NeoPedia
مهر بررسی كرد؛

تحریم ایران یا جنگ تجاری بهانه مجازات هوآوی در آمریكا چیست؟

تحریم ایران یا جنگ تجاری بهانه مجازات هوآوی در آمریكا چیست؟

به گزارش نئوپدیا تحریم ها ضد ایران این دفعه پای یك شركت چینی فعال در آمریكا را به میان آورده و سبب بازداشت یكی از مدیران ارشد این شركت مخابراتی معروف شده است.



خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: كانادا بنا به درخواست مقام های آمریكایی یكی از مدیران ارشد شركت فناوری ««هوآوِی» را كه متهم به نقض تحریم ها ضد ایران است، دستگیر كرده است.
«وانژو منگ»، كه از اعضای هیئت رئیسه هوآوی و دختر بنیانگذار شركت هوآوِی است بنا به درخواست مقام های آمریكایی در ونكوور دستگیر شده است.
در این ارتباط هم سخنگوی وزارت دادگستری كانادا در اطلاعیه ای به پایگاه «گلوب اند میل» اظهار داشت: «وانژو برای استرداد به آمریكا تحت پیگرد است.»
در عین حال با عنایت به تابعیت چینی مدیران شركت هوآوی، بازداشت یكی از مدیران ارشد این شركت با واكنش چین روبرو شد و چین در اطلاعیه ای بازداشت مدیر هوآوی را محكوم نمود و خواهان آزادی او شده است. سخنگوی سفارت چین در كانادا در اطلاعیه ای اظهار داشت: «كانادا بنا به درخواست آمریكا یك شهروند چین كه هیچ یك از قوانین آمریكا یا كانادا را نقض نكرده، دستگیر كرده است.»
بازداشت مدیر هوآوی در كانادا حتی به تنش در روابط چین و كانادا هم منجر گردید و روز شنبه بعد از دفاع مقامات كانادایی از بازداشت صورت گرفته، وزارت خارجه چین به منظور اعلام «اعتراض شدید» در مورد بازداشت مدیر ارشد شركت فناوری دیجیتال «هوآوی»، سفیر كانادا در این كشور را احضار كرد.
اما چرا بازداشت مدیرارشد هوآوی در كانادا مهم شده است و آیا دلیل بازداشت او در رابطه با تحریم های آمریكا ضد ایران است؟ برای پاسخ به این سوال نگاهی به سابقه فعالیت هوآوی كارگشا به نظر می آید.
هوآوی از پكن تا واشنگتن
شركت هوآوی از اواسط دهه ۱۹۸۰ فعالیت خویش را در چین بعنوان شركتی در زمینه فناوری های مخابراتی آغاز كرد، اما از همان ابتدا هدف خویش را بر تولید دانش بومی بجای واردات تكنولوژی متمركز كرد.
این مبحث را «پلین فن» نویسنده مقاله ای در ارتباط با تكنولوژی چین در مجله «تكنوویشن» تائید كرده و گفته است كه «رن ژنگفی» موسس هوآوی به جای تكیه بر سرمایه گذاری مشترك با شركت های خارجی و غربی برای تضمین انتقال تكنولوژی، با تحقیق و تكیه بر توسعه بومی توانست شركت خویش را بدون كمك شركت های خارجی توسعه دهد.
براین اساس هوآوی بعنوان شركتی با دارا بودن تكنولوژی بومی طی دهه ۱۹۹۰ بازارهای جهانی را هدف قرار داد و در سال ۲۰۰۱ اولین حضور خویش را در آمریكا و سپس در سال ۲۰۰۸ در كانادا توسعه داد. بنا به گزارشی كه بلومبرگ در سال ۲۰۱۱ منتشر نمود، حداقل تا آن سال، ۴۵ شركت از ۵۰ شركت اپراتور مخابراتی بزرگ جهان از تجهیزات هوآوِی بهره برده اند.
براین اساس اولین نگاه به شركت چینی هوآوی، آنرا رقیبی به شدت سرسخت و ابرقدرت در مقابل شركت های غربی و آمریكایی نشان داده است كه طی چند سال قبل با گسترش فعالیت خود بخصوص در آمریكا و كانادا توانسته است جاپای محكمی را تولید كند.
بهانه مجازات هوآوی، تحریم ایران یا جنگ تجاری
با این حال خبر بازداشت منگ وانژو، مدیر ارشد شركت هوآوی در كانادا كه البته به قول منابع رسمی دادستانی اتاوا با درخواست آمریكایی ها صورت گرفته نشان داده است هوآوی پس از این مسیر همواری را برای فعالیت های خود در آمریكای شمالی نخواهد داشت.
دادگاه استانی بریتیش كلمبیا در كانادا روز جمعه در جریان اولین جلسه بازداشت مدیرارشد هوآوی اعلام نمود كه منگ وانژو با تاسیس شركت «اسكای كامكس» از زیرمجموعه های هوآوی طی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ تلاش داشته تا تحریم های آمریكا ضد ایران را دور بزند. با این وجود در این نشست دادگاه اشاره ای به تحریم های فعلی ضد ایران نشد و نماینده دادستانی تنها نقض تحریم ها تا سال ۲۰۱۴ را مورد تاكید قرار داد، اما حتی اگر اتهامات ضد اسكای كامكس به فعالیت اخیر و جاری این شركت تسری یابد، باز هم بازداشت مدیر این شركت بسیار پرابهام است.
در واقع شركت اسكای كامكس در حالی متهم به نقض قانون تحریم ایران شده كه اساسا هوآوی این شركت را در امارات متحده عربی و در شهر دوبی ثبت كرده و شركتی غیرآمریكایی به حساب می آید. براین اساس برخورد واشنگتن با این شركت بدلیل نقض تحریم های یكجانبه امریكا ضد ایران می توانست در شرایط عادی با اعمال محدودیت برای فعالیت آن در خاك آمریكا و یا حداكثر اخراج آن همراه شود، اما بازداشت مدیر آن و انتشار برخی اخبار در خصوص احتمال حبس طولانی مدت او نشان داده است مسئله شركت چینی هوآوی بسیار فراتر از نقض تحریم ها ضد ایران است.
از سوی دیگر با نگاه به رویكردهای ملی گرایی افراط گرانه دولت ترامپ در حوزه بازارهای تجاری، مشخص است كه كاخ سفید با شعار «اول آمریكا»ی ترامپ تا چه حد بدنبال مانع گذاری در مقابل فعالیت شركت های غیرآمریكایی در این كشور است. آن هم شركتی مانند هوآوی كه بدون نیاز به تكنولوژی شركت های غربی، رقیب جدی در مقابل آنها شده است.
لذا در شرایط فعلی نقض تحریم ها ضد ایران بهانه مناسبی برای وزارت خزانه داری آمریكا است تا یكی از رقبای قدرتمند شركت های آمریكایی را از صحنه خارج كند.
اما از سوی دیگر فشار بر شركت چینی هوآوی در زمانی انجام شده كه اخیرا پكن و واشنگتن بر سر یك آتش بس ۹۰ روزه در جریان جنگ تجاری خود به توافق رسیده اند. قرار شده است در این ۹۰ روز طرفین هیچ گونه افزایش تعرفه ای را ضد بازار صادراتی یكدیگر تحمیل نكنند. با این وجود باآنكه هم اكنون خبری از اعمال تعرفه های جدید بر كالاهای چینی در آمریكا نیست، اما بازداشت مدیرارشد یك شركت چینی در آمریكا نشان می دهد، واشنگتن همچنان علاقه مند به تداوم تنش تجاری با پكن است.
به عبارت دیگر آمریكا بسیار علاقه مند است كه مسئله بازداشت مدیر هوآوی را بی ارتباط با تنش تجاری خود با چین نشان دهد و در همین ارتباط هم ری كودلو، مشاور اقتصادی كاخ سفید گفته است كه ماجرای دستگیری مسئول شركت هوآوی ارتباطی با گفتگوهای تجاری این كشور با چین ندارد. اما چه كسی است كه نداند بازداشت مدیر هوآوی تا چه میزان زیادی می تواند بعنوان یك برگ بازی در دست كاخ سفید برای مذاكرات تجاری آتی با پكن و فشار بیشتر بر چین مورد استفاده قرار گیرد؟
در واقع اگر بخواهیم بی ارتباطی بازداشت مدیرهوآوی را با مسئله تحریم ایران بیان نماییم، فقط كافی است به فشار چند ماهه گذشته آمریكا به متحدان خود همچون در اروپا و حتی شرق آسیا اشاره نماییم كه از آنها خواسته بود تا از ادامه همكاری با شركت چینی هواوی اجتناب كنند. فشاری كه به نظر می آید تا حدودی جواب داده و تا كنون مقامات ژاپنی و انگلیسی هم به تبعیت از واشنگتن فعالیت شركت چینی مذكور را در كشورهایشان منع كرده اند.
براین اساس بازداشت مدیرارشد یك شركت چینی در آمریكا بیشتر از آن كه بتوان در رابطه با تحریم ایران عنوان نمود، می توان موضوعی در جهت ادامه جنگ تجاری واشنگتن با رقیب اقتصادی خود، یعنی پكن دانست كه طی یك سال قبل همچنان جریان داشته است.

1397/09/18
14:17:43
5.0 / 5
4666
تگهای خبر: تولید
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
NeoPedia