NeoPedia
رییس دانشگاه تاكید كرد

حركت تحولی دانشگاه آزاد در امتداد بیانیه رهبری، تشریح جزئیات ساختار جدید

حركت تحولی دانشگاه آزاد در امتداد بیانیه رهبری، تشریح جزئیات ساختار جدید

نئوپدیا: رئیس دانشگاه آزاد ساختار جدید، وظایف و مأموریت های این دانشگاه را تشریح نمود و اظهار داشت: در امتداد بیانیه مهم مقام معظم رهبری حركت تحولی را در دانشگاه آزاد ایجاد خواهیم كرد.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دكتر محمدمهدی طهرانچی در سومین جلسه شورای دانشگاه آزاد كه امروز با حضور اعضای هیأت رئیسه دانشگاه، رؤسای استان ها و رؤسای واحدهای مستقل به میزبانی واحد قزوین این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: امسال ملت ایران چهل سالگی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند و پرشورتر از سال های گذشته، پاسخ دندان شكنی به دسیسه ها و خباثت های دشمنان دادند.
وی با اشاره به حمله تروریستی به اتوبوس حامل پرسنل خدوم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان كه به شهادت و زخمی شدن برخی از كاركنان قرارگاه قدس سپاه منجر گردید، تصریح كرد: شهدای مدافع مرزها و شهدای مدافع حرم در ادامه خط پشتیبانی از ولایت كه با تأسی از حضرت زهرا (س) است، با توسل به این مكتب، نظام را حفظ نموده اند كه به ارواح طیبه آنها درود می فرستیم.
دكتر طهرانچی با اشاره به اینكه امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۷ بنیانی را نهادند كه حالا تبدیل به شجره طیبه شده است، اظهار نمود: این شجره طیبه در این چهل سال، هر سال پربارتر شده و مردم پرخروش تر از سال های قبل استقامت خودرا به رخ جهانیان كشیده اند و دنیا را شگفت زده كرده اند، چونكه دشمن همه تلاش خودرا برای مقابله با انقلاب اسلامی به كار می بندد، اما هربار با خروش ملت بزرگ ایران مواجه می شود كه باید قدردان این استقامت باشیم.
رئیس دانشگاه آزاد افزود: با عنایت به این موضوع، بار مسئولیت ما هر سال سنگین تر می شود، چونكه مردم ما شایسته بهترین ها هستند و مسئولان این نظام باید تلاش كنند تا بالاترین خدمات را به این ملت غیور و صبور ارائه نمایند. ان شاءالله این نهضت و قیام به قیام امام زمان (عج) متصل شود.
وی با آرزوی سلامتی و طول عمر پربركت برای رهبر معظم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سه دهه گذشته، انقلاب را از پیچ و خم مشكلات و دشمنی ها، با سلامت عبور داده و به اینجا رسانده اند. هیچ ملتی به توفیق نمی رسد، مگر اینكه رهبری بصیر، خردمند، با درایت و الهی داشته باشد و این نعمت بزرگی است كه خداوند بر ما ارزانی داشته كه با وجود امام خامنه ای در همه این ایام با نگاه تیزبینانه ایشان توانسته ایم از پیچ های تاریخی گذر نماییم.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینكه چهل سالگی انقلاب اسلامی نقش جدی در هویت بخشی به كشور دارد، تصریح كرد: ایران بعنوان كشوری با تمدن چند هزارساله، هزار و چهار صدسال پیش اسلام را بعنوان آئین و دین خود انتخاب نمود و در گسترش آن نقش بسزایی داشته است. ایران در دو سده به حضیض علمی رسید و زمانی كه ما با تمدن غرب آشنا شدیم، در این نقطه قرار داشتیم، اما انقلاب اسلامی همچون بهاری در این سرزمین زمستان زده بود كه حیات دوباره به ایران بخشید و نهال هایی را كاشت كه یكی از آنها علم و پژوهش است.
وی با اشاره به ركود علمی قبل از انقلاب اسلامی، اشاره كرد: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، جمعیت ایران ۳۳ میلیون نفر بود كه از این تعداد تنها ۱۷۵ هزار نفر دانشجو بودند و هفت صدم درصد دانشجویان در رشته های پزشكی تحصیل می كردند. جمعیت دانشجویان تحصیلات تكمیلی هم در آن دوره حدود ۲۸ هزار نفر بود و كل فارغ التحصیلان دانشگاهی ۳۵ هزار نفر بودند. ۸ هزار و ۲۴۹ نفر باز عضو هیأت علمی دانشگاه های ایران بودند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش عالی، تصریح كرد: در این راستا می توان به جمعیت دانشجویان تحصیلات تكمیلی اشاره نمود كه حالا هر سال بیشتر از ۲۰ هزار دانشجو در مقطع دكتری وارد دانشگاه می شوند. جمعیت آموزش عالی امسال به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید كه نسبت به سال ۱۳۵۷ افزایش ۲۰ برابری داشته است. با عنایت به این پیشرفت ها، ایران توانست در دهه اخیر مقام شانزدهم علمی جهان را از لحاظ بروندادهای پژوهشی كسب كند.
وی افزود: كشوری كه در سال ۱۳۵۶ رتبه پنجم منطقه و ۵۹ جهانی را داشت، حالا به جایگاه نخست منطقه ای و شانزدهم جهانی رسیده كه دانشگاه آزاد اسلامی باز در كسب این موفقیت نقش جدی داشته، بطوریكه یك میلیون و ۳۲۰ هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می كنند و دانشگاه آزاد اسلامی در نمایش مقالات نقش اول كشور را داشته و طبق گزارش شانگهای رتبه ۲۱۹ جهانی را در حوزه تكنولوژی از آنِ خود كرده است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینكه مقاله ای درباره تحول نانو در ایالات متحده آمریكا انتشار یافته كه به بررسی سه دهه تحول این فناوری می پردازد، اظهار داشت: بر طبق این مقاله، در سال ۱۹۹۵ دانشگاه های پیشتاز حوزه نانو، همه آمریكایی بودند، اما در سال ۲۰۱۵، از ۲۰ دانشگاه برتر این حوزه، ۱۹ دانشگاه از كشور چین بودند و رتبه بیستم از آنِ دانشگاه آزاد اسلامی است كه این دستاورد افتخار بزرگی برای كشور ایران است.
دكتر طهرانچی با اشاره به اینكه دشمن تلاش دارد با سیاه نمایی، كاستی های كشور را بزرگ و دستاوردها و توانمندی ها را بسیار كوچك نشان دهد، تاكید كرد: باید دقت داشته باشیم كه فریب دشمنان را نخوریم، به نقاط قوت خود ببالیم و ضعف ها را برطرف نماییم. در این رابطه مقام معظم رهبری روز گذشته اطلاعیه ای تحت عنوان «گام دوم انقلاب اسلامی» نمایش كردند كه نكات بسیار قابل تأمل و مهمی در آن وجود دارد.
وی با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری درباره چهل سالگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در فراز اول بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» می فرمایند «انقلاب پرشكوه ملّت ایران كه بزرگ ترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است كه یك چلّه پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان های خود پشت سر نهاده و در مقابل همه وسوسه هایی كه غیرقابل مقاومت به نظر می رسیدند، از كرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت كرده و اینك وارد دوّمین مرحله خودسازی و جامعه پردازی و تمّدن سازی شده است.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: رهبر معظم انقلاب به دستاوردهای چهل ساله انقلاب می پردازند و تاكید می كنند كه انقلاب به یك انحطاط تاریخی طولانی تمام كرد و كشور را در راه پیشرفت سریع قرار داد و جوانان را میدان دار اصلی حوادث و وارد عرصه مدیریت كرد، روحیه و باور «ما می توانیم» را به همگان منتقل كرد و به بركت تحریم دشمنان، اتكاء به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ بركات بزرگی شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این مساله یعنی جوان اصفهانی برای دفاع از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به مرزهای سیستان و بلوچستان می رود و با افتخار از آن دفاع می كند و در مقابله با دشمنان، از جان خود می گذرند و به شهادت می رسند؛ این مساله حتی فراتر از مرزهاست و شاهد جوانانی هستیم كه بعنوان مدافعان حرم در خارج از كشور رشادت می كنند و مردم با افتخار به جوانان خود می بالند.
دكتر طهرانچی با اشاره به بخش دیگری از بیانیه مقام معظم رهبری، اظهار داشت: ایشان در فرازی از این بیانیه می فرمایند «… موتور پیشران كشور در عرصه علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت های حیاتی و اقتصادی و عمرانی، تابحال ثمرات بالنده آن روز به روز فراگیرتر می شود. هزاران شركت دانش بنیان، هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای كشور در حوزه های عمران و حمل و نقل و صنعت و نیرو و معدن و سلامت و كشاورزی و آب و غیره، میلیون ها تحصیل كرده دانشگاهی یا در حال تحصیل، هزاران واحد دانشگاهی در سراسر كشور، ده ها طرح بزرگ…»، رهبر معظم انقلاب فعالیت هزاران واحد دانشگاهی در سراسر كشور را بعنوان یكی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بر می شمارند كه بدون شك دانشگاه آزاد اسلامی هم در میان این واحدها نقش و جایگاه فعالی دارد.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در این بیانیه می فرمایند «ایرانِ قبل از انقلاب، در تولید علم و فنّاوری صفر بود، در صنعت به جز مونتاژ و در علم به جز ترجمه هنری نداشت.» ایران بعنوان كشوری كه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، روزانه ۶ میلیون بشكه نفت صادر می كرد، چنین وضعیتی داشت، اما حالا به بركت انقلاب و با عنایت به اینكه فروش نفت به یك سوم كاهش یافته، دستاوردهای بسیاری در حوزه های مختلف تولیدی، فناوری، صنعتی و… داشته است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینكه به فرموده مقام معظم رهبری «انقلاب اسلامی بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین المللی را به گونه شگفت آوری ارتقا داد»، اظهار نمود: هیچ نظامی به اندازه جمهوری اسلامی ایران جرأت ندارد خودرا تا این حد در معرض انتخابات و آرای عمومی قرار دهد، اما یكی از رموز بقای جمهوری اسلامی ایران این بوده كه از بینش سیاسی مردم نترسیده است.
دكتر طهرانچی در ادامه اظهار داشت: در بیانیه مقام معظم رهبری با اشاره به ظرفیت های بالقوه ایران، آمده است «ایران با دارا بودن یك درصد جمعیت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنایی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملی، بازار بزرگ منطقه ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوّع كشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع، بخش هایی از ظرفیت های كشور است؛ خیلی از ظرفیت ها دست نخورده مانده است. گفته شده است كه ایران از نظر ظرفیت های استفاده نشده طبیعی و انسانی در رتبه اول جهان است. بی گمان شما جوانان مؤمن و ساعی خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف كنید.»
وی تصریح كرد: بی سابقه است كه رهبر یك كشور چنین نگاهی به علم و جایگاه علم داشته باشد. مقام معظم رهبری می فرمایند «دانش، آشكارترین وسیله عزت و قدرت یك كشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به بركت دانش خود بود كه توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم آورد و با وجود تهیدستی در بنیان های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبك زندگی غربی به جوامع عقب مانده از كاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد.» در جای دیگری از این بیانیه، رهبر معظم انقلاب به اهمیت علم و دانش تاكید كرده و می فرمایند «… این راه طی شده، با همه اهمیتش فقط یك آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قله های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قله ها دست یابیم. باید از مرزهای كنونی دانش در مهم ترین رشته ها عبور كنیم… سنگ بنای یك انقلاب علمی در كشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته ای باز داده است. به پا خیزید و دشمن بدخواه و كینه توز را كه از جهاد علمی شما به شدت بیمناك است، ناكام سازید.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاكید كرد: نكاتی كه رهبر معظم انقلاب برای آینده می فرمایند، امیدبخش و نگاه خوش بینانه به آینده است، چونكه امروز دشمن می خواهد امید را از جوانان بگیرد و امید نقطه و حلقه اولی است كه باید در این زمینه كار نماییم. با عنایت به اهمیت این موضوع، دانشگاه آزاد اسلامی با برنامه های تحولی خود می خواهد با حركت در این ریل و با تجدیدنظر به نگاه گذشته، با حفظ اصول و با تغییرات و داشتن صیرورت در این راه نقش آفرین باشد.
دكتر طهرانچی با اشاره به اینكه در بیشتر از دو سال قبل كه در خدمت عزیزان دانشگاه آزاد اسلامی بوده ام، اهتمام كردم درك درستی از محیط این دانشگاه داشته باشم، اظهار داشت: با عنایت به اهمیت دانشگاه آزاد اسلامی در كشور، ساختار جدیدی را برای آن طراحی كردیم تا بتوانیم با بهینه سازی عملكرد و چابك سازی ساختار، مدیریت دانش را انجام دهیم و نگاه اداره علم در دانشگاه را از نگاه اداری به نگاه علمی و موضوعی تغییر دهیم.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اشاره كرد: در امتداد بهینه سازی عملكرد و ساختار نظام آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری دانشگاه و مدیریت دانش به صورت بهینه و انسجام بخشی در سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت راهبردی در امور تحصیلی دانشجویان در مقطع كارشناسی و تحصیلات تكمیلی شامل آموزش و پژوهش به خصوص تحصیلات تكمیلی، معاونت های دانشگاه به دو دسته موضوعی و بخشی تقسیم می شوند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: معاونت های موضوعی امور تحصیلی دانشجویان را در تمامی مقاطع عهده دار هستند و معاونت های بخشی امور تكمیلی دانشگاه كه می تواند در تسهیل و انجام هر چه بهتر آن مؤثر واقع شود را عهده دار هستند. در كنار معاونت ها، مراكز باز نقش تسهیل در حكمرانی دانشگاه به نحوه متمركز را عهده دار خواهند بود.
ایشان سپس اشاره كرد: در ساختار جدید دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت های «علوم انسانی و هنر»، «علوم مهندسی و كشاورزی»، «آموزش های عمومی و مهارتی» و «تحقیقات، فناوری و نوآوری» به وجود آمده و امور مربوط به دانشجویان هر یك از این حوزه ها در معاونت مربوط به آن بررسی می شود، البته این تغییر ساختار فقط مربوط به ستاد است و در واحدهای دانشگاهی امور مربوط به دانشجویان در معاونت های آموزشی و پژوهشی به همان شكل سابق انجام می شود.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: وظایف و سیاست های ۱۵۲ دانشكده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی توسط «معاونت علوم انسانی و هنر»، وظایف و سیاست های مربوط به ۱۲۵ دانشكده پزشكی و پیراپزشكی و رسیدگی به وضعیت بیمارستان ها زیر نظر «معاونت علوم پزشكی» است. امور مربوط به بیشتر از ۱۸۰ دانشكده علوم مهندسی و كشاورزی زیر نظر «معاونت علوم مهندسی و كشاورزی» و مدارس و آموزشكده های سما تحت عنوان «معاونت آموزش های عمومی و مهارتی» هدایت و راهبری می شوند. شرح وظایف تمامی این معاونت ها نوشته شده و بزودی به استان ها ابلاغ می شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینكه در دوره جدید نگاه موضوعی بر ساختار این دانشگاه حاكم است، تصریح كرد: بر این اساس، تمامی امور مربوط به سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشجویان در «مركز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی» صورت خواهد گرفت و تمامی فرآیند سامانه محور خواهد بود. بدین سان همان مركزی كه دانشجو را سنجش و پذیرش می كند، مدرك فارغ التحصیلی دانشجو را تأیید و صادر خواهدنمود. در گذشته امور مربوط به فارغ التحصیلان ذیل «معاونت فرهنگی و دانشجویی» انجام می شد، اما این ساختار مربوط به امور طولی است و با معاونت هایی كه ساختار عرضی دارند، متفاوت می باشد.
دكتر طهرانچی اضافه كرد: در ارتباط با ساختار جدید، سمت «قائم مقام رئیس دانشگاه در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش های تحصیلات تكمیلی و مدیر مركز جذب و امور هیأت علمی» را تعیین كردیم كه هماهنگی ها با وزارت علوم بوسیله ایشان صورت خواهد گرفت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی با اشاره به اینكه هیأت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی به سه هیأت ممیزه «علوم انسانی و هنر»، «علوم مهندسی و كشاورزی» و «علوم پزشكی» تقسیم می شود، اظهار داشت: دبیران این هیأت ها، معاونت های موضوعی بوده و اجرای امور آن بر عهده «مركز جذب و امور هیأت علمی» است.
دكتر طهرانچی با اشاره به اینكه پژوهش برون سازمانی و پژوهش های غیر دانشجویی زیر نظر «پژوهشگاه و شبكه آزمایشگاهی» پیگیری می شود، اشاره كرد: امور مربوط به كتابخانه ها، مراكز تحقیقاتی، شبكه های آزمایشگاهی و بانك اطلاعاتی هم بوسیله «پژوهشگاه و شبكه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی» پیگیری می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به راه اندازی «معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری» در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: مراكز رشد، شركت های دانش بنیان و موضوعاتی كه مربوط به تجاری سازی دانش است، زیر نظر این معاونت پیگیری خواهد شد. تألیف كتب درسی باز با معاونت های موضوعی خواهد بود و نه پژوهشگاه.
وی با اشاره به تبدیل «اداره كل امور بین الملل» به «معاونت بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی» اشاره كرد: با عنایت به اینكه دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۱۰ هزار دانشجوی غیرایرانی و واحدهای فعال برون مرزی است، «اداره كل امور بین الملل» در ساختار جدید به «معاونت بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی» ارتقا یافت و مقرر است در ۲۶ واحد دانشگاهی تعیین شده كه مجری پذیرش دانشجویان غیرایرانی هستند، «سرپرست دانشجویان غیرایرانی» منصوب شود تا با ارتباطاتی كه با معاونت های مختلف واحد دارد، به امور مربوط به دانشجویان خارجی رسیدگی كند كه ساختار و وظایف آن بزودی به واحدهای مجری ابلاغ خواهد گردید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وظایف «معاونت فرهنگی و دانشجویی» اظهار نمود: در ساختار جدید با عنایت به اینكه امور مربوط به نقل و انتقالات و فارغ التحصیلی دانشجویان از ذیل معاونت فرهنگی و دانشجویی خارج شده، اما بخش دانشجویی آن قوام بیشتری یافته و موضوعات مختلفی همچون نظارت بر ارتقای امور صنفی دانشجویان، وضعیت رفاهی، سلامت دانشجویان، سوژه وكیل مدافع دانشجو و… لحاظ شده است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به «معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی» اشاره نمود و اظهار داشت: به علت اینكه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی اجتماعی است و با همه ائمه جمعه، استانداران، فرمانداران، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و كنشگران فعال در سطح شهرستان ها و استان ها ارتباط دارد، سوژه ارتباطات اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است، بدین سبب ساختار معاونت پارلمانی دانشگاه به «معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی» تبدیل شد و «اداره كل حقوقی» باز به «مركز امور حقوقی و صیانت از دارایی ها» تبدیل شد.
دكتر طهرانچی درانتها با اشاره به اینكه نخستین برنامه دانشگاه آزاد اسلامی در حیطه وظایف عمومی، برنامه ریزی برای ایجاد و پرورش قوه عاقله كشور است، اظهار داشت: برای تحقق این موضوع، ۱۵ برنامه عمومی تدوین كرده ایم كه بزودی عملیاتی خواهد شد.



1397/11/26
22:20:57
5.0 / 5
4806
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , پژوهشی , تولید
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
NeoPedia