NeoPedia
وزیر علوم تاكید كرد

بروندادهای پژوهشی باید بصورت راه حل علمی به سیاست گذاران ارائه شود

بروندادهای پژوهشی باید بصورت راه حل علمی به سیاست گذاران ارائه شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که تحقیقات باید نتیجه بخش باشد، اظهار داشت: بروندادهای پژوهشی باید مفید، خلاصه و قابل ارائه به شکل قانون، بخشنامه یا حداقل بندی از یک بخشنامه باشد که در این صورت به سیاستگذاران راه حل علمی برای حل مشکل جامعه ارائه می شود.



به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل عصر امروز (چهارشنبه) در جمع اعضای هیات علمی و کارکنان موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه های مختلف در جامعه، اظهار داشت: از نتایج و یافته های پژوهشی باید برای تصمیم سازی های نهایی در مدیریت کلان کشور استفاده گردد. انتظار داریم موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بهره بیشتری به نظام آموزش عالی کشور برساند. در همین راستا و برای پیشبرد اهداف و پروژه های کلان ملی، صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری را نیز تأسیس کردیم.

وزیر علوم با اشاره به این که موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کشور نقش به سزایی در انجام پژوهش های کلان در زمینه آموزش عالی دارد، اظهار داشت: انتظار داریم موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اهدافی ترسیم کند که هر عضو هیات علمی از محل اعتبارات صندوق شورای عالی عتف پژوهش های تقاضامحور انجام دهد و هر عضو هیئت علمی این موسسه از محل اعتبارات پژوهشی بتواند معادل حقوق دولتی یک کارمند، نصیب هر کارمند این موسسه کند.

وی اضافه کرد: باید برنامه های جدید تعریف کنید و هر عضو هیات علمی مربی و هدایتگری ۱۰ عضو دیگر هیات علمی را بر عهده بگیرد، کلان پروژه تعریف و آنرا به ۱۰ ریز پروژه دیگر تعریف کند تا بتواند نقش خودرا خوبی ایفا کند.

دکتر زلفی گل اظهار داشت: بروندادهای پژوهشی باید مفید، خلاصه و قابل ارائه به شکل قانون، بخشنامه یا حداقل بندی از یک بخشنامه باشد که در این صورت به سیاستگذاران راه حل علمی برای حل مشکل جامعه ارائه می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که تحقیقات باید نتیجه بخش باشد، اظهار نمود: نتیجه هر تحقیق و پژوهشی باید در سه زمینه عیان باشد؛ یک این که سبب شود اخلاق در علم رعایت شود؛ کیفیت امور ارتقا یابد و عدالت در جامعه برقرار شود. این سه باید با اهمیت ترین برونداد تحقیقات باشد.

وی با اشاره به این که موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی باید پروژه های کلان ملی را برای خود تعریف کند، اظهار داشت: یکی از مهم ترین پروژه ها این است که نقش آینده شغلی و مشاغل آینده در آموزش عالی چگونه خواهد بود؟ موسسه در این عرصه وارد تحقیق و مطالعه شود و نتایج آنرا عرضه نماید.

تغییر اقلیم در آموزش عالی را مدیریت کنیم

دکتر زلفی گل در ادامه با اعلان اینکه تغییر اقلیم در کشورها جدی است، اظهار داشت: باید راه های مختلف مقابله با این تغییر اقلیم و یا تغییر به نفع جامعه بوسیله علم به دست آید.

وی ضمن اشاره به تغییر کلی در فضای آموزشی عالی کشور از جهت علاقه مندی به تحصیل در رشته های مختلف، از این تغییر با عنوان "تغییر اقلیم" یاد کرد و اظهار داشت: این دانشگاهیان هستند که باید عامل توزیع متوازن استعدادها در کشور باشند. باید با پژوهش هایی که انجام می شود، ببینیم چطور می توانیم تغییر اقلیم در این فضا را مدیریت و توزیع استعدادها را متوازن نماییم.

دکتر زلفی گل ضمن پشتیبانی از ایده "از ما" که توسط رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مطرح و تشریح شد، ابراز امیدواری کرد که به یاری خداوند و مدد تحقیق و پژوهش های انجام شده در این موسسه در امتداد اجرای دقیق دو قانون جهش تولید و جوانی جمعیت و پشتیبانی از خانواده، بتوان از نتایج پژوهش های این موسسه بهره برد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آخر با اشاره به این که پازل مدیریت در آموزش عالی متشکل از استادان، دانشجویان، محتوا، مدیریت و بسترها و امکانات است، اظهار داشت: همه اجزای این پازل باید همگام و هم راستا باشند تا بتوان نتیجه دقیق علمی و درست از تحقیقات به دست آورد.

تأکید بر افکارسنجی در آموزش عالی توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

علی باقر طاهری نیا، رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز در این جلسه در مورد وظایف موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اظهار نمود: چشم انداز تولید علم از زبان مقام معظم رهبری تحول بشر است.

وی اظهار داشت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با نیم قرن سابقه کانون تفکر در زمینه آموزش عالی شناخته می شود.

وی اضافه کرد: این موسسه شامل گروههای مطالعات مدیریت آموزش عالی، نوآوری آموزشی و درسی، آینده پژوهی و نظریه پردازی در آموزش عالی، اقتصاد آموزش عالی و بررسی های نیروی انسانی، برنامه ریزی آموزش عالی، مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی و پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات است.

وی با اشاره به برنامه تحولی موسسه، اضافه کرد: هم راستایی با اسناد بالادستی و گام دوم انقلاب، تشکیل شبکه متخصصان آموزش عالی و واحد سنجش نگرش دانشگاهیان، راهکارهای ما برای تحول در موسسه و نظام آموزش عالی است.

دکتر طاهری نیا اظهار داشت: آماده ایم مدیریت دانش سازمانی و پایش سازمان ها را با برنامه های مصوب آنها بر عهده بگیریم و سنجش نگرش دانشگاهیان را با عنوان افکارسنجی که بسیار حائز اهمیت می باشد، انجام دهیم.

وی با اشاره به ارجاع مسائل نظام آموزش عالی به موسسه، اظهار داشت: ما آماده ایم تعامل با ستاد وزارت علوم و دانشگاهیان را تقویت نماییم.

دکتر طاهری نیا اظهار داشت: دانشگاه پژوهی را به عنوان یک پروژه کلان ملی، اجرائی خواهیم کرد بطوریکه دامنه اثربخشی آموزش عالی در منطقه محسوس باشد.

وی همین طور با تاکید بر سه وجه مسئولیت پذیری، تضمین کیفیت و دانشگاه پژوهی، اظهار داشت: در صدد هستیم جایزه ملی در این سه زمینه تعریف نماییم تا به موسساتی که دراین زمینه ها عملکرد مطلوبی داشته باشند، اعطا شود.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی طرح " از ما" را به عنوان یک طرح پژوهشی تبیین و تشریح نمود که مورد توجه و حمایت وزیر علوم قرار گرفت.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وزیر علوم ضمن بازدید از بخش های مختلف موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کشور، سالن جلسات به نام شهید سلیمانی را افتتاح و از ۶ طرح پژوهشی این موسسه نیز رونمایی نمود.





منبع:

1401/04/03
10:24:39
5.0 / 5
211
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , پژوهشی , تقویت
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
NeoPedia