NeoPedia
قائم مقام وزیر علوم در برنامه گفتگوی خبر مطرح كرد؛

انجام ۴۶۶ تحقیق مشترك بین دانشمندان ایرانی و خارجی، اعزام سالانه ۱۳۰۰ دانشجو به فرصت مطالعاتی

انجام ۴۶۶ تحقیق مشترك بین دانشمندان ایرانی و خارجی، اعزام سالانه ۱۳۰۰ دانشجو به فرصت مطالعاتی

به گزارش نئوپدیا قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مركز همكاریهای علمی بین المللی با اشاره به اینكه سالانه ۱۳۰۰ نفر از دانشجویان دوره دكتری در چارچوب فرصت های مطالعاتی ۶ تا ۹ ماهه به خارج از كشور اعزام می شوند، اظهار داشت: الان ۴۶۶ پروژه بین دانشمندان داخلی و خارجی درحال انجام است.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دكتر حسین سالارآملی، عصر جمعه بیستم اردیبهشت ماه با حضور در برنامه «گفتگوی خبر» شبكه خبر به مبحث رشد اعزام استادان، دانشجویان و پژوهشگران به سمینارهای علمی خارج از كشور پرداخت و اظهار داشت: هدف از شركت اساتید و محققان كشورمان در سمینارها و كنفرانس ها آن است كه بهترین نفرات داخل كشور با عرضه مقاله به كشورهای خارجی اعزام شوند تا بستری مناسب در برای استفاده از علم جهانی و مراودات علمی شكل گیرد.
به گفته وی، در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰۲۲ نفر از اعضای هیئت علمی كشورمان به سمینارها و كنفرانس ها و كارگاه های بین المللی اعزام شدند كه حاصل این امر ورود ده ها نوع دانش فنی و روز دنیا به كشور است.
دكتر سالارآملی با اشاره به اینكه در سال ۱۳۹۷ شاهد افزایش ۹ درصدی در آمار اعزام های به خارج از كشور بوده ایم، افزود: برای اعزام اساتید و اعضای هیئت علمی به خارج از كشور، دانشگاه ها طی فرآیندی افراد را انتخاب می كنند و ما در وزارت علوم بسترساز هستیم ولی معیار اصلی آن اعتبار این نشست بین المللی است و اینكه چه آورده ای می تواند برای كشور داشته باشد.
وی تصریح كرد: در سال ۱۳۹۷ بیشترین اعزام اساتید به كشورهای تركیه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، فرانسه، كانادا و هلند بوده است و مسلماً ایرانی ها بعنوان عرضه دهنده در این كشورها حاضر خواهند شد.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی ایران در بهترین حالت حدود ۲ درصد علم دنیا را تولید می كند و به عبارتی دیگر به ۹۸ درصد مابقی علم دنیا نیازمند است، خاطرنشان كرد: برپایه رتبه بندی تایمز ۱۷ دانشگاه ایران در حوزه بیوتكنولوژی در میان دانشگاه های برتر قرار دارند و همینطور ۲۹ دانشگاه كشورمان طبق این رتبه بندی در سطح دانشگاه های برتر دنیا هستند. برای رسیدن به این نقطه و رشد بیشتر نیاز است كه دانشمندان دنیا به ایران بیایند یا دانشجویان دوره دكترای ما طی فرصت های مطالعاتی به خارج از كشور اعزام شوند.
به گفته وی، تایمز مهم ترین رتبه بندی دنیا كه دانشگاه های دنیا را برپایه شاخصه های مختلف دسته بندی می كنند و دانشگاه های ایران هم همواره در این رتبه بندی ها جایگاه خوبی را داشته اند. در رتبه بندی اخیر این پایگاه ۲۹ دانشگاه ایرانی شامل تهران، تربیت مدرس، صنعتی امیركبیر، صنعتی شریف، شهید بهشتی، اصفهان، فردوسی مشهد، تبریز و… حضور دارند؛ همینطور در گرایش بیولوژی برخی دانشگاه های ایرانی در این رتبه بندی قرار گرفته اند.
قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل در پاسخ به این سوال كه «در داخل كشور چه میزان از این كنفرانس ها و سمینارها برگزار می نماییم و چه میزان پذیرای دانشمندان هستیم كه از دیگر نقاط دنیا به كشورمان می آیند؟» اظهار داشت: در سال ۱۳۹۷ در مجموع ۲۱۶۸ نفر از دانشمندان، اعضای هیئت علمی و افراد برجسته دنیا به ایران آمدند كه این آمار قابل توجهی است؛ در واقع هر هفته ۱۰ هیئت علمی خارجی به ایران می آیند و این افراد با تمركز روی ۴محور حضور در سمینارها و كنفرانس ها، راهنمایی دانشجویان دوره دكتری (مشترك)، آموزش و انجام پروژه های تحقیقاتی مشترك به ایران می آیند.
وی با اشاره به زمان به سرانجام رسیدن پروژه های تحقیقاتی عنوان كرد: الان ۴۶۶ پروژه بین دانشمندان داخلی و خارجی درحال انجام است. محورهای كلان این پروژه های مشترك از جانب معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تبیین می شود و سپس دانشگاه های مادر عمدتاً هدایت علمی این امر را بر عهده می گیرند و مركز همكاریهای علمی بین المللی وزارت علوم، راهبری كلان این پروژه ها را در اختیار می گیریم.
دكتر سالارآملی در پاسخ به این سوال كه «پروسه ای كه یك استاد دانشگاه یا یك پژوهشگری از كشوری وارد كشورمان شود و در فرایند یك پژوهش شركت داشته باشد به چه صورت است؟» خاطرنشان كرد: بعنوان مثال انجام پروژه مشترك بین دو كشور ایران و آلمان، مسئولان دو كشور محورهای كلان پژوهش را تعیین و به دانشگاه های خود اعلام كردند؛ سپس اساتید آلمانی با رجوع به سایت های مختلف بهترین اساتید ایرانی و همینطور اساتید ایرانی همكاران خویش را در آلمان انتخاب می كنند و این امر منجر به شكل گیری ۱۴۸پ روژه تحقیقاتی شد كه همگی به یك سامانه وارد شدند و مقرر است كه ماه آینده طی جلسه ای بین دو ایران و آلمان از ۱۴۸ پروژه معرفی شده بین ۱۵ تا ۲۰ پروژه برای آغاز فعالیت انتخاب گردد.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: انجام پروژه های تحقیقاتی مشترك اهداف متعددی را به دنبال دارد؛ گاه برای انتقال یك دانش فنی به كشور، یا بهره گیری از امكانات و آزمایشگاه های دانشگاه های خارجی یا عرضه یك پتنت و مقاله و یا رسیدن به استارتاپی برای خلق سرمایه است.
وی پروژه های تحقیقاتی مشترك را بیشتر با كشورهای هدف شامل اتحادیه اروپا، چین، روسیه، ژاپن و كره دانست و اظهار داشت: در یك ماه اخیر طی پروژه ای با چین، دانشگاه های شیراز، گیلان و اصفهان ۳ مركز پایش هوا را در كشور راه اندازی كردند و مقرر شد دستگاه ها و تجهیزات از كشور چین وارد شوند و پایش هوا در اینجا صورت گیرد. همینطور حاصل رفت وآمد هیئت های خارجی به دانشگاه نسبتاً كوچك اما قوی كردستان، افزایش تعداد دانشجویان اقلیم كردستان این دانشگاه به ۲۸۷ دانشجو و در پناه این رفت وآمدهای بین المللی شكل گیری ۴ پروژه تحقیقاتی مشترك بود.
دكتر سالارآملی تصریح كرد: تلاش می نماییم حضورمان در مجامع بین المللی كه از راه این پروژه ها، كنفرانس ها و سمینارها صورت می گیرد، می تواند بستری را فراهم بسازد كه توانا شویم پروژه های بین المللی را بگیریم و به داخل كشور آورده و اساتید ما بر روی آن كار كنند و فراموش نكنیم كه هر فعالیت و پروژه بین المللی نشاط و شادابی علمی در كشور به وجود می آورد.
به گفته وی، اساتید و دانشجویان ما توانمندی و نوآوری و تراوش فكری خوبی دارند و این امر سبب شده تا كشورهای خارجی برای مراودات علمی با ایران تمایل داشته باشند. خیلی از كشورهای منطقه با وجود امكانات و تجهیزات كافی، اما مانند ایرانی ها از علم و تیزهوشی برخوردار نیستند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اضافه كرد: سالانه ۱۳۰۰ نفر از دانشجویان دوره دكتری در چارچوب فرصت های مطالعاتی ۶ تا ۹ ماهه به خارج از كشور اعزام می شوند تا از تجهیزات و آزمایشگاه های دانشگاه های خارجی استفاده و دانش جدیدی را به كشور منتقل كنند. نیازی به اعزام تمام وقت یا سالانه دانشجویان كارشناسی ارشد و دكتری نیست چون كه ما پایه های علمی قوی داریم.
وی درباره توافقات با كشورهای خارجی بیان كرد: مقرر است در كشور عراق دانشگاه علوم پزشكی مشترك با وزارت بهداشت داشته باشیم؛ همینطور جهت راه اندازی دانشگاه مشترك با این كشور دانشگاه صنعتی امیركبیر و الزهرا (س) پیش قدم شده اند. از سوی دیگر سه دانشگاه مهم ایران در افغانستان شعبه دارند و الان دانشجویان زیادی آنجا مشغول به تحصیل هستند.
به گزارش اداره كل روابط عمومی وزارت علوم، دكتر سالارآملی با اشاره به راه اندازی دانشگاه بین المللی D۸ اظهار داشت: چند سال قبل راه اندازی این دانشگاه تصویب گردید و مقرر شد ایران سردمدار آن باشد. نشست هیئت امنای این دانشگاه برای نخستین بار با حضور وزرا و برخی معاونان كشورهای عضو این طرح تشكیل شد و اساسنامه آن به تصویب نهایی رسید و از مهرماه امسال دانشجو پذیرش می كند. پشتوانه اصلی دانشگاه D۸، دانشگاه بوعلی سینای همدان است، البته در این راه دانشگاه ها با هم همسو هستند و این طرح آغازی است برای توسعه دانش میان كشورهای اسلامی و ثمرات خوبی برای كل كشورهای اسلامی به همراه دارد.



1398/02/22
14:12:33
5.0 / 5
4660
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , پژوهشگران , تكنولوژی
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
NeoPedia