NeoPedia
در یك پروژه تحقیقاتی انجام شد؛

حذف نواحی جوش در ورقه های فلزی توسط محققان کشور

حذف نواحی جوش در ورقه های فلزی توسط محققان کشور

به گزارش نئوپدیا، محققان کشور موفق شدند با یک روش خاص، نواحی جوش در ورقه های فلزی کاربردی در صنعت حمل و نقل از بین ببرند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمد برهمند، دانش آموخته دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «بررسی مشخصه های متالورژیکی و مکانیکی فولاد مرتبه ای ساخته شده توسط فرایند نورد» با اشاره به اینکه این پروژه را با هدف علمی – کاربردی پیش بردیم، اظهار داشت: صنایع مختلف بخصوص صنعت حمل و نقل و هوافضا مانند خودرو و هواپیما به منظور کاهش وزن و هزینه های تمام شده خود، از اتصال دو ورق همسان با ضخامت های متفاوت استفاده می نمایند. وی ادامه داد: روش جوشکاری یکی از روش های پرکاربرد است که خود سبب بوجود آمدن یک ناحیه ناپیوسته و عیب دار در ورق می شود که می تواند در فرآیندهای بعدی شکل دهی، تنش و ترک را در محصول نهایی ایجاد نماید. به قول دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برخی از آلیاژها مانند آلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم که در صنعت هوا و فضا پر کاربرد هستند به سختی جوش پذیرند و نسبت به جوش بسیار حساس اند. بدین منظور برای حذف ناحیه تحت تأثیر جوش، در این تحقیق از روش نورد پله ای (stair rolling treatment) برای تولید ورق مرتبه ای با خواص متفاوت در جهت طول استفاده کردیم. وی افزود: با عنایت به تست های مکانیکی انجام شده روی ورق مرتبه ای ساخته شده با روش نورد پله ای، نتایج بسیار رضایت بخش بود. بنابراین با کاربرد این روش جدید در صنعت خودرو سازی، میتوان وزن و هزینه های تولید و ماده مورد استفاده شده در بدنه خودرو را کم کرد. برهمند اظهار داشت: از این روش میتوان در صنایع حمل و نقل مانند خودروسازی و یا هواپیماسازی بهره برد. وی ضمن اشاره به خصوصیت های طرح اظهار داشت: تولید ورق با خصوصیات مرتبه ای در جهت طول و عدم استفاده از جوش برای کاربرد ورق با ضخامت های متفاوت از خصوصیت های این طرح به حساب می آید. محقق این طرح با اشاره به اینکه فعالیتهای تکمیلی این پروژه به مدت ۶ ماه در دانشگاه کوماموتو ژاپن در چارچوب فرصت تحقیقاتی انجام شده است، تصریح کرد: تجربیات و نقطه نظرات اساتید و محققان این عرصه در این دانشگاه به همراه میکروسکوپ های جدید و پیشرفته و تجهیزات آنالیز مواد مستقر در دانشگاه کوماموتو، نقش بسزایی در زمینه ارتقا سطح علمی این پروژه داشته است. برهمند افزود: بر مبنای بررسی ها، تابحال هیچگونه نمونه مشابهی چه در داخل و چه در خارج از این طرح وجود ندارد و برای نخستین بار این کار انجام شده است. وی اظهار داشت: مزیت های رقابتی طرح شامل «کاهش زمان جهت بررسی مکانیزم های تغیر شکل در فلزات و آلیاژها در رشته مهندسی مواد و متالورژی»، «کاهش هزینه ها، ماده مورد استفاده و وزن وسیله حمل و نقلی ساخته شده، شکل پذیری بهتر در فرآیندهای شکل دهی ورق» می شود. برهمند در مورد کاربردهای پروژه اظهار داشت: از نتیجه این پروژه میتوان در صنایع مختلف حمل و نقل مانند خودروسازی، هوا و فضا بهره برد.


منبع:

1401/06/30
10:03:28
5.0 / 5
40
تگهای خبر: تولید , خودرو , دانشگاه , صنعت
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
NeoPedia