NeoPedia
رئیس دانشگاه علمی كاربردی استان خراسان رضوی خبر داد

راه اندازی سامانه جمع آوری اطلاعات پژوهش های مراكز علمی و كاربردی خراسان رضوی

راه اندازی سامانه جمع آوری اطلاعات پژوهش های مراكز علمی و كاربردی خراسان رضوی

نئوپدیا: رئیس دانشگاه علمی كاربردی استان خراسان رضوی اظهار داشت: سامانه اطلاعات پژوهش های مراكزعلمی و كاربردی استان تا دو ماه آینده كامل میگردد.


مرتضی تشكری در گفت وگو با ایسنا، در حاشیه مراسم افتتاحیه "نوزدهمین نمایشگاه پژوهش وفناوری استان" درباب محصولات فناورانه و مبتنی بر پژوهش در دانشگاه علمی كاربردی استان، اظهار نمود: حالا در حال جمع آوری آمار و ارقام هستیم و با عنایت به تعدد مراكز علمی و كاربردی، سامانه ای به نام mis پژوهشی به وجود آمده است و مراكز ملزم به ثبت پژوهش ها در این سامانه شده اند و با عنایت به گستردگی فعالیت ها و مراكز تا حدود دو ماه آینده این آمار جمع آوری و مشخص خواهد شد.
وی افزود: همین طور مراكز علمی و كاربردی فرصت پیدا می كنند تا دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری خودرا به نمایش بگذارند.
رئیس دانشگاه علمی كاربردی استان خراسان رضوی اضافه كرد: برخی ایده ها و پژوهش ها كه تجاری نشده اند باز از فرصت نمایشگاه استفاده می نمایند و برای تجاری شدن پژوهش خود قراردادهایی را با شركت های متقاضی و دستگاه های اجرایی منعقد می كنند.
تشكری اشاره كرد: برخی نوآوری ها و محصولات فناورانه كه توسط مراكز رشد علمی و كاربردی یا دانشجویان این مراكز انجام شده است در این نمایشگاه عرضه میگردد.
وی بیان كرد: همین طور این نمایشگاه به شكلی جریان سازی برای حوزه پژوهش و فناوری را انجام می دهد.
رئیس دانشگاه علمی كاربردی استان خراسان رضوی اشاره كرد: این نمایشگاه مجالی برای معرفی بهتر دانشگاه جامع علمی كاربردی و نظام آموزشی علمی كاربردی به سازمان های اجرایی، شركت ها و موسسات، مردم، داوطلبان و سایر دانشگاه ها است.
تشكری اضافه كرد: توانمندی ها و ظرفیت های این دانشگاه در قالب رشته هایی كه دارد، معرفی میگردد و جامعه با مراكز دانشگاهی علمی كاربردی بهتر آشنا میگردد.
وی ادامه داد: حدود ۲۰ مركز علمی كاربردی استان در این نمایشگاه حضور دارند البته برخی مراكز از شهرستان ها در این نمایشگاه شركت كرده اند.
رئیس دانشگاه علمی كاربردی استان خراسان رضوی تصریح كرد: ازهمه گروه های دانشگاه علمی كاربردی همچون كشاورزی، صنعت، فرهنگ و هنر مدیریت و خدمات اجتماعی در این نمایشگاه حضور دارند.
تشكری اظهار داشت: مراكزی كه دستاوردهای مشخصی در حوزه پژوهش و فناوری داشته و ایده آنها به محصولی در مقیاس نمونه اولیه آزمایشگاهی تبدیل گشته باشد در این نمایشگاه حضور دارند، تاكید ما باز بر این بوده كه نوآوری و خلاقیت در محصولی كه عرضه می كنند وجود داشته باشد.
وی درباره رویكرد بیشتر پژوهش ها در دانشگاه علمی كاربردی، اظهار داشت: رویكرد ما در پژوهش باز مانند آموزش، توسعه و بهبود و دانشی كردن فضای كسب و كار است.
رئیس دانشگاه علمی كاربردی استان خراسان رضوی اضافه كرد: توجه به اینكه برای دانش بنیان كردن فضای كسب و كار باید فرآیند طولانی تر شود و دانشی كردن فضای كسب و كار راحت تر است و ما دانش كاربردی را وارد فضای كار میكنیم و شاغلان را آموزش می دهیم كه از روش های علمی برای حل مسائل استفاده كنند، ما باز در حوزه پژوهش به دنبال این هستیم كه بهبود فضای كسب و كار با ارتقای شاخص های علمی فضای كسب و كار صورت گیرد.
وی در پاسخ به این سوال كه چقدر به خاصیت های اقلیم و شرایط بومی و منطقه ای در پژوهش های دانشگاه علمی كاربردی توجه شده است، اظهار داشت: دانشگاه علمی كاربردی ذاتاً این گونه است و نمی تواند از نیازها و نیاز سنجی ها رها باشد آموزش و پژوهش ما برمبنای نیازهای است كه دستگاه های اجرایی مستقر در منطقه اعلام می كند در نتیجه ما هیچ وقت در این حوزه چه در آموزش و چه در پژوهش عرضه محور نیستیم بلكه تقاضا محوری و تمام آموزش و پژوهش را برمبنای نیاز بنگاههای اقتصادی در منطقه شكل می گیرد.
وی درباره نتیجه تمركز بر آموزش و پژوهش منجر به كسب و كار یا بهبود فضای كسب و كار اظهار داشت: بعضی از پژوهش ها و نوآوری ها به اشتغال جدید منجر میگردد و امكان اشتغال جدید را برای جوانان فراهم می آورد و برخی ها سبب بهبود كسب و كار میگردد و علاوه بر بهره وری با صرف هزینه كمتر تولیدی بیشتر ارزش افزوده بیشتر را به دنبال دارد.
وی درباره نمایشگاه پژوهش اظهار داشت: نمایشگاه پژوهش فرصت هایی است كه در اختیار موسسات علمی و پژوهشی موسسات آموزش عالی و دانشگاهها قرار گرفته است كه می توانند پژوهش و یافته های خودرا عرضه كنند و مردم و جامعه را در جریان دستاورد های شان در عرصه علمی و فناوری قرار دهند.
تشكری افزود: به صورت طبیعی نمایشگاه هر سال بهتر میگردد هرچند نمایشگاه بهتر از این هم می تواند باشد اما دستگاه های اجرایی باز باید از محصولات ژوهشی و دستاوردهای فناورانه نوآورانه حمایت جدی تری داشته باشند و در امتداد پشتیبانی از آنها ریسك استفاده از این تولیدات را بپذیرند.
وی اشاره كرد: یكی از كاركردهای نمایشگاه این است كه افراد دستاوردهای را نمایش می كنند و از سویی محصولات و خدمات مورد نیاز را انتخاب می كنم كه در این فرآیند ملاقات بین موسسات علمی و پژوهشی و بنگاه ها و مراكز اقتصادی برقرار میگردد.




1397/09/16
23:48:12
5.0 / 5
4816
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشی , تولید , خدمات
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
NeoPedia