NeoPedia
پژوهشگران بررسی كردند؛

متغیرهای کلان اقتصادی چه تاثیری بر سوانح حمل و نقل جاده ای دارند؟

متغیرهای کلان اقتصادی چه تاثیری بر سوانح حمل و نقل جاده ای دارند؟

نئوپدیا: بررسی ها حاکی از آنست که بیشتر سفرهای برون شهری با بهره گیری از جاده ها صورت می گیرد و این مساله تبعات منفی زیادی مانند افزایش تصادفات، خسارت ها و تلفات در راه ها به دنبال داشته است. پژوهشگران در یک مطالعه تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی را در سوانح حمل و نقل جاده ای بررسی کردند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، یکی از علل بالا بودن شدید نرخ سوانح حمل و نقل در ایران، نسبت به دیگر کشورها، سهم کم حمل و نقل ریلی نسبت به کل حمل و نقل کشور است.
بررسی ها نشان میدهد که بیشتر سفرهای برون شهری با بهره گیری از جاده ها صورت می گیرد و این مساله تبعات منفی زیادی مانند افزایش تصادفات، خسارت ها و تلفات در راه ها بهمراه داشته است.
بررسی روند تصادفات جاده ای برون شهری کشور در سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ نشان میدهد که تعداد تصادفات رانندگی برون شهری در بخش حمل و نقل جاده ای تا سال ۱۳۸۵ بالا رفته و سپس کم شده و تا سال ۱۳۹۰ روند سینوسی داشته و از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۵ روند نزولی داشته و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ روند صعودی را طی کرده است.
بطوریکه از ۱۰۱ هزار و ۷۹۲ تصادف در سال ۱۳۹۵ به ۱۵۹ هزار و ۷۳۵ فقره تصادف در سال ۱۳۹۸ رسیده و بیش از یک و نیم برابر بالا رفته است.


در این مطالعه نقش متغیرهای کلان اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی، ضریب جینی، جمعیت کل کشور، طول جاده های کشور و ارزش افزوده بخش حمل و نقل ریلی در کاهش سوانح جاده ای مورد مطالعه قرار گرفت.
بررسی های این مطالعه نشان داد که هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت با افزایش ارزش افزوده بخش حمل و نقل ریلی، تعداد سوانح حمل و نقل جاده ای کاهش پیدا می کند.
همین طور با تولید ناخالص داخلی سرانه کشور، تعداد سوانح حمل و نقل جاده ای افزایش می یابد.
در این مطالعه مشخص شد که با افزایش جمعیت کل کشور و طول جاده های کشور، تعداد سوانح حمل و نقل جاده ای افزایش می یابد. همین طور با افزایش ضریب جینی که نشان دهنده نابرابری توزیع درآمد در کشور است، نیز تعداد این سوانح افزایش می یابد.
یافته های این مطالعه با پژوهش های گذشته نیز همخوانی دارد و این نتایج می تواند برای سیاست گذاران در وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و وزارت کشور مؤثر باشد.
در انجام این تحقیق، پریسا بازدار اردبیلی و پیمان پژمان زاد از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مشارکت داشتند.
یافته های این مطالعه، زمستان ۱۴۰۰ بصورت مقاله علمی با عنوان «بررسی رابطه بین متغیرهای کلان اقتصادی در کاهش سوانح حمل و نقل جاده ای کشور» در مجله ارتقای ایمنی و پیش گیری از مصدومیت ها انتشار یافته است.




منبع:

1401/01/04
15:21:28
5.0 / 5
574
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , تولید
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
NeoPedia