NeoPedia
در نشست خبری به مناسبت اولین سالگرد زندانی شدن پرفسور مسعود سلیمانی در آمریكا اعلام شد

اعتراض رسمی به موسسه دعوت كننده دكتر سلیمانی

اعتراض رسمی به موسسه دعوت كننده دكتر سلیمانی

به گزارش نئوپدیا معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس با تاكید بر اینكه سكوت نهادهای بین المللی در سوژه بازداشت پروفسور مسعود سلیمانی اقدامی قابل تامل است، اظهار داشت: هنوز پس از گذشت یكسال از بازداشت این دانشمند هیچ جرم رسمی و حتی جرمی با عنوان نقض تحریم ها از طرف دولت آمریكا به جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده است.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دكتر یعقوب فتح الهی در نشست خبری كه به مناسبت نخستین سالگرد زندانی شدن پرفسور مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی در آمریكا در ساختمان مركزی پرس تی وی انجام شد با تاكید بر اینكه دفتر آمریكا درباب این دانشمند از هیچ منطقی جز منطق استكباری و زور پیروی نمی كند، اظهار داشت: متاسفانه یكسال از بازگشت این دانشمند ایرانی در زندان آمریكا می گذرد و هنوز هیچ دلیل قانع كننده ای از طرف این كشور ارائه نشده است و حتی كارشناسان حقوقی آمریكا تاكید می كنند در ادعای سیستم قضایی آمریكا جرمی برای دستگیری پرفسور سلیمانی اعلام نشده است.
وی در ادامه با اشاره به اینكه اگر جرمی مقابل پرفسور سلیمانی از طرف آمریكا وجود داشت اساسا تابحال اعلام شده بود اظهار داشت: اینكه كشوری هیچ دانشمند و چهره علمی را بدون هیچ دلیل و منطقی زندانی كند رفتاری است كه جز آمریكا و استكبار از هیچ كشوری بر نمی آید.
معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس ضمن بیان اینكه دولت آمریكا رسما به جمهوری اسلامی ایران اعلام نكرده است كه پرفسور سلیمانی به سبب نقض تحریم ها بازداشت شده، اظهار نمود: وكلای این دانشمند در بررسی پرونده از قاضی پرونده متوجه این مساله می شوند كه این بهتان نقض تحریم برای این پرفسور اعلام شده است. بدین سبب به صورت رسمی دولت آمریكا به جمهوری اسلامی ایران جرم او را اعلام نكرده است.
دكتر فتح اللهی درباب نحوه پیگیری وضعیت پرفسور مسعود سلیمانی توسط دانشگاه تربیت مدرس نیز اظهار داشت: دانشگاه ها در همكاریهای بین المللی خود شامل اعزام نیروی انسانی دانشجو یا هیات علمی تابع یكسری ضوابط مشخص هستند. همانطور كه مطابق مقررات باید نیروی انسانی را اعزام كنند پیگیری وضعیت آنها در خارج از كشور نیز باید تابع مقررات یعنی بوسیله وزارت امور خارجه باشد. بدین سبب این وزارتخانه هم اكنون وضعیت دكتر سلیمانی را پیگیری می كند.
معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس با تاكید بر اینكه نهادهای بین المللی در پیگیری آزادی دكتر سلیمانی وظیفه دارند، اظهار داشت: این نهادها برمبنای وظایف نهادی، حقوقی و انسانی می توانند برای آزادی دكتر سلیمانی اقداماتی را انجام بدهند.
به گفته وی پرفسور مسعود سلیمانی به منظور انجام تحقیقات علمی در حوزه آزمایشگاهی به آمریكا دعوت شدند. بدین سبب خرید مواد آزمایشگاهی و استفاده از آن در كارهای تحقیقاتی و علمی به هیچ عنوان نقض تحریم به شمار نمی رود.
دكتر فتح اللهی با تاكید بر اینكه سكوت نهادهای بین المللی در سوژه بازداشت دكتر مسعود سلیمانی اقدامی قابل تامل است، اظهار داشت: این نهادها باید بلافاصله پس از بازداشت وارد عرصه می شدند و در این زمینه اظهار نظر می كردند. متاسفانه تاخیر واكنش آنها قابل تامل است. ضمن اینكه موسسه دعوت كننده از پروفسور نیز واكنش رسمی به این مساله نشان نداده است.
اعتراض رسمی دانشگاه تربیت مدرس به موسسه دعوت كننده دكتر سلیمانی
رئیس دانشكده پزشكی تربیت مدرس نیز در این جلسه خبری از ارسال نامه اعتراضی رئیس این دانشگاه به موسسه مایوكلینیك یا موسسه دعوت كننده از دكتر سلیمانی آگاهی داد و اظهار داشت: با عنایت به اینكه این موسسه به صورت رسمی از پروفسور سلیمانی دعوت به همكاری كرده بود ما طی نامه ای خواهان مسئولیت و واكنش این موسسه در قبال بازداشت این دانشمند شدیم كه در این زمینه رئیس دانشگاه به مسئولان موسسه نامه رسمی ارسال كرد.
به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دكتر منصوره موحدیان ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: پاسخ موسسه مایوكلینیك در واكنش به بازداشت پروفسور مسعود سلیمانی این بود كه عنوان كردند ما این مساله را از همان ابتدا رصد كردیم و بوسیله وكلا این مساله مورد پیگیری قرار|گرفت اما چون پروفسور سلیمانی هنوز وارد موسسه نشده و همكاری خودرا با این موسسه شروع نكرده بود بدین سبب مسئولیتی در این زمینه نداریم اما آماده همكاری حقوقی برای آزادی او هستیم.
رئیس دانشكده پزشكی دانشگاه تربیت مدرس با تاكید بر اینكه علم هیچ گونه محدودیت و مرز مشخصی ندارد، اظهار داشت: تمامی افراد در هر كجای دنیا كه باشند حق دارند در فعالیت های علمی و ارتباطات پژوهشی شركت نمایند و هیچ كسی نمی تواند برای علم و دانش مرز محدودیت قرار بدهد.
دكتر مسعود سلیمانی نیز به منظور انجام فعالیت های علمی، تحقیقاتی به دعوت موسسه مایوكلینیك به كشور آمریكا سفر كرد اما متاسفانه این كشور در پاسخ دانشمند یك درصد برتر دنیا را بیشتر از یك سال است كه بدون هیچ دلیل و منطقی بازداشت كرده است.
موحدیان همین طور بر لزوم ورود سازمان ملل برای پیگیری وضعیت بازداشت دكتر سلیمانی اصرار كرد و اظهار داشت: پویش های زیادی به منظور آزادی این دانشمند در داخل و خارج از كشور به راه افتاده است و بازتاب های مختلفی نیز به وجود آورده و این مساله می تواند بوسیله سازمان ملل قابل پیگیری باشد.
وی با تاكید بر اینكه سوژه آزادی دكتر سلیمانی را بوسیله انجمن های علمی، نهادهای تحقیقاتی و حتی دانشمندان ایرانی مقیم در آمریكا و كشورهای دیگر پیگیری می نماییم، اظهار داشت: یكی از فعالیت های اعتراضی دانشگاه در این زمینه این است كه با انجمن های علمی تخصصی در این زمینه فعال باشند و برای آزادی دكتر سلیمانی آمریكا را تحت فشار قرار بدهند.
دكتر موحدیان با تاكید بر اینكه متاسفانه به عرصه های جهانی مسائل علمی با اختلافات سیاسی خلط می شود، اظهار نمود: باید نهادهای بین المللی به سوژه بازداشت دانشمند ایرانی حساس باشند و با بیان این مساله در عرصه های جهانی دانشمندان را از خطر اقدامات آمریكا در صورت عدم همكاری با این كشور آگاه كند.




منبع:

1398/08/01
17:05:59
5.0 / 5
4354
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , پژوهشی , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
NeoPedia