NeoPedia
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی:

نتیجه ارتباط بهتر پژوهشكده ها، حوزه ها و مراكز علمی، بهبود وضع جامعه و كشور است

نتیجه ارتباط بهتر پژوهشكده ها، حوزه ها و مراكز علمی، بهبود وضع جامعه و كشور است

نئوپدیا: عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: اگر پژوهشكده ها، حوزه ها و مراكز علمی با هم ارتباط بهتری داشته باشند می توانند نیازها را به درستی پاسخ دهند وضع جامعه و كشور بهتر خواهد شد.


حجت الاسلام و المسلمین دكتر محمدرضا جواهری در گفت و گو با ایسنا، درباب چگونگی برگزاری نمایشگاه قرآن و اثر بخشی آن با عنایت به نیازهای روز جامعه، اظهار نمود: این چنین نمایشگاه هایی لوازم و وابستگی هایی دارد اگر این امكانات تحقق پیدا كند آثار مطلوبی به جا خواهد گذاشت و در آن صورت جامعه ما از بركات قرآن بیشتر برخوردار خواهد شد.
وی ادامه داد: این نمایشگاه ها باید به شكلی اجرا شود تا افرادی كه برای بازدید حضور دارند از آن بهره مناسبی ببرند، باید چهره های فرهیخته و اندیشمندان قرآنی در این جا حضور فعال داشته باشند و برنامه های علمی عرضه كنند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان كرد: باید تلاش شود این نمایشگاه ها با درس گرفتن از قرآن، آیات قرآنی و احادیث دوده به شكلی نمایش شود كه جذاب، شادی آور و نشاط بخش باشد. مردم نباید قرآن را تنها در مراسم ترحیم، تعزیه و بعد از فوت افراد بشناسند.
جواهری افزود: قرآن كتاب حیات زندگی است كه در زمینه مسائل مربوط به معاد و روز قیامت حقایق فراوانی را بیان كرده است، قرآن «هدی للناس» نامیده می شود یعنی هدایت كننده انسان است و مردم باید پیش از مرگ هدایت شوند.
وی اظهار داشت: قرآن راهنمای برگزاری بهترین نمایشگاه های قرآنی است، افراد باید با بازگشت به این كتاب و مطالعه آیات قرآنی با ارزش ها و رهنمودهای سمعی و بصری موجود در آن آشنا گردند و بر طبق آن نمایشگاه ها را برپا كنند تا فرصت های بیشتری برای جذب كودكان، نوجوانان، جوانان و میانسال ها داشته باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان كرد: گروه های سنی مختلف در نمایشگاه های قرآن باید مورد توجه قرار بگیرد و بر طبق آن آموزش لازم، كتاب و نرم افزارهای مناسب نمایش شود تا هر گروه سنی بتواند از این فضا بهره كافی را ببرد.
جواهری اشاره كرد: باید از همه اقشاری كه در ارتباط با قرآن هستند و درزمینه های هنری، نوشتاری، گفتاری وفضای مجازی قرآنی فعالیت دارند دعوت به عمل آید.
وی افزود: قبل ازشروع نمایشگاه باید همه ی اهل دغدغه قرآنی دعوت شود، نظرها و مشورت های خودرا بیان كنند تا سال به سال در پیشرفت برگزاری این قبیل نمایشگاه ها قدم هایی بهادار ای بردارند، كتاب های قرآنی كه در طول سال چاپ می شود باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند وكتاب سال قرآنی توسط اساتید و هئیت داوران انتخاب و در نمایشگاه نمایش شود و از آن تقدیركنند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه كرد: لازم است كه كتاب، مقاله، نرم افزارها و سایت هایی كه برای قرآن خدمت می كنند جمع آوری و موارد برتر شناسایی شوند و در نمایشگاه در معرض دید قرار بگیرد.
جواهری اشاره كرد: برگزار كنندگان نمایشگاه ها باید ارزیابی دقیق، جدی و صادقانه از نمایشگاه های سال قبل داشته باشند و با مقایسه آن مشكلات را شناسایی و در بهتر نمایش دادن آن تلاش كنند.
وی خاطر اظهار داشت: قرآن كتابی با سه خاصیت «جامع، جاویدان و جهانی» است، ا ین چنین كتابی باید به خوبی شناسایی شود و نمایشگاه قرآنی با شان قرآن كریم برگزار شود، حضور استعدادهای درخشان و فرهیختگان قرآنی در نمایشگاه بسیار لازم است.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: باید به قرآن فراتر از قرائت، ترتیل و تجوید توجه داشت وهمه این هارا در راه رسیدن به فهم بهترآن قرار داد، برگزاری این چنین نمایشگاه هایی مردم را به قرآن نزدیكتر و زمینه درك و فهم، ارتباط و پیوند با قرآن را بیشتر فراهم می آورد.
جواهری بیان كرد: دانشگاه ها باید نقش فعالی در برگزاری نمایشگاه داشته باشند، دانشگاه فردوسی مشهد با وجود رشته های در رابطه با علوم دینی قرآنی و اساتید دانشكده الهیات درگروه علوم و قرآن باید در برنامه ریزی های نمایشگاه نظارت و حضور داشته باشند، همین طور درگروه معارف اسلامی مشهد رشته ای به نام منابع اسلامی وجود دارد كه باید در این زمینه فعال باشد.
وی اظهار داشت: هر نمایشگاهی كه برگزار می گردد باید با صداقت لطمه شناسی شود تا مشكلات شناسایی و برطرف شوند، در این راستا باید از افراد هوشیار و بااستعداد و اهل دغدغه قرآنی استفاده گردد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این سوال كه؛ آیا دانشگاه ها نیاز روز مردم و جوانان را در میان تولیدات دینی و مذهبی برطرف می كنند یا خیر؟ ابراز كرد: متاسفانه تحقیقات دینی و تولیدات حوزه ها و دانشگاه ها بیشتر درگیركارهای علمی و دینی خود هستند، كارهایی تولید می شود كه پاسخگو نیاز فوری و اساسی جامعه نیست و با بحران های كودكان، جوان و نوجوانان فاصله بسیاری دارد.
وی اشاره كرد: مراتب پژوهشی فعال، جدی و عمیق برای شناسایی بحران های جامعه باید فعال شود و پس از شناسایی این نیازها در دانشگاه ها و حوزه های علمیه مطرح شود و تولیدات علمی آن‎ها به سمت پاسخگویی به آن نیازها باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: پژوهشكده های مختلفی در كشوراست كه افراد تحصیل كرده بسیاری در آن جا فعال می باشند و مقاله های زیادی چاپ شده است كه پاسخگو كامل نیاز جامعه نیست، افراد عالم به این علم باید مشكلات روز را رصد و شبهات را شناسایی و دسته بندی كنند و دراختیار پژوهشكده ها قرار دهند تا آنها با مطالعه و با عنایت به نیازها راهكارهای مناسب عرضه كنند.
جواهری اضافه كرد: اگر پژوهشكده ها، حوزه ها و مراكز علمی با هم ارتباط بهتری داشته باشند می توانند نیازها را به درستی پاسخ دهند و وضع جامعه وكشور بهتر خواهد شد، دانشگاه ها مركز اصلاح، موتورحركت، مغز متفكر جامعه و پیشگام برای شناسایی مشكل و مشكل گشایی هستند.





منبع:

1398/03/02
13:14:25
5.0 / 5
4819
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشی , تولید , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
NeoPedia