NeoPedia
پژوهشگران بررسی كردند

خواص ضد كپكی رازیانه

خواص ضد كپكی رازیانه

به گزارش نئوپدیا نتایج یك پژوهش نشان داده است عصاره رازیانه بعنوان یك منبع گیاهی سالم با خصوصیت های خوب ضداكسیداسیونی و ضد كپكی قابل استفاده می باشد.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، رازیانه گیاهی دارویی و معطر است كه امروزه حدودا در اغلب نقاط دنیا كشت می شود. از آنجایی كه در سال های اخیر تمایل مصرف كنندگان به استفاده از مواد غذایی سالم و عاری از نگهدارنده های مصنوعی بوده است پس یافتن منابع طبیعی واجد خواص ضد میكروبی ضروری به نظر می آید. محققان در پژوهشی با عنوان "ارزیابی اثرات ضد كپكی و ضد اكسایشی عصاره گیاه رازیانه" به این مهم پرداخته اند.
در این پژوهش كه توسط نوشین شیروانی، استادیار دانشكده فنی و منابع طبیعی تویسركان، هادی فصیحی، دكتری بیوشیمی مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان همدان و الهام نورمحمدی، دانش آموخته دكتری دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی گرگان انجام داده اند، آمده است: « هدف از این پژوهش استخراج تركیبات پلی فنولی عصاره رازیانه توسط حلال های مختلف و بررسی اثرات ضد اكسایشی و ضد كپكی عصاره به دست آمده، است. به منظور استخراج عصاره دانه رازیانه از چهار حلال متانول، اتانول، آب و استون استفاده شد. استخراج عصاره به روش سوكسله و طبق روش احمدوند و همكاران و همینطور كمالی روستا و همكاران انجام شد. در این روش ۳۰ گرم از نمونه درون كارتوش قرار داده شده به دستگاه سوكسله متصل شد و بعد از اضافه كردن مقدار مناسب ( ۴۰۰میلی لیتر) حلال (متانول، اتانول، آب و استون) به نمونه، استخراج طی ۴۸ ساعت انجام شد. »
محققان درباره روش تهیه عصاره دانه رازیانه می گویند: « حلال در دستگاه تبخیركننده چرخان تحت خلا كاملا تبخیر شد. عصاره به دست آمده تا آخر آزمایش ها در ظرف شیشه ای قهوه ای رنگ و در دمای یخچال(چهار درجه سانتی گراد) نگهداری شد. با محاسبه وزن اولیه بالن و وزن نهایی آن كه حاوی ماده خشك برجای مانده است، مقدار كل ماده خشك استخراج شده در مرحله استخراج محاسبه شد و به صورت درصد(گرم به صد گرم نمونه خشك) بیان شد.»
پژوهشگران در این پژوهش اثر ضداكسایشی عصاره و پودر دانه رازیانه در روغن آفتابگردان و همینطور فعالیت ضد كپك عصاره و پودر دانه رازیانه را بررسی كردند.
شیروانی و همكارانش در این مقاله می گویند: « نتایج این پژوهش نشان داد كه عصاره گیاه رازیانه واجد قدرت ضداكسایش و ضد قارچی مناسب می باشد. تولید چنین تركیبات زیست فعال ارزشمندی از منابع بومی و استفاده از آنها بعنوان نگهدارنده های طبیعی مواد غذایی از لحاظ اقتصادی بسیار پرارزش خواهد بود.»
در این پژوهش آمده است: « تحقیقاتی با جزئیات بیشتر پیرامون این كه كدامیك از تركیبات موجود در عصاره رازیانه منجر به ایجاد بیشترین قدرت ضد اكسایشی و ضد میكروبی می شوند ضروری به نظر می آید. علاوه بر این در كنار كاربردهای سنتی گیاه رازیانه، از خواص ضد اكسایشی و ضد میكروبی این تركیب می توان به منظور توسعه و گسترش مواد غذایی عملگرا و سلامت بخش بهره گرفت.»
این پژوهش در شصت ودومین شماره دوره شانزدهم مجله "علوم غذایی و تغذیه" انتشار یافته است.



1398/05/30
21:34:32
5.0 / 5
4703
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی , تولید
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
NeoPedia