاه مشاركت كنندگان در این پژوهش، در حیطه اقتصادی، عامل افزایش اعتبارات مالی دانشگاه درزمینه بین المللی سازی آموزش علوم پزشكی، بیشترین تأثیرگذاری را داشته و در تبیین آن می توان بیان كرد كه دانشگاه ها برای این كه بتوانند رقابت پذیری بین المللی داشته باشند لازم است مورد حمایت های مالی دولت ها قرار گیرند.

به گفته حامد زمانی منش، پژوهشگر گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید رجایی و همكارانش: «در حیطه فرهنگی نتایج نشان داد كه برای بین المللی سازی آموزش علوم پزشكی باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی توجه داشت و از نظر مشاركت كنندگان، افزایش دیدگاه های خوش بینانه در دانشگاه نسبت به حضور دانشجویان بین المللی حائز اهمیت بیشتری است. درواقع برای بین المللی سازی آموزش علوم پزشكی لازم است در سطح دانشگاه فضای فرهنگی جذاب و برانگیزنده احداث شود و نسبت به فرهنگ های دیگر انعطاف پذیری داشت تا امكان جذب دانشجویان و اساتیدی بین المللی بیشتری فراهم شود».

به اعتقاد این محققان دانشگاهی: «در حیطه سیاسی، تمامی عوامل شناسایی شده، بر بین المللی سازی آموزش علوم پزشكی تأثیرگذار بودند و در این میان تسهیل صدور ویزا و روادید برای ورود دانشمندان و اساتید برجسته آموزش علوم پزشكی بیشتر مورد توجه بود. همین طور از دیدگاه اعضای هیئت علمی، این حیطه از بیشترین اولویت برای بین المللی سازی برخوردار بود، چراكه این پدیده تا حدود زیادی متأثر از شرایط سیاسی و دیپلماتیك كشورها است، به صورتی كه پژوهشگران علم سیاست، بین المللی سازی را بعنوان ابزار نرم سیاست خارجی بیان كرده اند كه دولت ها از آن در جهت توسعه نفوذ سیاسی استفاده می نمایند. درواقع می توان بیان داشت كه گسترش تعاملات علمی بین المللی با كشورهای پیشرفته و احساس نیاز به بین المللی سازی از جانب دولت مردان می تواند چشم انداز روشن تری از بین المللی سازی آموزش برای دانشگاه های علوم پزشكی مهیا كند».

زمانی منش و همكارانش می افزایند: «در حیطه دانشگاهی، توجه به سیاست بین المللی سازی در چشم اندازهای بین المللی دانشگاه های علوم پزشكی حائز اهمیت بیشتری بود. همین طور نمایش بخشی از برنامه های درسی به زبان انگلیسی، عضویت اساتید در مجامع و انجمن های بین المللی، مشاركت در پروژه های تحقیقاتی بین المللی و برگزاری اجلاس های بین المللی و ارتباط با دانشگاه های برتر جهان از عوامل مهم در حیطه دانشگاهی بوده كه با نتایج مطالعه حاضر همخوانی دارد».

در این پژوهش همین طور مشخص شد كه اعطای استقلال به دانشگاه های علوم پزشكی برای جذب دانشجویان بین المللی و بهسازی ساختار نظام برنامه ریزی آموزش علوم پزشكی از دیدگاه مشاركت كنندگان مهم تلقی می شوند و در تحقیقات گذشته باز مورد تائید قرار گرفته اند.

مجریان این پژوهش می گویند: «علاوه بر این ها، برای بین المللی سازی دانشگاه های علوم پزشكی لازم است كانال ارتباطی با دانشگاه های معتبر جهانی برقرار شود، تبادلات علمی و اطلاعاتی با انجمن های بین المللی به صورت مستمر فراهم گردد و از ایده های جدید درزمینه بین المللی سازی استقبال شود».

این یافته ها كه می توانند در انجام اقدامات منسجم برای بین المللی سازی آموزش علوم پزشكی مؤثر واقع شوند، در نشریه «پژوهش در آموزش علوم پزشكی» انتشار یافته اند.

نشریه فوق دارای رتبه علمی پژوهشی بوده و توسط مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان و در قالب فصل نامه منتشر میگردد.






1397/09/15
15:06:17
5.0 / 5
4523
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
NeoPedia