NeoPedia
وزیر علوم تاكید كرد

تلاش وزارت علوم برای اختصاص ردیف بودجه ای جدید به بخش پژوهش

تلاش وزارت علوم برای اختصاص ردیف بودجه ای جدید به بخش پژوهش

به گزارش نئوپدیا وزیر علوم از تلاش این وزارتخانه برای تعریف منابع جدید پژوهشی در لایحه بودجه سال 99 اطلاع داد و اظهار داشت: مجموعه های پژوهشی باید پیشنهادات خویش را در این زمینه به سازمان برنامه و بودجه عرضه كنند تا با تصویب آن در صحن هیات دولت بودجه بخش پژوهش را تقویت نماییم.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دكتر منصور غلامی در نشست مدیران ارتباط صنعت و دانشگاه ها كه امروز در ساختمان مركزی این وزارتخانه برگزار شد، با تاكید بر اینكه دانشگاه ها ارتباط با صنعت را با جدیت در اولویت برنامه های خود قرار بدهند، اظهار داشت: در گذشته مبحث ارتباط با صنعت در دانشگاه ها به صورت سنتی پیگیری می شد اما امروزه این مورد با راه اندازی دفاتر، مراكز و واحدهای قوی ارتباط با صنعت پیگیری می شود و كسانی كه در سیستم سابق در ارتباط با این مورد فعال بودند باید ذهن خویش را بتكانند و برپایه سیاست های جدید این برنامه را اجرایی كنند.
ایشان در ادامه با تاكید بر اینكه انتظارات جامعه از دانشگاه ها امكان دارد بیش از اندازه ظرفیت باشد، خاطرنشان كرد: با این وجود ما می توانیم این انتظارات را برآورده نماییم، ازاین رو باید اولویت های مراكز با عنایت به نیازهای جامعه برنامه ریزی شود. باآنكه در وضعیت مالی فعلی دولت منابعی كه به سمت این مراكز می آید نشان داده است طرح مسئله و پیگیری ما در حوزه صنعت موثر بوده است.
وزیر علوم با اشاره به اینكه باید در لایحه بودجه 99 به مبحث پژوهش توجه ویژه ای صورت بگیرد، تصریح كرد: پیش از اینكه این لایحه نهایی شود باید میزان منابع بخش پژوهش مشخص شود و در مجموع منابع جدیدی به این بخش اضافه نماییم. ازاین رو مجموعه های پژوهشی ما پیشنهادات خویش را برای عرضه به سازمان برنامه و بودجه عرضه كنند تا اگر لازم باشد این پیشنهادات به صحن هیات دولت برده شود و بتوانیم بودجه را به این طریق تقویت نماییم.
غلامی بر لزوم توجه به پژوهش در بخش های غیردولتی تصریح كرد و اضافه كرد: تحریم ها و عدم ورود برخی دستگاه ها و تجهیزات به كشور یك موتور حركت به سمت مراكز پژوهشی دانشگاه ها است البته چگونگی تعامل ما با این مراكز هم اهمیت دارد و باید كاری نماییم كه ارتباط و اعتماد محكم برقرار شود.
به قول وی، در گذشته من بعنوان رئیس یكی از دانشگاه ها فعال بودم و فكر می كردم دانشگاه های بزرگ در تهران به علت نزدیكی به صنایع، دستگاه ها و وزارتخانه ها شرایط بیشتری برای برقراری ارتباط با صنعت را دارند اما در شرایط فعلی با عنایت به اینكه در استان ها هم صنایع بزرگ و فعالی داریم، از دانشگاه ها می خواهیم حضور پررنگ تری در صنعت داشته باشند و وزارت علوم هم حمایت خویش را از فعالیت دانشگاه ها و پژوهشگاه های شهرستان ها انجام می دهد.
وزیر علوم درمورد درخواست دانشگاه ها در خصوص استقلال آنها در موارد مختلف هم اظهار داشت: هم اكنون در خیلی از موارد دانشگاه ها به صورت مستقل عمل می كنند اما یكسری قوانین و مقررات حاكم بر آموزش عالی و پژوهشی داریم كه نمی گردد آنها را به دانشگاه ها یكجا محول كرد البته هیات رئیسه و شورای دانشگاه ها می توانند قوانین خاصی را در این مراكز داشته باشند.
غلامی در انتها با اشاره به اینكه تلاش وزارت علوم این است كه بودجه دانشگاه ها برای سال جاری به صورت صددرصدی تخصیص یابد، اظهار داشت: ما تلاش می نماییم سهم پژوهش از بودجه دانشگاه ها تخصیص داده شود چونكه امكان دارد در شرایط فعلی به علت اینكه تخصیص دانشگاه ها كامل اتفاق نمی افتد اعتبار كمتری در اختیار بخش پژوهش قرار بگیرد.



1398/07/11
12:12:09
5.0 / 5
4309
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشی , تقویت , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
NeoPedia