NeoPedia
پژوهشگران برزیلی:

صبحانه را حذف نكنید

صبحانه را حذف نكنید

به گزارش نئوپدیا پژوهشگران برزیلی در بررسی جدیدی دریافتند كه حذف وعده صبحانه می تواند خطر اضافه وزن را در بزرگسالان افزایش دهد.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا و به نقل از ان سی بی، پژوهشگران "دانشگاه سائو پائولو"(USP) برزیل، در پژوهش جدیدی تلاش كردند تا رفتارهای در رابطه با اضافه وزن را در بزرگسالان ارزیابی كنند. اضافه وزن دوره كودكی می تواند امكان ابتلای زودرس به مشكلاتی مانند دیابت نوع دو و بیماری های قلبی- عروقی را افزایش دهد.
این پژوهش جدید نشان داد حذف صبحانه از وعده های غذایی كه عادتی متداول میان نوجوانان است، با افزایش اندازه دور كمر و شاخص توده بدنی، ارتباط مستقیم دارد. این عادت می تواند به یك رژیم نامتعادل و دیگر عادت های مضر منجر شود و این افراد را در بزرگسالی، در مقابل اضافه وزن صدمه پذیر كند.
"السی كاستا دی اولیویرا فوركرت"(Elsie Costa de Oliveira Forkert)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: ما دریافتیم كه به جز محل زندگی، میزان خواب و جنسیت، حذف صبحانه هم با نشانگرهای اضافه وزن در بزرگسالان ارتباط دارد. میلیون ها كودك و بزرگسال در سراسر جهان، صبحانه كه معمولا غذاهای خانگی شامل لبنیات و دانه ها را شامل می شود، نادیده می گیرند و آنرا با فست فود و غذاهای نامناسب در وعده های دیگر جایگزین می كنند. مصرف غذاهایی مانند فست فود، غذاهای سرخ شده و نوشابه كه كالری بالا و ارزش غذایی كمی دارند، با اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد.
دانشمندان با تحلیل داده های دو بررسی مهم كه در اروپا و برزیل انجام شده بودند، ارتباط میان رفتارهای در رابطه با تعادل انرژی را در بزرگسالان و نشانگرهای چاقی كلی و چاقی شكمی ارزیابی كردند.
داده های پژوهش اروپایی، از بررسی 3528 بزرگسال در 10 شهر بزرگ به دست آمده بود. شركت كنندگان بر مبنای سن، جنسیت، محل زندگی و شرایط اقتصادی طبقه بندی شده بودند. 47.7 درصد شركت كنندگان مرد و 52.3 درصد آنها زن بودند. این پژوهش، به سرپرستی "لوئیس آلبرتو مورنو"(Luis Alberto Moreno)، استاد "دانشگاه زاراگزا"(University of Zaragoza) اسپانیا صورت گرفت.
داده های پژوهش برزیلی، با استفاده از یك روش مشابه گردآوری شده بودند كه در سال 2007، در شهر مارینگا صورت گرفته بود. در این پژوهش، 991 بزرگسال شركت داشتند كه 45.5 درصد آنها مرد و 54.5 آنها زن بودند. پژوهشگران، شركت كنندگان را برای كشف خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی- عروقی و عادت های در رابطه با سلامتی مورد ارزیابی قرار دادند. این پژوهش، به سرپرستی "آگوستو سزار فریرا دی موراس" (Augusto Cesar Ferreira de Moraes)، استاد دانشگاه سائو پائولو انجام شد.
در پژوهش جدید دانشگاه سائوپائولو علاوه بر نشانگرهای اضافه وزن كلی و اندازه دور كمر، عواملی مانند وزن، قد و شاخص توده بدنی هم مورد ارزیابی قرار گرفتند.
فوركرت اضافه كرد: عادت های در رابطه با انرژی، به كمك یك پرسشنامه در مورد سطح فعالیت فیزیكی مدرسه و خانه، بررسی شدند. در این بررسی مشخص شد كه فعالیت فیزیكی به مدت حدودا 60 دقیقه یا بیشتر برای هر نفر كافی است.
در این پژوهش، عادت های رفتاری مانند نگاه كردن به صفحه تلویزیون، كامپیوتر و بازی های ویدئویی هم ارزیابی شدند و دانشمندان از شركت كنندگان خواستند ساعات خواب خویش را طی روزهای هفته و آخر هفته ها مشخص كنند.
در یك پرسش نامه جداگانه، عاداتی مانند غذاهای مورد علاقه، عادات سالم غذایی و سبك زندگی هم مورد بررسی قرار گرفتند. در این پرسش نامه، یك سوال خاص هم در مورد موافقت یا مخالفت شركت كنندگان با صبحانه از آنها پرسیده شد.
دانشمندان از داده های این پژوهش، جهت بررسی اضافه وزن در بزرگسالانی كه وعده صبحانه را حذف می كنند، استفاده كردند.
فوركرت افزود: محكم ترین ارتباط در بین همه عادت های در رابطه با انرژی، ارتباط میان صبحانه و سطح افزایش شاخصهای در رابطه با اضافه وزن بود.
این پژوهش، در مجله "Scientific Reports" به چاپ رسید.




منبع:

1398/05/03
11:31:56
5.0 / 5
4208
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , دانشگاه , شركت
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
NeoPedia