NeoPedia
رییس دانشگاه فرهنگیان مطرح كرد

بازنشستگی ۳۲۰ هزار معلم تا ۳ سال آینده، كشورهای پیشرفته در پژوهش میان رشته ای عمل می كنند

بازنشستگی ۳۲۰ هزار معلم تا ۳ سال آینده، كشورهای پیشرفته در پژوهش میان رشته ای عمل می كنند

به گزارش نئوپدیا رئیس دانشگاه فرهنگیان سراسر كشور اظهار داشت: ۳۲۰ هزار نفر از ۹۱۰ هزار معلم كشور در ۳ سال آینده بازنشست می شوند، همینطور تا سال ۱۴۰۴ هم ۳۳۰ هزار معلم دیگر بازنشست خواهند شد.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دكتر حسین خنیفر در سومین جشنواره نوآوری های علمی دانشجویی پویش و هفتمین مراسم ملی پژوهش وفناوری در تقدیر از پژوهشگران و دانشجویان برتر در سالن همایش های موسسه علمی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاكید بر لزوم اهتمام ویژه به پژوهش عنوان كرد: دانش و علم و پیشرفت بدون پژوهش معنایی ندارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان سراسر كشور با اشاره به صدسالگی تربیت معلم در ایران اضافه كرد: نخستین مركز دارالمعلم در سال ۱۲۹۷ تاسیس شد و امروز صد سال از تربیت معلم می گذرد؛ البته تربیت معلم در ایران ۲۰۷ سال قبل در زمانی كه عباس میرزا عده ای را برای تحصیل به غرب فرستاد، آغاز شد.
خنیفر بیان كرد: ۱۶۷ سال قبل امیركبیر دارالفنون را تاسیس می كند و برای نخستین بار یك اندیشمند یهود درباره نظام آموزشی ایران كتابی می نویسد كه توسط شورای انقلاب فرهنگی در جهت ترجمه آن اقدام شد.
وی تصریح كرد: پس از انقلاب اسلامی تاسیس مراكز تربیت معلم در كشور جدی شد و ۴۰۰ مركز با ۱۰۰ هزار دانشجو با وجود جمعیت ۳۸ میلیون نفری در ایران تاسیس شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان سراسر كشور اظهار داشت: در ابتدای انقلاب فرهنگی كه دانشگاه ها تعطیل شد كل نیروی انسانی دستگاه ها و نهادها و تشكیلات جدید جمهوری اسلامی از تربیت معلم تامین می شد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش برای همه دستگاه ها نیرو تربیت می كند، امسال در جهت جذب ۲۵ هزار دانشجو اقدام كردیم تا برای نیاز آینده كشور تربیت شوند.
خنیفر در ادامه پیرامون جایگاه پژوهش بیان كرد: هیچ روشی بهتر از پژوهیدن و محققانه عمل كردن نیست و سرآغاز تحول به حساب می آید، بر سردر دانشگاهی در آمریكا نوشته شده بدون پژوهش توقف در زندگی است.
وی خاطرنشان كرد: غربی ها از قرن ۵ تا ۱۵ خوابیدند و نخستین شعارشان بعد از دوران كیهان شناسی و هستی شناسی و افسانه پردازی، پژوهیدن و تحقیق بود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار نمود: انسان ها و ملت ها مانند هم فكر نمی كنند، از این رو با روش شناسی می توان علم را تولید كرد.
وی بیان كرد: خواب غرب توام با بیداری مسلمانان شد؛ مسلمانان در طب و جغرافیا و علم تفسیر و ریاضی و معماری و شیمی و فیزیك تا قرن هفدهم و دوره شكوفایی در جهان اسلام پیش رفتند و پس از آن غربی ها بیدار شدند.
خنیفر عنوان كرد: در تاریخ ایران بعضی از سردمداران بی عرضه باعث شدند تا نتوانیم به پیشرفت برسیم، كشورهای پیشرفته بر این باور بودند تسخیر جهان به جز پژوهش امكان ندارد، غربی ها با دانش غنی خود با استفاده از كتاب های ما با میراث علمی مسلمانان آشنا شدند.
وی اظهار داشت: پس از قرن ۱۹ ملت های پیشرو دانش یكدیگر را مطالعه می كنند و از هم الگو می گیرند، باید بدانیم حكمت و دانش گمشده مومن است؛ دانش، وحشی و بی وطن است و مهم آن است كه ما آنرا به تسخیر خود درآوریم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان عنوان كرد: ملت ها در پژوهش با مطالعه یكدیگر را رصد می كنند و كشورهای پیشرفته با پژوهش دنیا را به تسخیر درآوردند، آمریكایی ها در ۱۰ سال نظام آموزشی خویش را تغییر دادند و با رصد ملت ها به پیشرفت رسیدند.
وی ادامه داد: بخش مهمی از داشته ها در دنیای پژوهش توسط جاسوسان علمی به دست می آید، دوره برده داری در امریكا و اروپا تمام شد؛ امروز هم شكار مغزها همان برده داری نوین شكل گرفته است، ملت های پیشرفته در پژوهش الگوبرداری و بومی سازی می كنند و جهانی می اندشیند.
خنیفر اظهار نمود: كشورهای پیشرفته حتی به بعضی از كشورها اجازه حضور نمی دهند، مثلا در فیزیك هسته ای اجازه ورود دانشمندان ایرانی را نمی دهند تا مبادا از آنها یاد بگیریم.
وی اظهار داشت: ملت های پیشرو در پژوهش الگوی ملی و مدل واره های خویش را عرضه و آینده پژوهی می كنند، یكی ازغفلت های بزرگ در كشور ما این است كه آینده پژوهی نمی نماییم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان كرد: مطالعات آینده پژوهشی را انجام داده ایم، در سال ۱۳۹۹ تعداد دانش آموزان از ۱۳ میلیون به بیشتر از ۱۴ و نیم میلیون می رسد و در ۱۴۰۴ به ۱۷ و نیم میلیون می رسد و ۱۲ سال پس از آن ۱۹ میلیون خواهد شد.
وی عنوان كرد: ۳۲۰ هزار نفر از ۹۱۰ هزار معلم كشور در ۳ سال آینده بازنشست می شوند، همینطور تا سال ۱۴۰۴ هم ۳۳۰ هزار معلم دیگر بازنشست خواهند شد.
خنیفر خاطرنشان كرد: باید پژوهش و برنامه ریزی كرد و برنامه ای برای آینده داشت تا خویش را آماده چنین شرایطی كرد. ما شایستگی آنرا داریم كه جزو ۴ نظام آموزشی اول جهان باشیم.
وی خاطرنشان كرد: كشورهای پیشرو در پژوهش هزینه می كنند، در ژاپن هزینه پژوهش ۱۲۵ برابر هزینه پژوهش كشور ایران است و تولید علمی امریكا در مقالات ۳۰ درصد كل جهان است، آن هم با استفاده از نخبگانی كه از كشورهای جهان سوم برده كه همان برده داری جدید علمی است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح كرد: ما سه و نیم در هزارم تولید علمی در سال ۷۰ را داشتیم و امروز به یك و نیم درصد رسیده، این و از تركیه پیشی گرفته ایم و برآنیم به سمت تولیدات پژوهش علمی مفید برویم.
وی افزود: كشورهای پیشرفته در پژوهش از كپی برداری و راه های رفته، پرهیز و در پژوهش میان رشته ای عمل می كنند و به كارگاه پژوهش توجه مضاعف دارند و از روش های نو در پژوهش استقبال می كنند.
خنیفر بیان كرد: كشورهای پیشرفته در حوزه پژوهش به دانش روز دست یافته اند و مفاهیم جدیدی را پیگیری می كنند، اگر با مضامین این مفاهیم آشنا نشویم و آنرا بومی سازی نكنیم، نمی توانیم در عرصه پژوهش جهانی و هدفمند قدم برداریم.
وی اظهار داشت: گاهی كارهای اجرایی اجازه پژوهش را نمی دهد، ولی در هر حوزه ای نباید از پژوهش و تحقیق و كسب دانش نوین غافل شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان متذكر شد: امروز جهان در روش های یافتاری و یا تحلیل شبكه های اجتماعی به پیشرفت رسیده و ما هنوز به روش های سنتی اكتفاء می نماییم، در حالیكه باید روش های جدید را فرا بگیریم و با دریای دانش نوین آشنا شویم.
وی غنی سازی پژوهش را مورد تاكید قرار داد و اضافه كرد: در حوزه پژوهش به تحولات خوبی در دانشگاه فرهنگیان دست یافته ایم، البته یكی از رویكردهای مهم در توسعه زیرساخت های پژوهشی برگزاری كارگاه های آموزشی در تعامل با مراكز علمی و دانشگاهی است.
وی تصریح كرد: استقبال از ایده های برتر پژوهشی و چاپ آثار برجسته و تقویت مجلات علمی و پژوهشی و به روز رسانی ساختارهای آموزشی و پژوهشی از مهم ترین اقدامات در جهت پشتیبانی از پژوهشگران است.




1397/09/30
14:25:14
5.0 / 5
4420
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی , تقویت
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
NeoPedia