NeoPedia

تاکید وزیر علوم بر تعیین برونداد مشخص برای دوره های پسا دکتری

تاکید وزیر علوم بر تعیین برونداد مشخص برای دوره های پسا دکتری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در طراحی دوره های پسا دکتری، به تعیین اهداف مشخص پژوهشی دقت شود و پرداخت هزینه برمبنای اجرای پروژه باشد.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در جلسه ۲۰۱ کمیسیون دائمی شورای عالی عتف ضمن بیان این مطلب اظهار نمود: باتوجه به اهمیت رشته های علوم پایه، در خیلی از کشورها تا یک چهارم بودجه پژوهشی صرف این رشته ها می شود و ما در دوره های پسادکترا می توانیم با پذیرش بیشتر در این رشته ها، از انجام تحقیقات در این عرصه بیشتر حمایت نماییم.
وی در رابطه با دستور دوم جلسه امروز کمیسیون دائمی عتف درباب ایجاد شبکه ملی لابراتوار های علمی با اشاره به نقش ایجاد این شبکه در دسترسی پژوهشگران به تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد: یکی از فواید این کار بحث درآمدزایی است و اگر از تجهیزات و امکانات بموقع استفاده نشود، با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات قدیمی تر کارکرد خودرا از دست می دهند و سرمایه ملی به هدر می رود.
وی ادامه داد: با ایجاد شبکه ملی آزمایشگاهی، تحقیقات مشترک رونق می گیرد و محققین از جاهای مختلف می توانند کار مشترک و تحقیق و پژوهش های بنیادی انجام دهند و تحقیق و پژوهش تیمی از این طریق تقویت شود.
وزیر علوم تاکید کرد: باید برای لابراتوار هایی که وارد این شبکه ملی شوند امتیازاتی هم در نظر گرفته شده که در تلاش هستیم اعتباراتی به همین دلیل اختصاص دهیم.
حمایت مالی از تشکیل شبکه ملی لابراتوار ها
دکتر پیمان صالحی دبیرکل شورای عالی عتف نیز در این جلسه طی سخنانی اظهار نمود: برای شروع کار، وزارت علوم به میزان ۲۰۰ میلیاردریال و معاونت علمی و فناوری به میزان ۵۰۰ میلیاردریال از شبکه ملی لابراتوار های علمی حمایت مالی می کنند.
وی هدف از ایجاد شبکه ملی لابراتوار های علمی را شناسایی تجهیزات آزمایشگاهی در سراسر کشور و ایجاد عدالت در دسترسی همه پژوهشگران به این تجهیزات اعلام و اشاره کرد: در این طرح جهت استفاده از تجهیزات علمی هزینه دریافت می شود و مالکیت تجهیزات هم محفوظ است.
ایجاد دوره های پسا دکتری
دبیرکل شورای عالی عتف درباب ایجاد دوره های پسادکتری اظهار داشت: هدف از ایجاد این دوره استفاده از ظرفیت دانش آموختگان دانشگاه ها برای انجام کارهای پژوهشی است و برگزاری این دوره ها در دنیا مرسوم و رایج است.
وی ادامه داد: در دوره پسا دکتری به فرد مشمول این دوره، ماهانه در حدود ۱۰۰ میلیون ریال حقوق داده می شود و برای فرد سابقه بیمه تامین اجتماعی هم لحاظ می شود.
دکتر صالحی، امکان طی خدمت سربازی به شکل امریه و کسب تجربه و تقویت رزومه علمی و پژوهشی را از دیگر مزایای دوره پسا دکتری دانست و اظهار داشت: در جذب اعضای هیئت علمی کسانی که دوره پسا دکتری را کسب کرده اند در اولویت خواهند بود.
معاون پژوهشی وزارت علوم اشاره کرد: دوره پسادکتری یک دوره آموزشی رسمی نیست و مدرک تحصیلی محسوب نمی گردد بلکه هدف این دوره انجام پروژه های پژوهشی و فناوری کاربردی است.
گزارش معاون فناوری از سامانه نان
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این جلسه با اشاره به رونمایی از سامانه نان در اردیبهشت ماه گذشته اظهار اشت: ایجاد یکپارچگی بین سامانه های مختلف پژوهشی در کشور و تهیه نقشه نیازها و توانایی های علمی کشور با بهره گیری از هوش مصنوعی از اهداف این سامانه است.
دکتر علی خیرالدین با اشاره به این که سامانه نان میان دانشگاهها و پارک های علم و فناوری پیوند همکاری به وجود می آورد اظهار داشت: تا حالا ۴۸۰۰ نیاز فناورانه و پژوهشی در این سامانه ثبت شده است.
وی راه اندازی سامانه نان را در امتداد انجام وظیفه قانونی وزارت علوم مطابق مصوبه ایجاد سگوهای ملی علمی تربیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تبصره ه بند ۹ قانون بودجه ۱۴۰۱ دانست و اظهار داشت: برای پیوستن دستگاهای اجرائی به سامانه نان، مکاتبات لازم انجام شده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این جلسه، ایجاد دوره های پسا دکتری و شبکه ملی لابراتوار های علمی به تصویب کمیسیون دائمی شورای عتف رسید و برای تایید نهایی به شورای عالی عتف ارائه می شود.




منبع:

1401/03/20
14:44:17
5.0 / 5
215
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
NeoPedia