NeoPedia
در گفت وگوی معاون اجرایی ایسپا بیان شد

تشریح چگونگی گردآوری اطلاعات در نظرسنجی های ایسپا

تشریح چگونگی گردآوری اطلاعات در نظرسنجی های ایسپا

به گزارش نئوپدیا معاون اجرایی مركز افكارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) اظهار داشت: در طرح های ملی، به منظور تعمیم نتایج نظرسنجی و تحقیق به كل كشور و استان های ۳۱ گانه بین ۱۲تا ۱۴ هزار نمونه انتخاب می شوند.


ابراهیم شیرعلی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به تاسیس مركز افكارسنجی دانشجویان ایران در سال ۱۳۸۰ اظهار داشت: عرضه تصویر درست و واقعی از متن جامعه و شنیده شدن صدای شهروندان از راه تولید و انتشار داده های واقعی در سطوح مختلف ملی، منطقه ای و محلی با رعایت اصل امانتداری و بی طرفی از رسالت های ایسپا به حساب می آید.
وی با بیان این كه ایسپا در ۳۱ استان كشور شعب فعال دارد، اضافه كرد: ایسپا دارای چهار معاونت؛ «پژوهشی»، «اجرایی (گردآوری اطلاعات)»، «اطلاع ­رسانی و روابط عمومی» و «معاونت اداری- مالی» است. وظیفه تدوین چهارچوب مفهومی و چهارچوب نظری در طرح های نظرسنجی و تحقیقات افكار عمومی، طراحی پرسشنامه، تجزیه و تحلیل داده ­ها و گزارش ­نویسی، ترجمه كتب، گزارش ­ها و نتایج نظرسنجی ­های خارجی و بین­ المللی و هم تحلیل ثانویه داده ­های موجود و استخراج گزارش های موضوعی از داده ها بر عهده معاونت پژوهشی است.
شیرعلی افزود: معاونت پژوهشی ایسپا دارای هفت گروه مطالعاتی است و در موضوعات و محورهای مختلف همچون «فرهنگ سیاسی و رفتار انتخاباتی»، «مسائل و آسیب­ های اجتماعی»، «مطالعات فرهنگ دانشگاهی»، «مطالعات دینداری»، «فضای مجازی و رسانه»، «زنان و خانواده»، «به­زیستن، رفاه و كیفیت زندگی»، «مطالعات توسعه شهری»، «مطالعات و تحقیقات بازار»، «مطالعات ارزیابی و اثربخشی» و... وارد شده و فعال است.
وی با بیان این كه ایسپا به منظور تعامل با بدنه دانشگاهی كشور شورای مشورتی علمی را ایجاد كرده، اظهار داشت: این شورا به منظور بهره گیری از نظرات و دیدگاه های متخصصان دانشگاهی در تمام مراحل نظرسنجی (تدوین چارچوب مفهومی، طراحی پرسشنامه، شیوه های گرداوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده ها) تشكیل شده و در طول سال جلسات منظمی را برگزار می ­كند.

مروری بر شیوه های نظرسنجی
معاون اجرایی مركز افكارسنجی دانشجویان ایران با بیان این كه وظیفه گردآوری داده ها و اطلاعات در ایسپا بر عهده معاونت اجرایی می باشد، اظهار داشت: این معاونت از گروه پرسشگری، گروه نمونه ­گیری، گروه داده­ پردازی، گروه نظارت و هم امور شعب تشكیل شده است. جذب و آموزش پرسشگران، تهیه طرح های فنی نمونه­ گیری در سطوح ملی، منطقه ای و محلی، نظارت بر صحت گردآوری اطلاعات توسط پرسشگران، بازنگری و ورود داده ها (data entry) و هم مدیریت شعب استانی ایسپا از وظایف اصلی معاونت اجرایی به حساب می آید.
وی درباره شیوه گردآوری اطلاعات در مركز افكارسنجی دانشجویان ایران اظهار داشت: در طرح های ملی، به منظور تعمیم نتایج نظرسنجی و تحقیق به كل كشور و استان های ۳۱ گانه بین ۱۲ تا ۱۴ هزار نمونه انتخاب می شوند. گردآوری داده­ ها و اطلاعات در ایسپا به دو شیوه كلی صورت می گیرد؛ شیوه حضوری (میدانی) و شیوه غیرحضوری (تلفنی). در شیوه میدانی نمونه­ گیری و تكمیل پرسشنامه مبتنی بر بلوك­های شهری و آبادی ­ها (روستا) است. در این شیوه پرسشگر به بلوك­ های شهری و آبادی ­ها مراجعه نموده و افراد نمونه را به صورت تصادفی و با رعایت كردن گروه های سنی و جنسیت و سایر متغیرهای زمینه ­ای (بر اساس اطلاعات آخرین سرشماری) از خانوار انتخاب و پرسشنامه را تكمیل می كند.
شیرعلی افزود: تكمیل پرسشنامه در مراكز و معابر اصلی اجتماعات­ محلی از دیگر روش ­های میدانی است كه در ایسپا استفاده می شود. در این روش، پرسشگران در میادین و معابر اصلی كه توسط گروه نمونه ­گیری ایسپا مشخص شده اند مستقر می شوند و از افراد و عابران با رعایت متغیرهای زمینه ای (سن، جنسیت، محل سكونت و...) مبادرت به تكمیل پرسشنامه می كنند. در شیوه غیرحضوری، تكمیل پرسشنامه از راه تماس تلفنی با پاسخگویان انجام می شود. ایسپا در سال ۱۳۹۶ و در روزهای انتخابات ریاست جمهوری (دوره دوازدهم) مبادرت به توسعه و تجهیز سایت تلفنی (CATI) كرد.
معاون اجرایی مركز افكارسنجی دانشجویان ایران با اشاره به این كه افزایش سرعت در اجرای نظرسنجی ها همزمان با ارتقای كیفیت و دقت یكی از دغدغه های همیشگی ایسپا بوده است، اضافه كرد: در همین راستا نسبت به طراحی نرم افزار جامع گردآوری و پردازش اطلاعات اقدام كردیم. این نرم افزار انحصاری كه ماحصل تلاش جمعی همكاران این مجموعه بوده، علاوه بر برخورداری از امنیت بالا در حفظ و نگهداری اطلاعات، دارای قابلیت های مختلف چون: رصد نتایج نظرسنجی همزمان با مرحله گردآوری اطلاعات، افزایش كیفیت اطلاعات گردآوری شده با استفاده از مكانیزم­ های نظارتی در نظر گرفته شده بر روی نرم افزار، ثبت موقعیت جغرافیایی پرسشگر در زمان پرسشگر، ثبت دقیق مدت زمان هر مصاحبه، افزایش سرعت اجرای طرح های نظرسنجی با انجام همزمان گردآوری و ورود اطلاعات توسط نرم افزار، ارزیابی عملكرد پرسشگران همزمان با حضور در میدان، فراهم كردن امكان كنترل رده سنی و جنسی در روش های انتخاب نمونه به شیوه تصادفی، امكان اصلاح و بازبینی در پرسشنامه پس از حضور پرسشگران در میدان و حذف كاغذ و احترام به طبیعت است.

پرسشگران ایسپا چگونه آموزش می بینند؟
وی درباره چگونگی همكاری دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بعنوان پرسشگر با ایسپا تصریح كرد: ایسپا به منظور توانمندسازی دانشجویان و فارغ ­التحصیلان جوان و ارتقای سواد نظرسنجی در حوزه روشی و اجرایی (گردآوری اطلاعات) نشست­ های تخصصی «نواندیش» را به صورت فصلی برگزار می­ كند. نشست مذكور سه محور كلی را با مركزیت آموزش اصول و فنون نظرسنجی در نظر می­ گیرد؛ محور اول؛ اعداد سخن می­گویند. محور دوم؛ یابنده باش و محور سوم تعامل و ارتباطات موثر در حوزه پرسشگری است.
شیرعلی افزود: دانشجویان و فارغ التحصیلان با ثبت نام در این جلسه و پیمودن آموزش های اولیه می توانند بعنوان پرسشگر با ایسپا همكاری داشته باشند. همینطور دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی كه مراحل آموزش را سپری می كنند و در اجرای طرح های نظرسنجی مشاركت می كنند، با صدور كارت پرسشگری به عضویت باشگاه پرسشگران ایسپا در می آیند و می توانند از بعضی از خدمات و تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی ایسپا استفاده كنند.



1398/06/13
15:13:34
5.0 / 5
4753
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , پژوهشی , تولید
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
NeoPedia