NeoPedia

رونمایی اسپیس ایکس از یک فرودگر ساده تر برای تسریع برگشت به ماه

رونمایی اسپیس ایکس از یک فرودگر ساده تر برای تسریع برگشت به ماه

نئوپدیا: شرکت فضایی خصوصی «اسپیس ایکس»( SpaceX) از یک فرودگر ساده تر که دارای بالابر جدیدی برای تجهیزات و خدمه خواهد بود، برای سرعت بخشیدن به برگشت به ماه رونمایی نمود.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، شرکت فضایی «اسپیس ایکس»( SpaceX) حالا که رقابت برای توسعه فضاپیماها به علت تاخیرها باردیگر داغ شده است، با فشار ناسا طرحی جدید و ساده برای ساخت یک فرودگر جهت بازگرداندن فضانوردان آمریکایی به ماه منتشر نموده است.
برنامه آرتمیس(Artemis) ناسا برای ایجاد حضور دائمی انسان در ماه، بدون شک بلندپروازانه است. با این وجود مانند کوشش های قبلی آمریکا، مملو از هزینه های اضافی، تاخیرها و مشکلات فنی بوده است. یکی از تشدیدکننده ترین این تنگناها، ساخت فرودگر قمری بوده است، چونکه اگر راهی برای قرار دادن فضانوردان روی ماه نداشته باشید، تقریبا وقت خویش را تلف می کنید.
طرح اولیه «اسپیس ایکس» ساخت یک فرودگر برمبنای موشک «استارشیپ» بود که هنوز در مرحله آزمایشی است. این فضاپیما نه فقط برمبنای آن ایجاد می شود، بلکه اساساً یک استارشیپ کامل و پایه با ایرفویل ها و سپرهای حرارتی خواهد بود. هدف هم فرود آوردن حداکثر ۱۰۰ تن آذوقه روی ماه یا به قدر لازم برای ایجاد یک پایگاه کامل و پایدار می باشد.

این امر به چیزی بسیار فراتر از فرودگر نیاز داشت. همینطور به مفهوم بین ۱۵ تا ۳۰ پرتاب «استارشیپ» برای ملاقات با فرودگر در فضا در یک مدار تقریبا مستقیم و انتقال ۱۲۰۰ تن سوخت برودتی فرّار برای فرود و جبران خسارات ناشی از جوشیدن سوخت قبل یا در طول ماموریت بود. قرار بود هر تانکر کاملا قابل استفاده مجدد باشد و بتواند برای فرود با موتور به زمین بازگردد.
همه اینها خوب و عالی است، اما برای ناسا که با فشارهای سیاسی و همینطور مشکلات موشک «سیستم پرتاب فضایی»(SLS) و فضاپیمای سرنشین دار اوریون(Orion) دست و پنجه نرم می کند، چندان خوشایند نبوده است.
یک عامل خصوصاً آزاردهنده این است که پروژه «اسپیس ایکس» عقب مانده است و نمایش فناوری انتقال سوخت برودتی در مدار تا سال ۲۰۲۶ به تعویق افتاده است.

با عنایت به این موضوع، شان دافی(Sean Duffy)، مدیر موقت ناسا در اکتبر ۲۰۲۵ خواهان سرعت بخشیدن به برنامه توسعه فرودگر قمری شد که شامل رقابت مستقیم بین «اسپیس ایکس» که قبلاً تنها پیمانکار بود و شرکت فضایی خصوصی «بلو اوریجین»(Blue Origin) می شد. این شامل درخواست عرضه طرح های اصلاح شده به ناسا تا ۲۹ اکتبر ۲۰۲۵ بود.

درنتیجه، «اسپیس ایکس» یک طرح فرودگر ساده عرضه کرده است. این طرح برمبنای نسخه ای ساده تر از «استارشیپ» با تکیه بر سرعت و ایمنی خدمه به جای ظرفیت کامل بار است. این به مفهوم از دست دادن خیلی از تجهیزات فضاپیما و همینطور شامل مخازن قابل مصرف و سایر اجزا برای صرفه جویی در وزن است. علاوه بر این، قرار ملاقات به مدار پایین ماه منتقل می شود که نیاز به انرژی کمتری دارد و در صورت نیاز به لغو ماموریت، ایمن تر است.

هدف از تمام این کارها ساده سازی سخت افزار و اعمال مراحل مهم برای تسریع تأیید سیستم های مختلف روی فضاپیما و همینطور اصلاحاتی در «استارشیپ» است که شامل نصب یک جفت دریچه هوای جدید که هر کدام حجم بیشتری نسبت به ماژول آپولو لونار(Apollo Lunar) خواهند داشت و یک بالابر برای پایین آوردن فضانوردان به سطح، به جای بالا رفتن از نردبان ۳۰ متری می شود.
علاوه بر این، این طرح جدید تعداد سفرهای سوخت گیری مورد نیاز برای یک ماموریت فرود را به صورت قابل ملاحظه ای به کمتر از ۱۰ سفر می کاهد.

«اسپیس ایکس» در اطلاعیه ای اعلام نمود: «استارشیپ» همچنان بطور همزمان سریع ترین مسیر برای بازگشت انسان ها به سطح ماه و یکی از عوامل اصلی هدف برنامه «آرتمیس» برای ایجاد حضور دائمی و پایدار در سطح ماه است. «اسپیس ایکس» هدف بازگشت به ماه را در سریعترین زمان دنبال می کند و با همان چابکی و تعهدی که توانایی پرواز فضایی انسان را تحت برنامه خدمه تجاری ناسا به آمریکا بازگرداند، به این ماموریت نزدیک می شود.


1404/08/18
09:24:24
5.0 / 5
5
تگهای خبر: سیستم , شركت , فناوری , موتور
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

NeoPedia