NeoPedia
پژوهشگران دانشگاه ارومیه بررسی كردند

تشخیص بیماری اوتیسم بوسیله مدل ریاضی

تشخیص بیماری اوتیسم بوسیله مدل ریاضی

نئوپدیا: پژوهشگران دانشگاه ارومیه در مقاله ای توانستند به تشخیص بیماری اوتیسم بوسیله مدل ریاضی دست یابند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، مقاله دكتر ماهرخ غنی شایسته، عضو هیأت علمی دانشكده برق و كامپیوتر دانشگاه ارومیه و شادی سرتیپی و دكتر هاشم كلب خانی بعنوان یكی از مقالات برتر نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات IST 2018 برگزیده شد.
این مقاله با سوژه تشخیص بیماری اوتیسم با استفاده از مدلی ریاضی در این سمپوزیوم نمایش شده بود.
اختلال طیفی اوتیسم ( ASD ) یك اختلال رشدی است كه در ارتباطات و رفتار فرد تأثیر می گذارد. بااینكه اوتیسم در هر سنی می تواند تشخیص داده شود، ولی نشانه های آن در دو سال اول زندگی ظاهر می شوند. از آنجایی كه اوتیسم به شدت در رفتار و ارتباط فرد با محیط افراد تأثیر می گذارد، تشخیص به موقع آن می تواند تأثیر به سزایی در روند درمان آن داشته باشد.
داده های FMRI، كه با اندازه گیری سطح اكسیژن خون به دست می آیند، اطلاعات بسیار با ارزشی از عملكرد نواحی مختلف مغز در اختیار قرار می دهند. در این پژوهش، سری های زمانی دادهFMRI با استفاده از روش زمان - فركانس به زیرباندهای مختلف تجزیه شده و سپس تغییرات آنها در زمان های مختلف اندازه گیری شده و مدل سازی ریاضی شدند.
نتایج به دست آمده نشان داد كه مدلهای افراد سالم و افراد مبتلا به اوتیسم از هم متفاوت هستند بر همین مبنا می توان از آنها برای تشخیص افراد مبتلا به اوتیسم بهره برد.
نتایج این پژوهش در كنفرانس معتبر IST، كه آذر ماه در مركز تحقیقات مخابرات ایران برگزار شد، در چارچوب مقاله نمایش شد و در لیست مقالات برگزیده كنفرانس قرار گرفت.




1397/12/15
22:26:12
5.0 / 5
4924
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , پژوهشگران , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
NeoPedia