NeoPedia
معاون وزیر بهداشت خبر داد

ایران جزو پاك ترین كشورها از نظر هپاتیت C، امید به درمان 90 درصد بیماران هپاتیت

ایران جزو پاك ترین كشورها از نظر هپاتیت C، امید به درمان 90 درصد بیماران هپاتیت

نئوپدیا: معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشكی اظهار داشت: خوشبختانه كشور ایران از نظر بیماری هپاتیت C جزو پاك ترین كشورها است و میزان شیوعش كمتر از 0.5 درصد در كل كشور است.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، رضا ملك زاده ظهر امروز- ۴ تیر ماه- در حاشیه بازدید از دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان و مركز كوهورت این شهر در جمع خبرنگاران به نقش آفرینی دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان در تحقیقات و پژوهش های علمی اشاره و اظهار نمود: تصمیم گرفتیم یكی از برنامه های پژوهشی و تحقیقاتی در ارتباط با درمان بیماری هپاتیت C را در رفسنجان آغاز نماییم.
وی بیان كرد: در سطح ملی برنامه حذف هپاتیت C از ایران را داریم كه در رفسنجان به صورت پایلوت اجرا می شود تا بطور كامل آنرا در این شهرستان ریشه كن نماییم و سپس در كل كشور نیز كم كم آنرا حذف نماییم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اشاره كرد: با مسئولین شهرستان و دانشگاه علوم پزشكی و خیرین برنامه ریزی انجام شده تا به مدت ۳ سال هپاتیت C را از رفسنجان حذف نماییم و برنامه ریزی های دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان و وزارت بهداشت در این راستا از هفته آینده در این شهرستان شروع می شود.

ملك زاده علت انتخاب رفسنجان برای ریشه كن كردن و حذف هپاتیت C را وجود دانشگاه علوم پزشكی فعال وخیرینی دانست كه می توانند در این زمینه كمك های به سزایی داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینكه این كار هزینه بر است و در این شرایط احتیاج به كمك های مردمی و دولت می باشد تا بطور كامل این بیماری حذف شود، تصریح كرد: ۸۵ تا ۱۰۰ هزار نفر ایرانی مبتلا به هپاتیت C هستند كه امیدواریم تا ۹۰ درصد افراد مبتلا را درمان و این بیماری را ریشه كن نماییم كه اگر این كار را نكنیم این بیماری در ۲۰ سال آینده شیوع بالایی پیدا خواهدنمود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اضافه كرد: با برنامه ریزی هایی كه شده می توان یكی از كشورهایی در دنیا باشیم كه هپاتیت C را كنترل نماییم.

ملك زاده افزود: معمولاً هزینه شناسایی و درمان فرد مبتلا ۳ میلیون تومان است و برای اجرای برنامه حذف هپاتیت C همه هزینه هایش را با كمك دولت و كمك های مردمی تأمین می نماییم چون غالباً افرادی كه مبتلا به این بیماری هستند افرادی اند كه در حاشیه شهرها ساكن هستند یا در زندان ها به سر می برند و … در حقیقت مخزن اصلی این هپاتیت C هستند كه اگر اینها را درمان نماییم جامعه از این بیماری پاك می شود.

معاون وزیر بهداشت همین طور در ارتباط با كمبود داروهای بیماری های پیوندی نیز اظهار داشت: داروهای پس از عمل پیوند فوق العاده گران هستند در ایران این داروها را با یارانه دولتی و قیمت مناسب تهیه می نماییم و در اختیار بیماران قرار می دهیم، در شرایط تحریم و خصوصاً تحریم های بانكی قرار داریم اما این مسئله نتوانسته تا در تأمین این داروها خللی به وجود آید برنامه هایی هست كه این داروها را تهیه و به دست بیماران می رسانیم.





منبع:

1398/04/08
14:15:32
5.0 / 5
4801
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشی , دانشگاه , فناوری
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
NeoPedia