NeoPedia
در یك مطالعه بررسی شد

راهی برای تداوم شیردهی تا آخر دو سالگی

راهی برای تداوم شیردهی تا آخر دو سالگی

نئوپدیا: پژوهشگران یک مطالعه عنوان کردند که حمایت یک نفر «همتا» در دوران شیردهی مادران نخست زا و کم تجربه می تواند در تداوم شیردهی تا آخر دو سالگی موثر باشد.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، شیر مادر بهترین و ایمن ترین غذایی است که مواد مغذی و مواد مورد نیاز برای سیستم ایمنی شیرخوار را تأمین می کند. تغذیه با شیرمادر و تأثیر آن بر ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی در دوران بزرگسالی، به صورت گسترده ای پذیرفته شده است.
در خیلی از جوامع میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر و همینطور تداوم شیردهی کاهش یافته است. به صورتی که ۴۰ درصد از شیرخواران تغذیه انحصاری با شیر مادر دارند و تداوم شیردهی تا آخر دو سالگی کودک، فقط ۴۵ درصد است.
برای قطع زودهنگام و عدم تداوم شیردهی طی سالهای اول و دوم زندگی کودک عوامل مختلفی بیان شده که در این میان عدم دریافت حمایت و آموزش بموقع مادران شیرده توسط مراقبین بهداشتی و درمانی نقش پررنگ تری دارد.
یکی از پیشنهاداتی که برای تداوم شیردهی مادران عرضه شده است، پشتیبانی از مادران شیرده است. بر این اساس استفاده از حمایت های افراد غیر حرفه ای بخصوص حمایت «همتا» گسترش یافته است. اعضای گروه حمایتی همتا، زنان با تجربه شیردهی موفق هستند که جزو گروه تیم پزشکی و یا از اقوام مادر نیستند و طی برنامه های حمایتی خود، اطلاعات صحیح جدید و علمی را در اختیار مادران قرار می دهند و آنها را با تجربیات مادران دیگر آشنا می کنند.
بر همین اساس؛ پژوهشگران با انجام مطالعه ای تأثیر حمایت همتا بر تداوم شیردهی تا آخر دو سالگی را در زنان نخست زا بررسی کردند.
برای انجام این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی یک سو کور در سالهای ۸۹ تا ۹۱ انجام شد، ۱۵۴ زن نخست زا به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ۳۰ زن با سابقه شیردهی موفق هم داوطلب پشتیبانی از مادران شیرده شدند. افراد گروه کنترل تنها از آموزش های معمول بهره مند شدند و افراد گروه آزمون علاوه بر این آموزش ها از حمایت های یک نفر حامی در شش ماهه اول بعد از زایمان برخوردار شدند.
در پایان الگوی شیردهی و طول مدت آن در انتها ماه های اول تا ششم و یک سالگی و دو سالگی، مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی ها نشان داد که الگوهای شیردهی در انتها ماه ششم بعد از زایمان اختلاف آماری مفهوم دار داشت. میانگین طول مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر در گروهی که از حامی بهره مند بودند، بیشتر از گروه کنترل بود. همینطور بررسی ها در انتها ۱۲ و ۲۴ ماهگی نشان داد که تداوم و طول مدت تغذیه با شیر مادر در گروه آزمون به ترتیب ۸۹.۹ و ۸۲ درصد بود و این میزان در گروه کنترل ۵۲.۳ و ۲۷ درصد بود.
بررسی ها نشان داد در گروه آزمون زودترین زمان شروع شیرخشک 62 روزگی و در گروه کنترل طی روز اول بعد از ترخیص مادر از بیمارستان بود. در گروه کنترل تا آخر 12 ماهگی 48 درصد مادران شیردهی را قطع و شیرخوار خویش را با شیرخشک و یا سایر شیرهای تغذیه کردند و طی سال دوم زندگی 73 درصد شیرخواران گروه کنترل از شیرگرفته شدند، درگروه آزمون این میزان به ترتیب 10 و 18 درصد بود ازاین رو دو گروه از این نظر هم با هم تفاوت آماری مفهوم داشتند.
نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که اجرای برنامه حمایت همتا در چارچوب آموزش و مشاوره تلفنی از زنان نخست زا، بر میزان و طول مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر تأثیر مثبت دارد.
پژوهشگران این تحقیق می گویند: «با توجه به تأثیر مثبت حمایت همتا بر میزان تغذیه انحصاری با شیرمادر و همینطور تداوم شیردهی تا آخر دو سالگی، تشکیل گروه های حامی مادران شیرده امری ضروری به نظر می آید. چونکه تشکیل این گروه های حمایتی نه تنها در جهت دستیابی به اهداف مراقبین حرفه ای است و حمایت در دسترس را برای مادران کم تجربه افزایش می دهد؛ بلکه در جهت اجرای بند دهم بیانیه مشترک سازمان جهانی بهداشت و یونیسف است.
این محققین پیشنهاد می کنند که تشکیل گروه های پشتیبانی از مادران شیرده پیگیری شود و مادران کم سن و نخست زا طی دوران حاملگی و یا موقع ترخیص از بیمارستان به این گروه های حمایتی معرفی شوند.
در انجام این مطالعه شهناز ترک زهرانی و علی رضا اکبرزاده باغیان؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ذلیخا کرم الهی و راژان چهره از دانشگاه علوم پزشکی ایلام، مشارکت داشتند.
یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی تأثیر همتا بر تداوم شیردهی تا آخر دو سالگی در زنان نخست زا: کارآزمایی بالینی تصادفی یک سو کور» در مجله علوم پزشکی خراسان شمالی، انتشار یافته است.




منبع:

1400/02/11
16:15:59
5.0 / 5
1241
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
NeoPedia