NeoPedia
معاون آموزشی وزیر بهداشت تاكید كرد

ضرورت ایجاد اهرم های تشویقی و انگیزشی برای كارهای علمی و تحقیقاتی دانشجویان

ضرورت ایجاد اهرم های تشویقی و انگیزشی برای كارهای علمی و تحقیقاتی دانشجویان

به گزارش نئوپدیا معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: اگر بتوانیم در راه تقویت کارهای پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی، با تدوین بخشنامه ای، یکسری از کارهای دانشجویان را هدفمندتر و ضابطه مندتر کرد، می توانیم به اهداف خوبی دست یابیم. به عبارتی اگر بتوان در قالب شیوه نامه یا بخشنامه ای، اهرم های تشویقی و انگیزشی برای دانشجویان بابت کارهای علمی و تحقیقاتی، ایجاد نماییم، دانشجویان بیشتر نسبت به انجام کارهای علمی و تحقیقاتی ترغیب می شوند و فعالیت آنها منتج به ستاندن یک مدرک معتبر می شود.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبرحقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت درنشست هم اندیشی معاونان «آموزشی»، «فرهنگی و دانشجویی» و «فناوری و تحقیقات» وزارت بهداشت که با موضوع انجمن های علمی دانشجویی و راهکارهای گسترش کارهای این نهاد دانشجویی، در سالن اجتماعات معاونت آموزشی اجرا شد. ضمن ابراز خرسندی به خاطر برگزاری این جلسه اظهار نمود: باید تلاش نماییم در هر دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی، در راه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، به اهداف متعالی دست یابیم و این اهداف متعالی، ایجاد نمی گردد مگر با تعامل و هم افزایی و بدین جهت باید روحیه تعامل و هم افزایی میان این سه نهاد در دانشگاه های علوم پزشکی، تقویت شود.
وی اظهار نمود: تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور شمرده می شود که عصاره آن می تواند از دلِ دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن های علمی دانشجویی همچون نهادهایی هستند که می توانند بطور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند. دانشگاه ها به دنبال ارتقای دانش و مهارت خود هستند و این امر از سمت انجمن های علمی امکان پذیرتر است چونکه اعضای انجمن های علمی دانشجویی از نظر تحصیلی معمولا از سایر دانشجویان دانشگاه برتر بوده و در پروسه توسعه کشور نقش مهمی دارند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اشاره کرد: در کشورهای پیشرفته انجمن های علمی یک نوع سازمان شناخته شده است که بصورت جدی روی آنها سرمایه گذاری می شود چونکه یکی از مهم ترین کانون های علمی و تأثیرگذار بر تولید علم و روند کارهای علمی محسوب می شوند و باید بسترهایی فراهم گردد که بتوان در امتداد افزایش کمی و کیفی انجمن های علمی دانشجویی و همین طور حمایت مادی و معنوی آنها، اقدامات شایسته ای انجام داد.
حقدوست اضافه کرد: ما باید با سیاستگذاری منطقی، کارهای دانشجویان را در سطح دانشگاه ها هدفمند و منسجم تر نماییم. ما مجموعه ای در دانشگاه می خواهیم که برای دانشجویان سیاستگذاری هدفمندی اعمال کنند و کارهای دانشجویی آنها در تمامی زوایا از ورود و خروج آنها و چه در مرحله فارغ التحصیلی و پس از فارغ التحصیلی آنان مورد رصد و پایش قرار گیرد هر چند ممکنست این کار زمان زیادی از ما بگیرد اما شدنی است و بدون شک تعامل و هم افزایی میان سه معاونت« آموزشی»، « تحقیقات و فناوری» و نیز « فرهنگی و دانشجویی» می تواند ما را به هدف نزدیک تر کند.
لزوم برگزاری جلسات مستمر برای تقویت انجمن های علمی در دانشگاه های علوم پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت همین طور بر تعامل میان مسؤولان انجمن های علمی دانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و استعدادهای درخشان در همه دانشگاه های علوم پزشکی اصرار کرد و اظهار داشت: درخواستی که از دانشکده ها یا دانشگاه های علوم پزشکی دارم این است که جلسات هم افزایی ماهانه با حضور این سه نهاد داشته باشند؛ اساسا برگزاری این جلسه های همفکری، می تواند به رشد و تقویت کارهای تحقیقاتی، علمی و پژوهشی، دانشجویان علوم پزشکی کمک نماید و مسیر را برای فعالیت نمایندگان دانشجویی این سه نهاد در دانشگاه، فراهم سازد.
حقدوست اضافه کرد: اگر بتوانیم بعنوان یک راه حل دیگر در راه تقویت کارهای پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی، با تدوین بخشنامه ای، یکسری از کارهای دانشجویان را هدفمندتر و ضابطه مندتر کرد، می توانیم به اهداف خوبی دست یابیم. به عبارتی اگر بتوان در قالب شیوه نامه یا بخشنامه ای، اهرم های تشویقی و انگیزشی برای دانشجویان بابت کارهای علمی و تحقیقاتی، ایجاد نماییم، دانشجویان بیشتر نسبت به انجام کارهای علمی و تحقیقاتی ترغیب می شوند و فعالیت آنها منتج به ستاندن یک مدرک معتبر می شود. می توانیم مسیر رو به رشدی داشته باشیم که البته در گام اول باید بتوانیم بخشنامه ای شفاف برای این مساله تدوین نماییم. بدون شک با وجود این، مثلا یک دانشجوی علوم پزشکی در طول تحصیلش، می تواند علاوه بر کسب علم و دانش و ستاندن مدرک رسمی خود، با انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی در اوقات فراغت خود، مدرک معتبر علمی دیگری نیز ستاندن کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه انجمن های علمی دانشجویی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی خوشبختانه به بلوغ و رشد خوبی دست یافته اند، اظهار نمود: انجمن های علمی در صورتیکه به خوبی فعالیت کنند و بتوانند نقش خوبی در جذب حداکثری دانشجویان در دوران تحصیل در انجمن های علمی ایفا کنند، پل ارتباطی مؤثری میان اعضای هیات علمی، دانشجویان و مسؤولان خواهند بود.
به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت بهداشت(مفدا)، در ادامه این جلسه، دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دقایقی درباب لزوم تعامل و هم افزایی میان انجمن های علمی دانشجویی با کمیته تحقیقات دانشجویی و همین طور دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه های علوم پزشکی، سخنانی ارائه کرد و ضمن ابزار خرسندی از برگزاری این جلسه اظهار داشت: جایگاه انجمن های علمی دانشجویی باید در تمام ارکان دانشگاه فهم شود و همه باید کمک کنند تا زمینه کارهای انجمن های علمی تسریع شود؛ در نگاه ویژه تر لازم است اساتید و اعضای هیات علمی زمان بیشتری برای انجمن های علمی صرف کنند، این امر موجب ایجاد روحیه و نشاط دانشجویان و رشد قابل توجه کارهای پژوهشی این انجمن ها می شود.
وی اشاره کرد: انجمن های علمی دانشجویی باید کارهای خودرا به سمت کارآفرینی، تولید علم و انجام طرح های تحقیقاتی برای حل مسائل دانشگاه و خارج از آن سوق دهند. با توجه به این که کارهای آموزشی و پژوهشی در انجمن ها داوطلبانه است، پروسه کسب دانش در انجمن های علمی از جذابیت بیشتری برای دانشجویان برخوردارست. بدین جهت هرچه بیشتر بتوانیم اطلاع رسانی نماییم تا دانشجویان بیشتری داوطلبانه در کارهای علمی و پژوهشی شرکت نمایند، ایده ها و توانایی های بیشتری شناسایی خواهد شد و از طرف دیگر رابطه بیشتر انجمن ها با حوزه های تخصصی و کاربردی خارج از دانشگاه و اقتضای نیاز و مشکلات این حوزه توسط دانشجویان و اساتید، می تواند آنان را جهت کوشش برای حل این مسائل ترغیب کند.




منبع:

1400/01/27
16:12:29
5.0 / 5
372
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , پژوهشی , تقویت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
NeoPedia