NeoPedia
معاون آموزشی نهاد رهبری در دانشگاه ها:

پژوهش علمی درست آنست که پژوهشگر از آزاداندیشی برخوردار باشد

پژوهش علمی درست آنست که پژوهشگر از آزاداندیشی برخوردار باشد

به گزارش نئوپدیا معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اظهار نمود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، کلمه آزادی را به کار برده اند، پس پژوهش علمی درست آنست که پژوهشگر از آزاداندیشی برخوردار باشد وگرنه معنادار و نتیجه بخش نخواهد بود.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، حجت الاسلام دکتر عیسی زاده، معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در نشست «بایسته های پژوهش در گام دوم انقلاب با تاکید بر تربیت دینی و تراز انقلاب اسلامی» که از طرف پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی انجام شد با اشاره به این سؤال مهم که چرا پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی این قدر مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته و بر آن تاکید شده است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در صفحه ۲۷ به بعد این بیانیه که شروع گام دوم انقلاب را بیان می کنند و بعد از سفارش ها و بایدهای مسیر، نخستین عنوان و مفهوم کلیدی ای که بیان می کنند موضوع پژوهش است. همه می دانیم که پژوهش پیشران حرکت توسعه در راه دانش است و اگر در هر حرکت علمی، پژوهشی عمیق نداشته باشیم، حرکت دانشی ما به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید و اگر هم برسد از عمق لازم بهره مند نیست.
نقش پژوهش در رشد و توسعه کشور
حجت الاسلام عیسی زاده اضافه کرد: همین طور لازمه دستیابی به اهداف دانش بطور قطع پژوهش است و امروزه هر حرکت دانشی که اتفاق می افتد یک پیوست دانشی در کنار آن قرار می دهند که در امتداد رشد و توسعه است و این سند توسعه چیزی غیر از یک پژوهش عمیق برای دیدن ابعاد پدیده نیست که در درون خود لطمه شناسی نیز دارد. ذیل بایسته ها باید به چند نکته اشاره نماییم. اول این که چرا در گام دوم انقلاب باید دنبال بایسته هایی باشیم؟ ما می توانیم بیانیه گام دوم انقلاب را در حد چند خوانش بعنوان یک متن سیاسی، علمی و فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار دهیم. البته برخی به همین خوانش هم نپرداخته اند.
وی افزود: درباره نامه ۳۱ نهج البلاغه نخستین سؤال این است که مگر امام حسن(ع) در کنار امیرالمؤمنین(ع) نبودند، پس چرا ایشان نامه نوشتند؟ هدف این بوده که مطالب در تاریخ بماند چونکه نکات مطرح شده در آن بسیار حیاتیست و می تواند پیشرانی برای همه جوانانی باشد که می خواهند در راه تربیت دینی حرکت کنند. بدین سبب اگر مقام معظم رهبری چنین اطلاعیه ای را نوشتند، بطور قطع به دنبال این هستند که ما بعنوان مخاطبان به دنبال بایدها و نکات دقیقی باشیم که در این بیانیه مورد توجه ایشان قرار گرفته است.
دلایل اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب
دکتر عیسی زاده در ادامه اشاره کرد: باتوجه به اهمیتی که گام دوم انقلاب و همین طور این بیانیه دارد باید با نگاه به لطمه شناسی چهل ساله اول و درس گرفتن از آن بتوانیم نقشه چهل ساله دوم را طراحی نماییم. یکی از دلیلهای این مسئله تغییرات سیاسی، فرهنگی و معنوی است که در عرصه بین المللی اتفاق می افتد. مقام معظم رهبری اشاره کرده اند که امروزه جامعه غربی رو به متلاشی است. الگویی که انقلاب اسلامی ارائه می دهد مکتبی است که حرف برای گفتن دارد. پس گام دوم که یک الگوی تمام عیار است اهمیت بسیاری دارد.
وی ادامه داد: امروز از ونزوئلا که در کنار آمریکا قرار گرفته و در خود آمریکا و خیلی از کشورهای آفریقایی چشمشان به مکتب سیاسی ارائه شده توسط جمهوری اسلامی ایران است و این امر نشان میدهد که مقام معظم رهبری به خوبی راهبردهای چهل ساله بعدی را بیان کرده اند. نکته دیگر این که وقت بسیار محدود است، چونکه سرعت تغییر و تحول زیاد است و اگر لحظه ای درنگ نماییم، شاید فرسنگ ها از این تحولات عقب بمانیم و متأثر از هجمه های فرهنگی شویم. پس باید در این بیانیه به بایسته هایی دقت کنیم.
معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اشاره کرد: نکته دیگر درباره بایسته ها، عقب ماندگی جهان اسلام از غرب است و اگر امروزه پیشرفت هایی در غرب رخ می دهد ترجمان علمی جهان اسلام است. سیدجمال الدین اسدآبادی علت شروع حرکت خودرا همین موضوع می داند. همین طور الگو بودن انقلاب ایران برای همه مردم آزادی خواه و مخصوصاً مسلمانان دنیاست. امروز بایسته های پژوهشی را دنبال می نماییم اما در بیانیه گام دوم انقلاب فقط عرصه پژوهش مورد توجه نیست، بلکه عرصه آموزش، اقتصاد، سیاست، فرهنگ، معنویت و... مورد توجه قرار گرفته است که باید مورد توجه قرار گیرد. بدین سبب در اینجاست که باید بایسته های پژوهش برمبنای مؤلفه های گام دوم انقلاب تنظیم شود و سنخیتی میان آنها وجود داشته باشد. درباره علت اهمیت تربیت دینی در تراز انقلاب اسلامی باید اظهار داشت که نقطه ثقل پیشرفت پژوهش در راه گام دوم چیزی غیر از تربیت تحت تعالیم دینی اسلامی و اخلاقی نیست که باید در نقطه مرکزی علم و پژوهش وجود داشته باشد.
جایگاه پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب
حجت الاسلام عیسی زاده با بیان اینکه، علامه طباطبایی می فرماید حرکت تکاملی انسان در زندگی همانند نقاط کنار هم نیست، بلکه یک حرکت خطی است، گفت: مقام معظم رهبری نیز بر ادامه گام اول و گام دوم بعنوان یک حرکت خطی و نه دو نقطه کنار هم اشاره می کنند. اگر مقرر است گام دوم محقق شود، مبتنی بر تحقق گام اول و وابسته به تجربه اندوزی و لطمه شناسی گام اول است. هدف گذاری مشخصی هم برای مسیر تعریف شده است که این هدفگذاری در بیانات حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و امثال شهید مطهری و شهید بهشتی وجود دارد.
وی اشاره کرد: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه کلمه آزادی را به کار می برند. پس پژوهش علمی درست آنست که پژوهشگر از آزاداندیشی برخوردار باشد وگرنه پژوهش معنادار و نتیجه بخش نخواهد بود. همین طور ایشان از انقلاب عظیم و پایدار، درخشان و کشور و ملتی آزاد، مقتدر، باعزت، متدین و پیشرفته در علم، انباشته از تجربیات گرانبها، دارای تأثیری اساسی در منطقه و منطقی قوی در مسائل جهانی سخن می گویند. وقتی همه این مؤلفه ها در بایسته های پژوهشی تحلیل شود، می توان برای هرکدام از آنها راهبرد و برنامه نوشت. یک پژوهش کارآمد و نتیجه بخش و در تراز انقلاب اسلامی نیز باید بر طبق این مؤلفه ها تدوین شود.
معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اشاره کرد: گلایه ای که مقام معظم رهبری و خیلی از دلسوزان از وضعیت تحقیقات داشته اند در مورد تأثیرگذار نبودن آنهاست. اگر پژوهشی تأثیرگذار نباشد، کارآمد نیست، بلکه پژوهش کارآمد باید مسئله محور باشد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، وی اشاره کرد: کتابخانه های دانشگاه ها و پژوهشگاه ها مملو از پایان نامه ها و رساله های ارشد و دکتری است که خاک می خوردند، چونکه مسئله محور و کارآمد نیستند و بنا بر این در خیلی از عرصه های صنعتی و اجتماعی دارای مشکل هستیم. حال چرا امروزه با مشکلاتی در زمینه آب و خاک و سایر مسائل زیست محیطی روبه رو هستیم؟ برای اینکه پژوهش باید آنها را برطرف کند و پژوهشی می تواند حلّال مشکلات باشد که تأثیری اساسی در کشور، منطقه و جهان داشته باشد. این مسائل باید حرکت ما را در مسائل پژوهشی رقم بزند و باید باتوجه به این راهبردها در بیانیه گام دوم انقلاب، مراکز پژوهشی مسائل پژوهشی خودرا تعریف کنند.




منبع:

1400/09/30
14:26:30
5.0 / 5
864
تگهای خبر: آموزش , بین المللی , پژوهش , پژوهشی
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
NeoPedia