NeoPedia
در یك مطالعه مروری بررسی شد

كدام موادغذایی كیفیت اسپرم را بهتر می كند؟

كدام موادغذایی كیفیت اسپرم را بهتر می كند؟

نئوپدیا: پژوهشگران تغذیه با انجام یک مطالعه مروری تاثیر الگوهای غذایی بر فاکتورهای کیفیت اسپرم را بررسی کردند.



به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، شیوع ناباروری در دنیا حدود ۱۵ درصد است و حدود ۲۰ تا ۷۰ درصد از آنها علل مردانه دارد. به صورت کلی ۲.۵ تا ۱۲ درصد از مردان در دنیا به این اختلال مبتلا هستند. با عنایت به بررسی های انجام شده، در مناطق مختلف ایران میزان شیوع ناباروری تفاوت دارد؛ با این وجود میانگین کل ناباروری در ایران ۱۰.۹ است.

از جمله عوامل اثرگذار در شیوع و گسترش ناباروری می توان به سن بالا، آلودگی های محیطی و شغلی، تشعشعات یونیزه، فلزات سنگین، مواد شیمیایی سمی، سوءتغذیه و مصرف ناکافی مواد مغذی، سبک زندگی نامناسب مثل مصرف فست فودها، قرار گرفتن در معرض توکسین ها و عادات غذایی نامناسب، استرس اکسیداتیو، افسردگی، سیگار کشیدن و... اشاره نمود.

کاهش کیفیت اسپرم یکی از دلایلی است که سبب بروز ناباروری می شود و یکی از عواملی که در کاهش کیفیت اسپرم نقش بسیار مهمی دارد، تغذیه است. با عنایت به تغییر رفتارهای تغذیه ای و گرایش به سمت رژیم غذایی ناسالم که با کاهش مصرف میوه و سبزیجات و افزایش مصرف غلات تصفیه شده، کالری دریافتی و غذاهای سرشار از چربی های اشباع و کربوهیدرات های ساده همراه می باشد، اهمیت تغذیه بیشتر از پیش مشخص شده است.

با این حال بیشتر تحقیقات اثر ریزمغذی ها مثل فولات، روی و انواع آنتی اکسیدان ها بر کیفیت اسپرم متمرکز شده اند و پژوهش های کم تری به بررسی ارتباط گروه های غذایی و یا الگوی غذایی با خصوصیت های اسپرم پرداخته اند.

به همین دلیل؛ برخی از پژوهشگران تغذیه دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و اصفهان، با انجام یک مطالعه مروری تحقیقات انجام شده در مورد الگوی غذایی مردان نابارور را بررسی کردند.

در انجام این مطالعه؛ مهران نوری؛ دانشجوی دکتری تخصصی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به همراه محمد توسلی، عاطفه نوذری و غلامرضا عسکری؛ پژوهشگران گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مشارکت داشتند.

این پژوهشگران، مقالاتی که در بازه زمانی سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ در پایگاه های علمی انتشار یافته بودند را بررسی کردند و پنج مقاله که به مبحث تأثیر الگوی های غذایی را بر ناباروری مردان پرداخته بودند را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد که الگوی غذایی سالم سبب تغییر در شاخصهای التهابی و بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی می شود و این مورد می تواند نقش موثری در بهبود شاخصهای اسپرمی داشته باشد. از بین مواد مغذی مختلف، ویتامین ها و املاح با کیفیت اسپرم ارتباط مثبتی را نشان می دهند. نتایج مطالعات از آن حکایت می کند که فولات، زینک و سلنیوم هم می توانند تأثیر مثبتی در شاخصهای اسپرمی داشته باشند.

بررسی های این پژوهش مروری نشان داده است که مصرف لبنیات، با کیفیت اسپرم مرتبط می باشد. نتایج یک پژوهش در مردان جوان نشان داده است که با افزایش مصرف لبنیات، کیفیت اسپرم بهبود می یابد. همینطور مصرف لبنیات کم چرب، با افزایش غلظت و حرکت اسپرم در مردان نابارور مرتبط می باشد و غذاهای غنی از چربی مانند گوشت و شیر می تواند کیفیت اسپرم را در انسان کم کند.

همچنین در این بررسی ها مشخص شد که تداوم زیاد الگوی غذایی با مصرف بالای ماهی، مرغ، میوه ها، سبزیجات، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز و دانه های کامل، کیفیت اسپرم ها را زیاد می کند و مصرف زیاد میوه و سبزیجات تأثیر مثبتی بر تعداد و تحرک اسپرم دارد.

در این مطالعه مروری عنوان شد که ارتباط مستقیمی بین الگوی غذایی، میزان گونه های فعال اکسیژن و صدمه DNA وجود دارد. به صورتی که گونه های فعال اکسیژن، با ایجاد استرس اکسیداتیو و تغییر در تراکم و فشردگی هسته اسپرم، فرایند اسپرم سازی را با مشکل مواجه می کنند.

پژوهشگران این مطالعه با عنایت به نتایج به دست آمده می گویند: رژیم غذایی که بتواند ریزمغزی هایی که نقش موثری در اسپرم دارند را تأمین کند، می تواند نقش موثری در شاخصهای اسپرمی ایفا کند.

به گفته این محققین؛ با عنایت به کم بودن تحقیقات انجام شده در این موضوع، برای نتیجه گیری قطعی به انجام مطالعات گسترده تر و جامعه آماری بیشتری نیاز است.

نتایج به دست آمده از این مطالعه، پاییز سالجاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «ارتباط الگوی غذایی و شاخصهای کیفیت اسپرم و نشانگرهای بیوشیمیایی در مردان نابارور» در مجله تحقیقات نظام سلامت انتشار یافته است.





منبع:

1399/11/13
15:39:41
0.0 / 5
999
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
NeoPedia