NeoPedia
حاجی میرزایی خبر داد

افزایش ۲ برابری پژوهشسراهای دانش آموزی

افزایش ۲ برابری پژوهشسراهای دانش آموزی

وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه سال جاری بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان ها و مراکز کاردانش اختصاص دادیم تا کیفیت آموزش ارتقاء یابد اظهار داشت: در طول این دولت ۳۰۰ پژوهشسرا به ۶۶۵ پژوهشسرا افزایش یافت که نشان داده است رویکرد ما پژوهش محوری است.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در آیین تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر که از شبکه شاد پخش گردید با اشاره به اینکه به گمان من هفته پژوهش فرصت مغتنمی است که یک مرتبه به چشم انداز سند تحول از مدرسه مورد نظر سند، معلم مورد نظر سند و دانش آموز مورد نظر سند رونمایی نماییم.
وی اضافه کرد: گام های تحول در آموزش و پرورش از سالهای گذشته شروع شده و به شدت شتاب می گیرد. یک رویکرد این است که انسان را مخزنی تصور نماییم که دانش را در وجود وی انباشته نماییم. در این رویکرد نقش دانش آموز به یک نقش پذیرنده و منفعل و نقش معلم به یک نقش سودهنده، انتقال دهنده، دانای کل و مدرسه به یک کانون بی روح و خسته کننده تبدیل می شود.
وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه در یک رویکرد دیگر دانش آموز را یک مخزن نمی بیند بلکه انسان را عالی ترین موجود هستی با بالاترین قدرت پذیرش و پرورش، بالاترین سطح توانایی برای پردازش مفاهیم، اندیشیدین به موضوعات، نگاه خلاقانه به پیرامون می داند اظهار نمود: دانش آموزدریافت کننده صرف نیست. بلکه می تواند پردازش موثری روی داده ها داشته باشد، از توانایی هایش برای مواجهه موثر با حیات اجتماعی بهره مند می شود و توانایی پیوند و برقراری ارتباط با دیگران را کسب می کند.
حاجی میرزایی افزود: نقش معلم هم در این رویکرد متعالی است و توانمندسازی دانش آموزان برای ارتباط و پیوند با مفاهیم را انجام می دهد. معلم مورد نظر سندتحول، معلم تراز جمهوری اسلامی معلمی است که در پیوستگی و تعامل با دانش آموزان روح آنها را جلاء می دهد و به آنها قدرت تصمیم گیری و انتخاب می دهد. ابزار اندیشیدن را در اختیارشان قرار می دهد و راه را نشان داده است.
وی با اشاره به اینکه معلمی یکی از غنی ترین، پیچیده ترین و با عظمت ترین مشاغل هستی است اظهار داشت: محصول تلاش این معلم، دانش آموز پرسشگر و خلاق است. معلمانی که این ظرفیت ها را دارند ممتازتر هستند و باید تکریم شوند. یک علت تقدیر از معلمان پژوهنده برتر هم همین است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برنامه درسی ما باید در خلق موقعیت های یادگیری بگونه ای عمل کند که چنین رویه و پیوندهایی را برقرار و تقویت کند. دانشگاه های شهید رجایی و فرهنگیان باید معلمانی را تربیت کنند که چنین ظرفیت هایی را دارا هستند. سال جاری بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان ها و مراکز کاردانش اختصاص دادیم. در طول این دولت ۳۰۰ پژوهشسرا به ۶۶۵ پژوهشسرا افزایش یافت و نشان داده است رویکرد ما پژوهش محوری است.
حاجی میرزایی اضافه کرد: آرزو می کنم روزی همه مدارس ما یک پژوهشسرا باشند. برای پیدا کردن پاسخ ابهامات و مسائل نیازمند پژوهش ها هستیم. شتاب مستمر تکنولوژیک حرکت جهان، ما را نیازمند پژوهش می کند. با پدیده غیرمنتظره ای مثل کرونا مواجه شدیم که همه جامعه بشری را در برگرفته است، آنهایی که این ظرفیت را دارند از کوران همین مشکل هم راحتتر و سریع تر بیرون می آیند.



1399/09/24
14:10:36
5.0 / 5
1237
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , پژوهشگران , تقویت
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NeoPedia