NeoPedia
ممنوعیت چاپ كاغذی پایان نامه ها از جنبه های مختلف،

اتلاف 1000 برگ كاغذ در مراحل مختلف نگارش رساله

اتلاف 1000 برگ كاغذ در مراحل مختلف نگارش رساله

به گزارش نئوپدیا معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه اظهار داشت: حدود ۱۰۰۰ برگ كاغذ در فرآیندهای مختلف نگارش و آماده سازی یك رساله تلف می شود.


وحید سلوك در گفتگو با ایسنا، ضمن عرضه گزارشی از فعالیت های این دانشگاه در زمینه مدیریت سبز و حذف نامه نگاری های فرایند پیش از دفاع دانشجو همچون نامه های ابلاغ داوران، نامه اعلام آمادگی برای دفاع و انجام تمام این موارد به صورت الكترونیكی، از بایگانی سخت افزاری رساله ها در این دانشگاه در چارچوب سی دی های برچسب دار و دارای تأییدیه اساتید اطلاع داد و با اشاره به بروز رسانی نسخه های الكترونیكی كتابخانه این دانشگاه در سال ۹۶، اظهار داشت: به صورت كامل آمادگی دریافت نسخه الكترونیكی رساله از دانشجو را داریم.
وی با اشاره به اینكه اردیبهشت ماه از جانب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نامه ای در خصوص ضرورت رعایت مدیریت سبز در دانشگاه به منظور صرفه جویی در مصرف كاغذ و سایر موارد در رابطه با طبیعت دریافت كردیم، اظهار داشت: بر این اساس برآوردی در حوزه معاونت پژوهشی انجام داده و جلسه ای را در این رابطه برگزار كردیم.
سلوك توضیح داد: در جلسه فوق از همكاران خواستیم عنوان كنند كه كدام موارد صدمه زننده به محیط زیست، قابل حذف است چون كه این مسئله فقط به مصرف كاغذ در رساله محدود نمی گردد، بلكه فرایند دفاع خود مستلزم مستند شدن و ثبت در پرونده است. بر مبنای برآوردی كه انجام دادیم برای فرایند اداری اعلام آمادگی برای دفاع از رساله، حدود ۵۰ برگ مصرف می شود. همینطور زمانی كه رساله در مراحل نگارش و اصلاح است، ۳۰۰ برگ كاغذ مورد استفاده قرار می گیرد.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه با اشاره به اینكه با احتساب سه داور و اعضای جلسه دفاع، ۶۰۰ برگ دیگر كاغذ هم در زمان چاپ و آماده سازی رساله در مرحله دفاع مصرف می شود، تصریح كرد: ازاین رو حدود ۱۰۰۰ برگ كاغذ در فرآیندهای مختلف نگارش و آماده سازی یك رساله تلف می شود.
سلوك اضافه كرد: این در شرایطی است كه استفاده از كاغذ در دانشگاه فقط به رساله ها مربوط نمی گردد بلكه موارد مختلف دیگری همچون سمینارهای دانشجویی، امتحانات و … هم هستند كه تلاش كردیم ببینیم كدام یك از این موارد قابل حذف هستند.
وی اظهار نمود: پس از مدتی شورای راهبردی مدیریت سبز در دانشگاه افتتاح شد كه در این شورا بودجه های خاصی به الكترونیكی كردن فرآیندها اختصاص یافته بود، ضمن آنكه ترتیبی داده شد كه بتوان به اسناد الكترونیكی استناد قانونی داد یا به عبارتی به صورت قانونی بیان كرد كه بایگانی های لازم به صورت الكترونیكی صورت گرفته و دسترسی به اسناد الكترونیكی امكان پذیر است.
عضو هیأت علمی گروه مهندسی كامپیوتر دانشگاه صنعتی ارومیه اظهار داشت: در آن زمان بعضی فرآیندهای اداری كاغذی، بعنوان مثال تمامی نامه های ابلاغ داوران، آمادگی دفاع و … را حذف كردیم و دستور دادیم تمام این نامه نگاری ها تا زمان جلسه دفاع به صورت الكترونیكی صورت گیرد. همینطور به اساتید سفارش كردیم رساله ها را در چارچوب فایل الكترونیكی دریافت نمایند و اصلاحات را هم روی همین فایل انجام دهند.

الزام به چاپ دو روی رساله ها
سلوك افزود: به داوران داخلی كه از اعضای هیئت علمی دانشگاه خودمان و در جریان كارهای ما هستند، اعلام كردیم نسخه كاغذی دریافت نكنند، بلكه در حد امكان از نسخه های الكترونیكی استفاده كنند و نهایتاً با تبلت یا لپ تاپ خود سر جلسه دفاع حاضر شوند و از این طریق به مباحث مورد نظر اشاره كنند، كه این اقدام هم تا اندازه ای موفقیت آمیز بوده است.
وی خاطرنشان كرد: انتظار مقاومت از جانب برخی گروه های دانشگاه را در قبال تصمیم دانشگاه در خصوص حذف نسخه های كاغذی رساله ها داشتیم. در عین حال چون دانشگاه صنعتی هستیم، تقریباً تمام رشته های موجود در رابطه با رشته های فنی و مهندسی بوده و می توانند تابع قوانین الكترونیكی باشند؛ ازاین رو زودتر با این شرایط سازگار می شوند.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه خاطرنشان كرد: در بخشی از رشته ها این مورد پیش آمد كه داوران خارجی كه به كشور ما آمده بودند، با عنایت به فرصت كمتری كه در اختیار داشتند، ترجیح می دادند نسخه چاپی رساله را دریافت نمایند كه با این مورد مخالفتی نكردیم. تا آن زمان رساله ها به صورت یك رو چاپ می شد و ما اجبار كردیم آنها را دو رو چاپ كنند تا حداقل در این نسخه ها كاغذ كمتری مصرف شود.

آمادگی برای دریافت نسخه الكترونیكی آثار
سلوك افزود: ازاین رو زمانی كه مبحث ممنوعیت چاپ كاغذی رساله ها از سال تحصیلی آینده، طی نامه ای از جانب معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان شد، بحث دقیقاً بر سر نسخه های چاپ صحافی شده نهایی بود كه یك نسخه از آن باید تحویل استاد راهنما، یك نسخه تحویل كتابخانه و مركز اسناد علمی و نسخه دیگر به و آموزش و تحصیلات تكمیلی دانشگاه تحویل داده می شد كه البته این نسخه آخر را از پیشتر حذف كرده بودیم.
وی تصریح كرد: نسخه كتابخانه و مركز اسناد علمی هم به راحتی برای ما قابل حذف بوده چون كه نسخه الكترونیكی یا پی دی اف را می توان به راحتی از راه كتابخانه دیجیتال در دسترس دانشجویان قرار داد.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه با اشاره به اینكه نسخه الكترونیكی رساله را در چارچوب سی دی برچسب دار از دانشجو دریافت می نماییم، اظهار نمود: از این طریق، بایگانی سخت افزاری رساله ها را هم انجام می دهیم. برای دانشجو برچسب استانداری را مشخص كرده ایم كه پس از رایت سی دی بر روی آن بزند و در نهایت هم باید تأییدیه استاد بر روی سی دی وجود داشته باشد.
سلوك در ارتباط با میزان ماندگاری آثار دانشجویان در چارچوب سی دی، تصریح كرد: از سال ۱۳۹۰ گروه مهندسی فناوری اطلاعات كه در این عرصه پیشرو بوده است، بایگانی الكترونیكی آثار موجود در كتابخانه و رساله ها را در دستور كار قرار داد و بنا شد تا كتابخانه دانشگاه، پروژه هایی را كه مقرر است در دانشگاه ثبت گردد، به صورت نسخه الكترونیكی دریافت كند.
وی افزود: پس از سه سال در سال ۹۴ فعالیت گروه فناوری اطلاعات دانشگاه در این بخش را بازنگری كردیم و مسئول كتابخانه و مدیر گروه گزارشی از چگونگی وضعیت عرضه دادند. در سال ۹۶ نسخه الكترونیكی سازمان كتابخانه را به روز كرده و پرتال بهتری را راه اندازی كردیم كه در این پرتال ظرفیت و نحوه دسترسی به نسخه های الكترونیكی بالا رفته، ضمن آنكه توانستیم طی فرآیندی تمامی سی دی ها را بلافاصله پس از دریافت به بایگانی الكترونیكی كتابخانه منتقل نماییم.
به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، اواسط تیرماه سال جاری پیرو نامه دكتر شریعتی نیاسر در خصوص ممنوعیت چاپ كاغذی رساله ها از سال تحصیلی آینده، محمد تقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر كمیته مدیریت سبز این وزارت خانه هم اقدام فوق را گامی در جهت حفظ محیط زیست و صرفه جویی مالی، و هم كاهش وابستگی به ارز در شرایط تحریم دانست.



1398/04/21
15:16:15
5.0 / 5
4520
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشی , دانشگاه , صنعت
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
NeoPedia