NeoPedia
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

۲ و یك دهم درصد از تولید علم دنیا سهم ایران بوده است

۲ و یك دهم درصد از تولید علم دنیا سهم ایران بوده است

نئوپدیا: قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینكه در سال ۲۰۱۸ ایران دارای ۵۲۶۶۴ مقاله بوده است اظهار داشت: در سال ۲۰۱۸، ۲.۱۶ درصد از تولید علم دنیا سهم ایران بوده است.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا دكتر شاهین آخوندزاده در چهارمین همایش بررسی شیوه های دستیابی به مرجعیت علمی اظهار داشت: در سال ۱۹۷۸ فقط ۰.۱۵ درصد تولید علم دنیا سهم ایران بوده است. هم اكنون بیشتر از ۹۰۰ محقق در رشته های علوم پزشكی داریم كه H- Index بالای ۱۵ دارند و این آمار دو برابر میزان مشابه در كشور تركیه است. هم از نظر تعداد مقاله و هم استنادات در سال ۲۰۱۸ كشور اول منطقه هستیم.
وی اضافه كرد: ۱۴۵ هزار دانشجوی phd هم اكنون در ایران داریم كه سهم وزارت بهداشت حدود ۵ هزار دانشجو است. همیشه در بحث چاپ مقالات ۵ تا ۲۰ درصد مقالات ایرانی اسیر مسائل سیاسی می شود. بدلیل تحریم های علمی توسعه مجلات را شتاب دادیم و درحال حاضر ۴۳۰ مجله علمی متعلق به وزارت بهداشت است و همینطور وزارت علوم دارای ۱۳۸۰ مجله است كه بعضی از این مجلات فاقد استانداردهای لازم هستند. این توسعه كمی مجلات به ما ضرر زده است.

كیت های آزمایشگاهی را كولبرها می آورند
استاد گروه روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه تربیت دانشجوی بدون كیفیت و در نهایت چاپ مقالات نازل در داخل و خارج از كشور از دیگر چالش هاست به كمبود اعتبارات پژوهشی اشاره نمود و اضافه كرد: با این اعتبارات پژوهشی با اطراف نمی توان رقابت كرد. توجهی به اعتبارات پژوهشی در كشور نمی گردد و این كار ما را سخت می كند. همینطور كاهش ارزش پول ملی، در دو سه سال آینده مشكلات جدی برای ما بوجود می آورد.
وی اضافه كرد: نتیجه تحریم های مالی علمی این است كه كنگره های علمی را نمی توانیم شركت نماییم مقاله نمی توانیم سابمیت نماییم و كیت نمی توانیم بخریم. الان شنیده اید كه كیت های آزمایشگاهی را مقرر است كولبرها برای ما بیاورند.
آخوندزاده در انتها با طرح این پرسش كه چرا ما اصرار داریم بدون زیرساخت و امكانات علمی دانشجوی phd بگیریم اظهار داشت: ما گرفتار خودشیفتگی بابت دستاوردها نمی شویم ولی به آنچه كه در این ۴۰ سال به دست آوردیم مفتخریم و مشكلات را به تدریج حل می نماییم. از نظر تعداد مقالات و استنادها كشور اول منطقه در سال ۲۰۱۸ بودیم.



1397/12/09
16:47:08
5.0 / 5
4877
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشی , تولید , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
NeoPedia