NeoPedia
در نخستین همایش ملی ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت عنوان شد

تاكید بر ضرورت برقراری ارتباط میان پژوهش و صنعت

تاكید بر ضرورت برقراری ارتباط میان پژوهش و صنعت

به گزارش نئوپدیا رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن اشاره به برخی چالش های عدم پیوند بین علوم انسانی و صنعت، تاكید كرد: اقتصاد دانش بنیان سبب شده تا دامنه ذی نفعان و مشتریان مراكز علمی پژوهشی گسترده تر و متنوع تر شود. اما این گستردگی به تنهایی و بدون اقبال مراكز صنعتی و بدون فضاهای واسط شكل دهنده گفتگو بین علوم انسانی و صنعت ممكن نخواهد شد.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، حسینعلی قبادی امروز (یكشنبه ۵ اسفند) در نخستین روز از اولین همایش ملی "ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت" كه در سالن همایش های كتابخانه ملی ایران برگزار شد، با تبریك روز مهندس اظهار نمود: روز مهندس مقارن با زادروز خواجه نصیرالدین طوسی بوده و اندیشه ها و آثار ایشان تداعی گر لزوم و امكان پیوند میان علوم انسانی و علوم مهندسی هم به شمار می آید؛ امید است همایش "ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت" هم به تحقق آرمان مترّقی پیوند هرچه بیشتر میان علوم انسانی، صنعت و مهندسی برسد.
وی با اشاره به اینكه همایش فوق در جهت بند "ج" از ماده ۶۳ برنامه توسعه كشور برگزار شده است، علوم انسانی را پل ارتباطی میان روابط انسانی و زوایای صنعت دانست و اضافه كرد: مضراتی كه صنعت در محیط زیست داشته، ناشی از غفلت از علوم انسانی است و این همایش فرصت گفتگو در این راستا را فراهم می آورد.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینكه جامعه ما مسائل مختلف و عدیده ای را پیش روی خود دارد، یكی از نمادهای زندگی و زیست در دوران مدرن را بهره گیری از انواع فناوری ها و حضور صنعت دانست و تصریح كرد: پدیده "تولید" و "صنعت" در ساحت جامعه رشد می كنند و بر هم تأثیر و تأثر ویژه دارند؛ اما بُعد سومی كه مستقیم و غیر مستقیم از همان ابتدا با این دو بُعد در ارتباط می باشد، نهاد علم، پژوهش و دانشگاه است.
قبادی افزود: انتظار می رود از تعامل هدفمند و مؤثر جامعه، صنعت و دانشگاه در حوزه تولید و اشتغال اتفاق های مثبتی بیافتد و با عبور از معضلات و حل مسئله، به رفع نیازهای عمومی، رسیدن به خودكفایی و تقویت مزیت های رقابتی دست یابیم. اما این نكته، بخصوص در جامعه ما، واقعیتی است كه هركجا كه حرف از ارتباط دانشگاه و صنعت به میان آمده فقط جنبه های تجربی و تكنیكی علم در مركز توجه قرار گرفته و وجوه انسانی و نیازهای فردی و اجتماعی عناصر درگیر یا منتفع از صنعت مغفول مانده است.
وی اظهار نمود: غفلت از پیوندهای میان پیچیدگی های خاصِ روابط انسانی و اثر گذاریِ صنعت در زوایایِ پنهانِ زندگیِ بشر هم عاملی برای شكل نگرفتن ارتباط علوم انسانی و صنعت شده است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: هرچند طی دهه های گوناگون، صاحب نظران زیادی به ضرورت برقراری این ارتباط اشاره كرده اند، همچنان عرصه های تولیدی و حتی سیاست گذاری های صنعتی تنها در اختیار تكنوكرات ها بوده است. حتی هر نوع اصلاح فرآیندهای انسانی، نه با دانش تخصصی رشته های علوم انسانی كه به وسیله همین گروه محقق شده است.
قبادی خاطرنشان كرد: در كنار این ناهمخوانی ها، شاهد رشد فزاینده كمی مراكز علمی – پژوهشی هستیم و همین بی ارتباطی حتی چالش هایی را نه در صنعت كه حتی در دانشگاه هم به دنبال داشته است. رفع این چالش ها نیازمند راهبردهای نوآورانه برای پاسخ به تغییرات جامعه در راه حل مسائل آن است.
وی تاكید كرد: از این روست كه مسئولیت پذیری و پاسخگویی اجتماعی مراكز علمی – پژوهشی و تعهد واقعی آنها به حل مسائل مبتلابه جامعه در سطح محلی، ملی، منطقه ای و جهانی بیشتر از پیش اعتبار و ارزش یافته است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان سبب شده تا دامنه ذی نفعان و مشتریان مراكز علمی پژوهشی گسترده تر و متنوع تر شود. اما این گستردگی به تنهایی و بدون اقبال مراكز صنعتی و بدون فضاهای واسط شكل دهنده گفتگو بین علوم انسانی و صنعت ممكن نخواهد شد.
قبادی با اشاره به اینكه صنعت، برگرفته از اندیشه و دست ساخته انسان است و هدف آن تأمین آسایش و رفاه انسان ها از راه تولید كالا و محصولات و عرضه خدمات است، اضافه كرد: پیشرفت در فناوری، انواع خدمات را به جهان و دنیای ما عرضه كرده است. البته همین صنعت مفید و ثروت آفرین چون نتوانسته جای انسان ها بیاندیشد، دركی از مقتضیات زندگی ما نداشته و با انواع آلاینده ها و مضرّات، جهان و محیط زیست ما را هم به خطر انداخته است. از این روست كه همین مسائل نوپدیدِ ناشی از تحولات صنعتی نیازمند دانش و اطلاعات علوم انسانی بوده تا بتواند پایه های پیشرفت جامعه و رفاه بشر را تشكیل دهد.
وی تصریح كرد: همین رسالت هم توجه دوباره به ضرورت گفتگو و ارتباط بین علوم انسانی و صنعت را تاكید و تأیید می كند. برگزاری این همایش برای فرصت آفرینی برای چنین گفتگوهایی طراحی شده است.
اهداف برگزاری همایش "ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت"
قبادی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره اهداف برگزاری این همایش توضیح داد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بنا بر رسالت، مأموریت و اهداف خود در چشم انداز برنامه توسعه راهبردی به دنبال «پاسخگویی به نیازهای علمی و فناورانه جامعه و تعامل سازنده در عرصه ملی و فراملّی» بوده است. از این رو با عنایت به نام گذاری سال ۱۳۹۷ از جانب مقام معظم رهبری با عنوان «سال پشتیبانی از كالای ایرانی»، درصدد برگزاری همایشی ماندگار در جهت ایجاد ارتباط مستحكم تر میان منابع انسانی و علم انسانی با صنعت برای حل نیازهای جامعه برآمده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، او در آخر برگزاری همایش فوق را "زمینه سازی برای شناسایی و ترغیب صاحبان ایده های مسئله مند علوم انسانی قابل تبدیل به محصولات فناورانه"، "شناسایی مسائل و موانع پیش رو و راهكارهای ممكن برای فعالیت های مشترك در حوزه های علوم انسانی، تولید ملی و صنعت"، "تقویت مشاركت مجامع علمی پژوهشی و صنایع و سازمان ها با یكدیگر و ارتقا هم افزایی دانش علوم انسانی با تجربه صنعتی" و "توسعه و ترویج الگوهای موفق در فعالیت های مشترك و هم افزا در دو حوزه علوم انسانی و صنعت" برشمرد.



1397/12/06
14:46:17
5.0 / 5
4588
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشی , تقویت , تولید
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
NeoPedia