NeoPedia
مروری بر نتایج پژوهش ها؛

تست PCR قابل اعتمادتر است یا نتیجه سی تی اسكن؟

تست PCR قابل اعتمادتر است یا نتیجه سی تی اسكن؟

محققان در پژوهشی میزان حساسیت سی تی اسكن و تست PCR برای تشخیص كرونا را با یكدیگر مقایسه كرده اند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، با عنایت به توانایی ویروس کووید-19 در انتقال سریع بین افراد و نبود درمان اختصاصی برای این بیماری، شناسایی افراد مبتلا در مراحل اولیه به منظور قرنطینه کردن آنها حیاتی می باشد. تست مولکولی (RT-PCR) بعنوان آزمایش تاییدکننده این بیماری معرفی شده است. در ماه های اخیر گزارش هایی در خصوص وجود نتایج منفی کاذب در تست مولکولی اولیه بیماران مبتلا انتشار یافته است. محققان در مطالعه ای میزان تطابق یافته های در ارتباط با تست مولکولی و سی تی اسکن در بیماران بستری شده مشکوک به کووید-۱۹ را بررسی نموده اند.
در مقاله حاصل از این پژوهش آمده است: « این مطالعه از نوع گذشته نگر بوده و در آن تعداد ۲۱۲ پرونده از بیماران مشکوک به کووید-۱۹ که از تاریخ اول اسفند ۱۳۹۸ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ در یکی از بیمارستان های شهر تهران بستری شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. معیار ورود بیماران به این مطالعه، وجود نتایج سی تی اسکن و RT-PCR همزمان در پرونده پزشکی بود.»
پژوهشگران، اطلاعات دموگرافیک، علایم و نشانه ها، یافته های سی تی اسکن قفسه سینه و RT-PCR را از پرونده پزشکی بیماران استخراج کردند. آنالیزهای آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
نویسندگان این مقاله می گویند: « از ۲۱۲ پرونده در ارتباط با بیماران بستری شده با تشخیص کووید-۱۹، به صورت کلی ۱۴۷ بیمار(۶۹ درصد) دارای RT-PCR مثبت و ۱۸۹ بیمار(۸۹ درصد) بیمار نتیجه سی تی اسکن مثبت داشتند. میزان حساسیت کلی سی تی اسکن برای تشخیص کووید-۱۹ برابر ۹۱.۸۳ درصد محاسبه شد. همینطور میزان دقت کلی سی تی اسکن برابر با ۷۰.۵ درصد بود.»
در این پژوهش بیان شده است: « در مطالعه حاضر، تعداد ۱۸۵ بیمار پیش از تایید توسط RT-PCR، دارای نتایج مثبت بودند که ۱۳۵ نفر از آنها با تست PCR تایید شدند. البته یکی از محدودیت های موجود در این مطالعه، عدم وجود RT-PCR ثانویه برای افراد دارای علامت بود که می تواند حساسیت تست اولیه را به خوبی نشان دهد.»
بر مبنای آن چه در این مقاله انتشار یافته است، با عنایت به نتایج به دست آمده، در صورتیکه نتایج مثبت سی تی اسکن را در ارتباط با کووید-۱۹ در نظر بگیریم، میزان حساسیت کلی سی تی اسکن در تشخیص این بیماری برابر با ۹۱.۸۳ درصد و میزان اختصاصیت برابر با ۲۳.۰۷ درصد محاسبه شده است.
نویسندگان این مقاله معتقدند: «باید به این نکته توجه داشت که میزان بالای نتایج مثبت کاذب حاصل از سی تی اسکن و تصمیم گیری های بعدی بر مبنای آن، می تواند منجر به افزایش بار اقتصادی بر روی سیستم بهداشت و درمان گردد. همینطور علایم مشاهده شده در تست سی تی اسکن لزوما در همه ی افراد، در ارتباط با کووید-۱۹ نیست. ازاین رو پیشنهاد می شود که بیماران دارای نتایج سی تی اسکن مثبت و دارای علایم بیماری که از نظر تست RT-PCR منفی هستند، به علت احتمال وجود نتایج منفی کاذب، باردیگر توسط تست RT-PCR مورد تایید قرار گیرند.»
نویسندگان این مقاله که در مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک انتشار یافته است، مهرداد نصرالله زاده، محمدفواد حیدری، محمد خانعلی پور، سعادت الله غفاری، میلاد جعفری، سجاد بیگلری و عمران اسماعیل زاده از دانشگاه علوم پزشکی آجا هستند.





منبع:

1399/08/18
13:53:51
5.0 / 5
1500
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
NeoPedia