NeoPedia
، پژوهش حلقه مفقوده رشته تربیت بدنی،

ضرورت تمركز پژوهشگاه تربیت بدنی بر اولویت های جامعه، جای خالی پرداخت به داستان مكمل ها

ضرورت تمركز پژوهشگاه تربیت بدنی بر اولویت های جامعه، جای خالی پرداخت به داستان مكمل ها

نئوپدیا: دانشیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس مواردی چون نقش ورزش در جلوگیری از بیماری، فناوری های ورزشی، ورزش اقشار خاص و ورزش قهرمانی را از مهم ترین اولویت های پژوهشی حوزه ورزش و تربیت بدنی دانسته و در عین حال از وجود مافیای مكمل ها و داروهای ورزشی در كشور آگاهی داد و اشاره كرد: دست نهادها از این مافیا كوتاه است.


دكتر حمید آقاعلی نژاد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه پژوهش در تمام دنیا، زیربنای توسعه جامعه شمرده می شود، اظهار داشت: ورزش باز یكی از اركان اجتماع و در رابطه با زندگی روزمره مردم است؛ بدین سبب پیشرفت در این حوزه در گرو انجام پژوهش در حوزه ورزش و تربیت بدنی، برمبنای اولویت های جامعه است.
وی "سلامتی و تندرستی" و تبیین نقش ورزش در سلامتی را، اصلی ترین اولویت این حوزه دانست و توضیح داد: برمبنای آمار و ارقام موجود، جوامعی كه ورزش را اولویت قرار داده اند با اثراتی همچون كاهش هزینه های درمانی روبه رو بوده و توانسته اند این هزینه های هنگفت را به حوزه های دیگر اختصاص دهند. بدین سبب مهم ترین اولویت پژوهشی در این حوزه، توجه به سلامت و تندرستی و به عبارتی "پیشگیری از بسیاری بیماری ها، از راه ورزش" است.
این مدرس دانشگاه دیگر اولویت پژوهشی در این حوزه را بحث "فناوری ها" بیان كرد و با اشاره به آن كه اپلیكیشن ها و نوآوری ها طی ۱۰ سال آینده جزو اصلی ترین مشاغل بشری خواهند بود، اضافه كرد: مراكز پژوهشی ورزشی باید این مساله را دومین اولویت حوزه ورزش در نظر گیرند و به سایر حوزه های در رابطه با ورزش تعمیم دهند.
آقاعلی نژاد افزود: "موضوعات مربوط به ورزش بانوان" از جمله؛ دلیلهای كمتر ورزش كردن خانم ها، نمایش راهكار برای مشاركت بیشتر بانوان در ورزش و … می تواند یكی از اولویت های مهم حوزه ورزش و تربیت بدنی باشد.
وی در همین زمینه به ضرورت پژوهش پیرامون "ورزش سالمندان" اشاره و تشریح كرد: اولویت پژوهشی چهارم می تواند توجه به "ورزش گروه های خاص"، همچون سالمندان، كودكان، زنان باردار، افراد كم توان ذهنی و … باشد؛ این واقعیتی است كه جامعه ما به سمت سالمندی پیش می رود و توجه به ورزش سالمندان، خیلی از هزینه های این قشر را كاهش خواهد داد.
دانشیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس توجه به "ورزش قهرمانی" را در امتداد ارتقای ورزش حرفه ای كشور دانست و با اشاره به سابقه قوی علمی و پژوهشی كشورهای سرآمد در این عرصه، اضافه كرد: بحث "صنعت و ورزش" هم می تواند دیگر اولویت این حوزه باشد.


تمركز پژوهشگاه های حوزه ورزش بر فناوری ها، تكلیفی كه بر دوش آنها نهاده شده است
آقاعلی نژاد سپس به نقش مهم "پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی" در این حوزه اشاره و تشریح كرد: با عنایت به جوان بودن پژوهشگاه فوق، می توان عملكرد آنرا قابل قبول دانست؛ همین طور تمركز پژوهشگاه بر حوزه فناوری طی یك الی دو سال اخیر، تكلیفی است كه دولت بر عهده تمامی پژوهشگاه ها و مراكز پژوهشی گذاشته است.
وی با اشاره به اینكه پژوهش در تمام كشورها به سمت فناوری و نوآوری در حركت است، نقش نوآوری در توسعه پایدار جامعه را تصریح كرد و اظهار داشت: بدین سبب بنظر می رسد به پژوهشگاه تكلیف شده به سمت توسعه فناوری و نوآوری ها در علوم ورزشی حركت نماید.



ضرورت مأموریت گرایی دانشگاه ها در پیگیری اولویت های پژوهشی حوزه ورزش
این مدرس دانشگاه در بخشی دیگر از صحبت های خود با اشاره به اینكه هدایت پایان نامه و رساله ها رسالت پژوهشگاه نیست، تاكید كرد: این وظیفه دانشگاه است كه این امر را بر عهده گیرد. بعنوان مثال بنده در دانشگاه تربیت مدرس، مشخصاً بر "ایمونولوژی ورزشی" و ورزش و سرطان متمركز شده ام؛ در حالیكه همكاران دیگر ما در این دانشگاه مشخصاً بر عصب و عضله تمركز كرده اند. بدین سبب هر دانشگاهی كه رشته تربیت بدنی دارد می تواند به یك اولویت از مواردی كه عنوان شد، بپردازد.
وی اشاره كرد: چنان چه هم افزایی و همكاری نزدیك بین مراكز پژوهشی همچون پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و نهادی همچون آكادمی ملی المپیك وجود داشته باشد، برآیند كار آنها بهتر خواهد بود؛ چونكه هر یك امكاناتی دارند كه دیگری فاقد آن هست.



مافیای مكمل ها و داروهای ورزشی در كشور
دانشیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینكه متأسفانه در زمینه مكمل ها و داروهای ورزشی در كشور یك مافیا وجود دارد، اظهار نمود: دست بسیاری نهادها از این مسائل كوتاه شده و نظارت كافی بر ورود داروها و مكمل های غذایی به كشور، توزیع و مصرف آنها وجود ندارد؛ این در شرایطی است كه این مساله باز مستقیماً با سلامت مردم، خصوصاً ورزشكاران سر و كار دارد.
آقاعلی نژاد درانتها توجه به استارتاپ های فعال در حوزه علوم ورزشی را همچون محورهای توجه به فناوری ها در این عرصه عنوان و تاكید كرد: می توان گفت مؤثرترین راه ارتقای نوآوری و فناوری های حوزه ورزش و تربیت بدنی، توجه به استارتاپ های این حوزه است.




1397/11/13
16:05:28
5.0 / 5
4604
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشی , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
NeoPedia