مروری بر نتایج یك پژوهش؛
گرایش به حجاب تحت تاثیر چه عواملی است؟
نئوپدیا: امروزه مقوله حجاب و عوامل اجتماعی موثر بر آن بعنوان یك پدیده مطرح مورد توجه جامعه شناسان و متولیان امر فرهنگ قرار گرفته است.
به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، از آن جایی كه رعایت حجاب از نحوه گرایش افراد ناشی می شود، شناخت گرایش آنان نسبت به پوشش اسلامی و عوامل مرتبط، در شكل گیری آن ضروری است؛ بدین سبب مقاله حاضر اهتمام در تبیین جامعه شناختی این گرایش دارد تا قدم موثری در جهت شناسایی این رفتار اجتماعی بردارد.
جهت بررسی پیرامون تحلیل جامعه شناختی عوامل موثر بر گرایش به حجاب، بهرام نیك بخش(عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور) پژوهشی را با استفاده از رویكرد پیمایشی و برمبنای نظریات گزینش عقلانی، برچسب زنی های ناسنجیده، یادگیری كجروی و خورده فرهنگ ها انجام داده است. نمونه آماری پژوهش نیز برمبنای فرمول كوكران، تعداد 300 نفر از زنان 18 تا 32 ساله مقیم در شهرستان لالی بوده كه به صورت غیر احتمالی و با روش هدفمند گزینش شده اند.
این پژوهش بیان می كند كه طبق فرضیه اول بین سن، وضعیت تحصیلی با میزان گرایش به حجاب در میان زنان شهرستان لالی تفاوت وجود دارد. یعنی در میان پاسخ گویان با مدرك دیپلم بالاترین میزان گرایش به حجاب وجود دارد. به عبارتی دیگر، هر چه فرد از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار باشد، میزان تعلق و گرایش وی به رعایت حجاب كم رنگ تر می شود.
این پژوهش هم چنین بیان می كند كه طبق یافته های فرضیه دوم بین شغل و نگرش به حجاب هم بستگی بالایی وجود دارد و می توان اظهار داشت كه با بالارفتن سطح تحصیلات (كسب شغل و درآمد متأثر از تحصیلات)، بین پایگاه اجتماعی و گرایش به حجاب رابطه معكوس وجود دارد، یعنی به هر میزان كه سطح پایگاه اجتماعی پاسخگو بالاتر باشد، به همین میزان گرایش به حجاب كاسته می شود.
یافته های این پژوهش بر طبق فرضیه سوم نیز نشان داده است كه همبستگی بالایی بین تربیت خانوادگی زنان با نگرش آنان به مقوله حجاب وجود دارد. بدین سبب بین تربیت خانوادگی زنان با نگرش آنان به مقوله حجاب رابطه معناداری وجود دارد به عبارتی دیگر می توان اظهار داشت كه هر چه فرد در فاكتورهای تربیت خانوادگی امتیاز بیشتری كسب كند، میزان نگرش بالایی نسبت به مقوله حجاب دارد.
در خصوص فرضیه چهارم نتایج پژوهش نشان داده است كه بین متغیر دین داری و گرایش زنان به مقوله حجاب، طبق فاكتورهای ذكر شده، رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد به این معنا كه با افزایش سطح دین داری، نگرش به حجاب در میان زنان جامعه آماری افزایش می یابد.
این پژوهش در اختتام خاطر نشان می كند كه «نتایج یافته های پژوهش بر طبق فرضیه پنجم نشان داده است كه بین متغیر رسانه های گروهی و میزان گرایش به حجاب رابطه مدلول داری مشاهده نشد.»
در انتهای این تحقیق بر این نكته تاكید شده است كه «با توجه به آثار مثبت و فراوان عفاف و حجاب، مهم ترین راهكارهای تقویت حجاب و عفاف در جامعه و افراد(تربیت خانوادگی، میزان دینداری، رسانه های جمعی و گروه دوستان) بوسیله فرهنگ سازی از كانال رسانه های جمعی و شبكه ای نهادینه و به اجرا درمی آید. پوشیده بودن زن در جامعه، نه تنها سبب تقویت بنیان خانواده می شود، بلكه سبب حفظ ارزش زن و جلوگیری از ابتذال و تباهی او نیز می شود.»
نتایج این پژوهش در شماره یك نشریه "زن و جامعه" انتشار یافته است.
منبع: نئوپدیا
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب