NeoPedia

اقدام یك نشریه برای كاستن از مدت زمان داوری مقالات

اقدام یك نشریه برای كاستن از مدت زمان داوری مقالات

به گزارش نئوپدیا پژوهش نامه بین المللی ˮپردازش و مدیریت اطلاعاتˮ دست به کار تولید کارنامه داوری برای داوران نشریه شد.



به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، زمان داوری مقالات در نشریات علمی، یکی از برجسته ترین نگرانی های نویسندگان مقالات است. از آنجائیکه برای داوری مقالات در نشریات داخلی، بیشتر دستمزدی به داور پرداخت نمی گردد یا بهای بسیار ناچیزی برای آن در نظر گرفته می شود، امکان نظارت همه جانبه و درخواست سردبیر و مدیران اجرایی نشریه هم از داوران فراهم نیست. به همین دلیل، دیده می شود که فرآیند داوری در نشریات داخلی، ماه ها و در بعضی موارد بیشتر از یک سال به درازا می کشد که این مسئله افزون بر آن که روزآمدی اطلاعات عرضه شده در مقاله را خدشه دار کرده و به محتوای علمی مقاله صدمه می زند، مایه مشکلات فراوانی هم برای نویسندگان مقاله و بهره مندی آنان از امتیازات مقاله می شود.

بر این پایه «پژوهشنامه بین المللی پردازش و مدیریت اطلاعات» از سال قبل دست به کار تولید کارنامه داوری برای داوران نشریه شد. نخستین کارنامه داوری در بهار ۱۳۹۹ در دسترس داوران گذارده شد. با این امکان، داوران می توانند با دیدن عملکرد خود در مراحل مختلف داوری و آگاهی از رتبه خود نسبت به دیگر داوران نشریه، برای ارتقای این رتبه تلاش کنند.

به عبارتی امکان خودارزیابی داوران با دریافت این کارنامه فراهم گشته است. دومین کارنامه داوری در خردادماه ۱۴۰۰ تولید و برای داوران فرستاده شد. این کارنامه مبین آن است که در سال کنونی میانگین زمان داوری مقالات در پژوهشنامه بین المللی پردازش و مدیریت اطلاعات به کمتر از ۲۰ روز رسیده است که این مدت نسبت به سال قبل بیشتر از ۲۶ درصد بهبود داشته است.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران؛ پارسال ۸۰ داور با این نشریه همکاری داشته اند که میانگین زمان داوری ۱۹.۵ روز است. این زمان برای داوری مرحله اول، دوم، سوم و چهارم و بالاتر به ترتیب برابر با ۲۱.۹ روز، ۱۶ روز، ۹.۹ روز و ۳.۵ روز بوده است.







منبع:

1400/04/01
21:05:13
5.0 / 5
1284
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , تولید , فناوری
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NeoPedia