NeoPedia
نتایج بررسی پژوهشگران داخلی نشان داد

كمبود اطلاعات دقیق پسران دانشجو درباره ایدز

كمبود اطلاعات دقیق پسران دانشجو درباره ایدز

به گزارش نئوپدیا نتایج یك پژوهش حاكی از كمبود اطلاعات دقیق پسران جوان دانشجو درباره انتقال ویروس ایدز از راه انواع مختلف تماس جنسی است.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، ابتلاء به عفونت اچ آی وی و بیماری ایدز در سال های اخیر به سرعت در خیلی از كشورهای جهان گسترش یافته و به یك چالش مهم سلامت جهانی تبدیل گشته و میلیون ها نفر را صرف نظر از سن و جنسیت تحت تأثیر قرار داده است. بنا بر گزارش اداره ایدز، تا آخر سال ۹۶ مجموعاً ۳۷۶۵۰ نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی شناسایی و ثبت شده اند كه ۸۳ درصد آنها مرد و ۱۷ درصد زن هستند. ۵۱ درصد موارد ثبت شده را گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال می سازند. از كل موارد شناسایی شده ۱۳۲۹۳ نفر تابحال فوت كرده اند و ۱۵۲۷۸ نفر وارد مرحله پیشرفته بیماری یعنی ایدز شده اند.
هدف این پژوهش كه نویسندگان آن فریده خلج آبادی فراهانی از مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت كشور، محمد مهدی آخوندی از مركز تحقیقات بیوتكنولوژی باروری پژوهشگاه ابن سینا و مریم عباسی از دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی هستند، تعیین میزان معلومات پسران جوان درباره راه های انتقال اچ ای وی و ایدز و بویژه انتقال جنسی اچ آی وی و عوامل در رابطه با آن بوده است. این مقاله حاصل تحلیل ثانویه داده های پیمایش مقطعی بر روی ۱۳۵۷ دانشجوی پسر مشغول به تحصیل در دانشگاه های آزاد و دولتی شهر تهران در اسفند ۱۳۹۲ تا خرداد ۱۳۹۳ است كه با هدف بررسی درك از خطر و رفتارهای پرخطر جنسی در رابطه با اچ آی وی انجام شد.
در این پژوهش آمده است: «در پیمایش مقطعی كه میان ۱۳۵۷ دانشجوی پسر دانشگاه های آزاد و دولتی شهر تهران در سال ۹۳ -۱۳۹۲ انجام شد، نمونه ها به صورت سهمیه ای دو مرحله ای از سه دانشگاه دولتی و یك واحد دانشگاهی آزاد انتخاب شدند. میانگین سنی پسران ۲۲ سال بوده و نزدیك به ۷۵ درصد پسران از دانشگاه آزاد و بقیه از دانشگاه سراسری بودند. نیمی از پاسخگویان در رشته های علوم انسانی تحصیل می كردند و بالغ بر ۵۷ درصد آنها با والدین خود زندگی می كردند. حدود ۳۴ درصد از پاسخگویان مادران تحصیل كرده دانشگاهی داشتند و تقریباً نیمی از دانشجویان پسر خانواده خویش را از نظر مذهبی متوسط و حدود یك سوم بسیار مذهبی ارزیابی كردند. ۴۴ درصد آنها حداقل یكبار مشروبات الكلی بهره برده اند و ۱۵ درصد این پسران حداقل یك مرتبه از مواد روانگردان بهره برده اند. ۵۶ درصد این افراد به ماهواره دسترسی داشته و حدود ۶۶ درصد پسران در حد متوسط تا زیاد به پورنوگرافی (محتوای جنسی خارج از عرف) دسترسی داشتند. ۱۷ درصد این دانشجویان تجربه انجام تست تشخیصی اچ آی وی داشته اند و یافته مهم دیگر این كه ۳۵.۵ درصد پسران تجربه روابط جنسی پیش از ازدواج را داشته اند.»
فریده خلج آبادی و همكاران وی در این مطالعه می گویند: «آمار توصیفی نشان داده است كه اطلاعات نادرست یا عدم آگاهی در مورد راه های مختلف انتقال اچ آی وی از ۱۳ درصد تا ۵۸ درصد متغیر است. بیشترین اطلاعات نادرست به ترتیب در مورد انتقال عفونت از راه نیش پشه، خون دادن با سرنگ نو، تماس با خون آلوده به اچ آی وی بدون بریدگی پوست، استفاده از توالت مشترك و تماس جنسی با فرد آلوده به اچ آی وی بود. با اینكه میانگین نمره آگاهی در مورد راه های مختلف انتقال اچ آی وی و هم چنین انتقال جنسی اچ آی وی در حد متوسط بود ولی تنوع مهمی در معلومات در مورد راه های مختلف انتقال اچ آی وی وجود داشت. هرچند ۸۷ درصد پسران از انتقال اچ آی وی با فرد آلوده اطلاع داشتند ولی اطلاعات دقیق تر در مورد انتقال اچ آی وی در انواع مختلف تماس جنسی كم بود. به صورتی كه بین ۱۲.۷ درصد تا ۵۰.۳ درصد دانشجویان، در مورد انتقال اچ آی وی در تماس جنسی نامتعارف آگاه نبودند.»
پژوهشگران در این پژوهش ذكر كرده اند: «كمترین میزان اطلاعات در مورد انتقال اچ آی وی از راه نیش حشرات بود به صورتی كه فقط ۴۲ درصد به درستی می دانستند كه ویروس اچ آی وی از راه نیش حشرات منتقل نمی گردد. هم چنین بیشترین اطلاعات درست در مورد انتقال ویروس از راه تماس جنسی محافظت نشده با فرد آلوده و سرنگ مشترك بود (به ترتیب ۸۷ و ۸۳ درصد). نتایج نشان داد كه معلومات دانشجویان در مورد انتقال جنسی اچ آی وی به صورت معناداری در میان دانشجویان سنین ۲۳ سال به بالا، بیشتر از دانشجویان سنین كمتر از ۲۰ سال است. هم چنین رابطه مثبت و معناداری بین معلومات درباره روش های انتقال ایدز و هم خطر انتقال جنسی اچ آی وی در دانشجویان پسر و دسترسی به ماهواره دیده شد و رابطه مثبت و معنادار قوی بین تجربه مصرف الكل و معلومات انتقال جنسی اچ آی وی نشان داده شد اما در مورد راه های انتقال اچ ای وی با مصرف داروهای روانگردان رابطه معكوس و معناداری وجود داشته است.»
در این مطالعه آمده: «اطلاعات دانشجویان دانشگاه های آزاد در مورد انتقال جنسی ویروس اچ ای وی به صورت معناداری بیشتر از دانشجویان دولتی بود و هم چنین میانگین آگاهی در زمینه روش های انتقال ایدز بر حسب رشته تحصیلی هم متفاوت بود. نمره مقیاس معلومات دانشجویان گروه پزشكی بالاتر از بقیه و نمره دانشجویان رشته هنر كمتر از سایرین بوده است. در مورد عوامل خانوادگی میانگین نمره آگاهی دانشجویان در مورد راه های انتقال اچ آی وی و انتقال جنسی عفونت اچ آی وی در پسرانی كه مادران آنها تحصیلات دبیرستانی و دانشگاهی داشتند در مقایسه با پسرانی كه مادرانشان كم سواد بوده به صورت معناداری بالاتر بود. این یافته نقش مهم سواد و تحصیلات مادر را در معلومات سلامت جنسی جوانان نشان داد و برعكس رابطه معكوس و معناداری بین پایبندی مذهبی خانواده و معلومات اچ آی وی در میان پسران نشان داده شد.»
این پژوهش در دوره ۱۷ شماره ۶ (آذر و دی ۹۷) فصلنامه پژوهشكده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی (پایش) به چاپ رسیده است.




1397/12/29
14:49:01
5.0 / 5
4869
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , تكنولوژی , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
NeoPedia