NeoPedia
در گفت وگو با ایسنا اعلام شد

حمایت گسترده دانشگاه هنر اصفهان از نخبگان، تأسیس انجمن دانش آموختگان در دستور كار

حمایت گسترده دانشگاه هنر اصفهان از نخبگان، تأسیس انجمن دانش آموختگان در دستور كار

نئوپدیا: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر اصفهان ضمن اعلام ˮمطالعه طرح سپهر پژوهشیˮ بعنوان برنامه مهم دانشگاه در تقاضامحور كردن پژوهش ها و پاسخگویی به نیازهای جامعه، برخی دستاوردهای پژوهشی این دانشگاه را همكاری در رفع موانع فضاهای شهری، تأسیس ˮمركز رشد تخصصی هنرˮ به منظور پشتیبانی از ایده های تجاری محور هنرمندان، حمایت مالی و معنوی از نخبگان، تأسیس مركز كارآفرینی و... نام برد و اظهار داشت: تأسیس ˮانجمن دانش آموختگانˮ را به منظور مهارت افزایی فارغ التحصیلان در دستور كار قرار داده ایم.


محمودرضا ثقفی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، "مطالعه سپهر پژوهشی" را به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف دانشگاه و فرصت ها و تهدیدهای منطقه عملیاتی آن، از برنامه های مهم این دانشگاه دانست و اضافه كرد: امكان دارد بتوانیم در ارتباط با موضوعی در سطح استان و در موضوعی دیگر در سطح ملی، طرحی را به انجام برسانیم.
وی یكی از اهداف این برنامه را اولویت بندی موضوعات رساله ها بر اساس نیازسنجی های منطقه ای دانست و تصریح كرد: باید توجه داشت كه بنا نیست پژوهش، موضوعی را در سطح اجرایی حل و فصل كند؛ بلكه دانشگاه صدمه شناسی می كند و دستاوردهای خویش را در اختیار دستگاه های اجرایی قرار می دهد تا آنها با استفاده از كاربست نتایج، مشكلات را حل كنند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به اینكه گاهی در سطح دستگاه های اجرایی این نگرش وجود دارد كه دانشگاه ها متولی حل مشكلات شامل بحران آب یا مساله اشتغال هستند، چنین نگرشی را نیازمند اصلاح دانست و اضافه كرد: مطالعات ۵ دانشكده ما در مورد طرح "سپهر پژوهشی" هنوز به آخر نرسیده و هم اكنون شرایط تشویقی را برای طرح هایی كه می توانند منجر به نوآوری یا مدل سازی برای رفع نیازها شوند، فراهم آورده ایم.
ثقفی با اشاره به اینكه برنامه های كلان كشور بر مبنای توسعه پایدار پیش نمی رود، خاطرنشان كرد: گواه این موضوع، عدم تطبیق ظرفیت های زیستی با امكانات جمعیتی كشور است، همچون آن كه منابع آبی كشور نمی تواند پاسخ گوی نیازهای جمعیتی هدف باشد یا نیازهای غذایی این جمعیت را در قالب تولید محصولات كشاورزی (به شیوه سنتی) برآورد كند.
وی انجام اقدامات تبلیغی و ترویجی در این زمینه را در رابطه با برخی رشته های هنری نظیر گرافیك دانست و اظهار داشت: همینطور برخی رشته های فنی دانشگاه هنر اصفهان همچون مرمت بافت های تاریخی، معماری و شهرسازی نسبت به بحث توسعه پایدار بی تفاوت نیستند.
انتقاد از برخی وزارتخانه ها در مورد بحران آب/همكاری دانشگاه در زمینه حل مشكلات فضای شهری
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر اصفهان دستگاه های درگیر در این مورد را وزارت جهاد كشاورزی و وزارت نیرو اعلام و تشریح كرد: وزارت جهاد كشاورزی در طول دهه های اخیر اجازه حفر چاه های عمیق مختلف را صادر كرده و حتی در مواردی هم چاه های عمیق، بدون اجازه حفر شده كه این مورد سفره های آب زیرزمینی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.
ثقفی افزود: همینطور وزارت نیرو گاهی با استفاده از سدسازی های بدون مطالعه توجیهی و بدون توجه به رویكرد آبخیزداری و حفظ سفره های آب زیرزمینی، مشكلاتی را به دنبال تأسیس این سدها به وجود آورده است.
وی ضمن یادآور شدن مجدد نقش دانشگاه ها در صدمه شناسی مشكلات، از تعامل دانشگاه هنر اصفهان، با استفاده از دفتر ارتباط با صنعت، با نهادهایی نظیر شهرداری، وزارت راه، مسكن و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونت زیباسازی شهرداری و... اطلاع داد و اظهار داشت: از این جهت می توان گفت برخی رساله ها و طرح های برون سازمانی این دانشگاه، هم اكنون هم تقاضامحور بوده، از جانب نهاد مربوطه مورد حمایت مالی و بررسی های همه جانبه قرار می گیرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر اصفهان نمونه همكاری این دانشگاه با دستگاه های اجرایی را بهینه سازی یا به شكلی رفع موانع و مشكلات فضاهای شهری در زمینه "عبور و مرور معلولین و افراد كم توان" در همكاری با معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان عنوان نمود و اظهار داشت: طرح فوق با استقبال این سازمان روبه رو بوده است.
ایجاد كارگاه "طراحی و ساخت دیجیتال" در دانشگاه در گروی حمایت وزارت علوم
ثقفی ذیل مبحث تأثیر تحریم ها بر بخش پژوهش و چاره اندیشی این دانشگاه برای این موضوع، جهش قیمت ها در بخش تجهیزات وابسته به منابع ارزی را خاطرنشان كرد و افزود: سال قبل قصد داشتیم Fab lab یا نوعی كارگاه طراحی و ساخت دیجیتالی را در دانشگاه راه اندازی نماییم كه برآورد فعلی هزینه ها از مبلغی كه سال قبل تخصیص دادیم، بسیار بیشتر بود.
وی افزود: در این خصوص مذاكراتی با وزارت علوم داشتیم و مدیران مربوطه قول حمایت داده اند كه امیدواریم محقق شود.
حمایت "مركز رشد تخصصی هنر" از نخبگان/ هنرمندان صاحب ایده با بازار كسب وكار آشنا نیستند
معاون پژوهشی دانشگاه هنر اصفهان در مورد برنامه های این دانشگاه برای پشتیبانی از نخبگان، اعلام نمود: اقدامی كه در این زمینه انجام داده ایم، تأسیس "مركز رشد تخصصی هنر" است كه خدمات متنوعی را به دانش آموختگان دارای ایده های تجاری محور عرضه می دهد.
ثقفی، برخی تسهیلات این مركز را عرضه تسهیلات مالی تا سقف ۲۵۰ میلیون، در اختیار قرار دادن محل استقرار، برگزاری دوره های آموزشی لازم، عرضه خدمات مشاوره ای و... برشمرد و اظهار نمود: در رشته های هنر به صورت عام، مساله این است كه هنرمند صاحب ایده بوده، اما بازار كسب و كار را نمی شناسد.
وی با اشاره به اینكه این مركز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشاركت دانشگاه هنر اصفهان با شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان تأسیس شده است، اضافه كرد: مركز تخصصی هنر، تخصصی ترین مركز رشد هنر به شمار می آید و تلاش دارد با كاهش ریسك كسب و كار، انگیزه لازم را به مخاطبان بدهد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر اصفهان یكی دیگر از برنامه های حمایتی برای نخبگان را حمایت مالی از افراد صاحب رتبه در جشنواره های شیخ بهایی، خوارزمی و همینطور افراد صاحب اختراع نام برد و اظهار داشت: در مورد مهاجرت نخبگان، نهادهایی همچون مركز مطالعات استراتژیك ریاست جمهوری صدمه شناسی هایی انجام داده اند، اما علیرغم این مورد با شرایط فعلی این موج كماكان ادامه خواهد داشت.
رتبه نخست پژوهشی دانشگاه بین ۴ دانشگاه تخصصی هنر
ثقفی تصریح كرد: از نظر پژوهشی رو به رشد هستیم و دانشگاه ما طی سه سال گذشته، رتبه نخست پژوهشی را در میان چهار دانشگاه تخصصی هنر كسب كرده است.
وی بودجه پژوهشی این دانشگاه را معقول توصیف كرد و افزود: با عنایت به آن كه طی نوسانات ارزی سهم كم تری از این بودجه در اختیار ما قرار گرفته است، پیشنهاد می گردد بانك مركزی مابه التفاوت آنرا به دانشگاه ها پرداخت كند یا دولت مجوز دهد كه ارز دولتی به منظور انجام فرصت های مطالعاتی، تهیه تجهیزات و... در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد كه در این زمینه نامه ای از جانب وزارت علوم تهیه شده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر اصفهان اضافه كرد: چنان چه بودجه پژوهشی امسال به صورت كامل تخصیص پیدا نكند، در رفع هزینه های سال ۹۸ با مشكل مواجه خواهیم شد.
تأسیس "انجمن دانش آموختگان" در دستور كار
ثقفی با اشاره به اینكه دانشگاه هنر اصفهان از اولین دانشگاه هایی است كه مطالعات برنامه راهبردی ۱۰ ساله خویش را به انجام رسانده است، اظهار نمود: در این سند اولویت اصلی به دانشگاه كارآفرین (در حوزه صنایع خلاق) داده شده است. در این زمینه "مركز كارآفرینی" را زیر نظر معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاه تأسیس كردیم.
وی یكی از اهداف این مركز را مهارت افزایی دانشجویان و دانش آموختگان اعلام نمود و با اشاره به اینكه بخش قابل توجهی از دانش آموختگان مشغول به كار نیستند، اظهار داشت: اغلب اوقات این مهارت افزایی به معنای آن است كه فارغ التحصیل بتواند از تخصص خود در جهت كارآفرینی استفاده نماید، نه آن كه الزاماً تخصص جدیدی را بیاموزد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر اصفهان در پایان، دو برنامه این دانشگاه در زمینه های فوق را تأسیس "انجمن دانش آموختگان" و امضای تفاهم نامه با مركز فنی و حرفه ای اعلام نمود.



1397/08/24
00:06:37
5.0 / 5
4334
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشی , تولید , خدمات
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
NeoPedia