NeoPedia
معاون پژوهشی وزیر علوم در همایش نقش دانشگاه علمی كاربردی در توسعه كشور:

نیروی انسانی ازبخش آموزش های مهارتی وارد بازار کار می شود

نیروی انسانی ازبخش آموزش های مهارتی وارد بازار کار می شود

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی در نظام آموزش مهارتی باید در حوزه اشتغال و فناوری نقش آفرینی کند و از ظرفیت های موجود بهره مند شود، در این راستا خیلی از واحدهای این دانشگاه، مراکز رشد در جوار صنعت بوجود آورده اند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دکتر پیمان صالحی در همایش نقش دانشگاه علمی کاربردی در توسعه کشور بر پیوند میان آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی مهارتی تاکید و اظهار نمود: هم اکنون این ارتباط کمتر شده و می طلبد که در جهت افزایش این اتصال گام برداشته شود.
وی ادامه داد: هنرآموز وقتی وارد هنرستان می شود، باید آینده خویش را در نظام آموزش عالی کشور هم ببیند. دوره کاردانش برپایه نیاز تعیین شده و باید در نظام آموزش عالی هم بتواند کارایی داشته باشد. نزدیک شدن به وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد پیوستگی باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: تاکید رهبر معظم انقلاب در مبحث اشتغال، آموزش نیروی انسانی متخصص، کارآمد و متناسب با نیازهای بازار کار و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر صالحی تصریح کرد: این وزارت خانه دانشگاه علمی کاربردی را مسئول آموزش عالی مهارتی می داند و وجه تفاوت جامع علمی کاربردی با سازمان و دانشگاه فنی و حرفه ای هم همین مبحث است. توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه های اقتصادی جهت استفاده از مشارکت آنها می تواند زمینه ساز ارتقا در حوزه اشتغال و فناوری باشد.
وی اشاره کرد: اتفاقی که در دنیا افتاده اما در ایران کمتر به آن توجه شده، این است که نیروی انسانی از بخش آموزش های مهارتی وارد بازار کار می شوند. این مساله باید بطور جدی در ایران هم پیگیری شود، اما در ایران هنوز وابسته به مدارک دانشگاهی هستیم.
معاون وزیر علوم تصریح کرد: در مصوبه آموزش عالی مهارتی ذکر شده که چگونه یک نفر آموزش تکنسینی ببیند و سطح بالای اشتغال را طی کند، نیروی کار در سایر کشورها با وجود داشتن مدرک دانشگاهی باید بازهم دوره های آموزش های مهارتی را به مراتب بگذراند.
وی ادامه داد: اگر نظام صلاحیت های حرفه ای به صورت یک قانون لازم الاجرا شود، تکلیف آموزش مهارتی برای همیشه مشخص می شود و به این واسطه به اشتغال نیروی مولد کمک می شود.
به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر این که مزیت مطلق دانشگاه علمی کاربردی، آموزش در جوار محیط واقعی کار است، اظهار نمود: اگر این مساله به صورت جدی پیگیری شود، حرکت در جهت مأموریت دانشگاه است تا کارایی مورد نیاز در این قضیه ایجاد شود.
دکتر صالحی با اعلان اینکه برای بسط در برنامه ریزی رشته های متناسب با بازار کار باید فعال عمل کرد، اظهار داشت: بازار کار باید رصد شود و نیاز بازار هم باید احصا شود. باید بدانیم که نیاز بازار کار برای رشته های مهارتی به کدام سمت است.
وی افزود: نوآوری با مفهوم تبدیل ایده به محصول ریل گذاری خوبی به صورت مویرگی در کشور داشته است، مراکز نوآوری، مراکز رشد، پارک علم و فناوری و مراکز علم و فناوری راه اندازی شده اند.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در نظام آموزش مهارتی، باید در حوزه اشتغال و فناوری نقش آفرینی داشته باشد و از ظرفیت های بستر موجود بهره مند شود. در این راستا خیلی از واحدهای علمی کاربردی توانستند مراکز رشد در جوار صنعت ایجاد کنند.
دکتر صالحی تصریح کرد: همگرایی بازیگران در حوزه آموزش مهارتی مبحث مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. هر اسمی که روی این نهادها باشد، خوب است که بازیگران هم جایگاه خویش را بدانند، مخاطبان هم بدانند که چه تصمیمی می گیرند، من باتوجه به اهمیت این مساله اعلام آمادگی برای همگرایی در سطوح بالا و اجرایی می کنم.



1400/10/22
12:19:09
5.0 / 5
304
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
NeoPedia