NeoPedia
طهرانچی:

وزارت علوم سرمایه دانشگاه آزاد را پاس بدارد

وزارت علوم سرمایه دانشگاه آزاد را پاس بدارد

نئوپدیا: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این كه نادیده گرفتن 38 درصد آموزش عالی و 25 درصد اساتید كه پژوهشگران دانشگاه آزاد هستند به جامعه علمی خدشه وارد میكند و وزارت علوم بایستی این سرمایه را پاس بدارد.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، محمد مهدی طهرانچی در جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی كه امروز در بیمارستان فرهیختگان انجام شد با بیان این كه آیت الله خمینی برآمده از حوزه بود اما نگاهش به علم و دانشگاه بود، اظهار داشت: كشوری نیستیم كه آموزش عالی در آن ۸۰ سال قدمت داشته باشد بلكه بیشتر از هزار سال آموزش عالی داشته ایم و از دل آن بوعلی سینا، ابن هیثم، فارابی و رازی و كتاب های قانون و شفا و فیزیك و نور درآمده است. در قرن هفت طبیعیات و ریاضیات بیرون می آید و مدرسه های علمیه به فقه و فلسفه و كلام خداوند منحصر می شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به كتاب چهل حدیث حضرت آیت الله خمینی و آیه علم سه گانه است، اظهار داشت: در آن زمان ایشان نظریه وحدت حوزه و دانشگاه را در كتاب چهل حدیث بیان نمودند. حضرت امام نه تنها دانشگاه بر پایه دین را نفی نكرد بلكه آنرا كارخانه آدم سازی نامید و با این تفكر انقلاب مكتب جدیدی را طرح كرد كه در آن راه علم و دانش را پیش گرفت.
وی ادامه داد: در مكتبی هستیم كه پس از دو سده قرآن كریم زبان علم شد؛ ما كفران نعمت كردیم و علم از این سرزمین هجرت كرد اما انقلاب اسلامی نوید بخش تمدن جدید اسلامی شد و نعمت رهبری را بر ما تمام كرد. بدین سبب دانشمندان باید بیشترین شكر نعمت را بجای آورند. با لبیك گفتن به ندای رهبری پیشرفت علمی حاصل شد در صورتیكه همه مدعیان ما را شهروند درجه دو غربی می دانند بی گمان با بررسی تاریخ ۴ دهه ایران اسلامی كسی كه پژوهش را در كشور رهبری كرده و دانشگاه مولد و نه مقلد را خلق كرده حضرت آیت الله خامنه ای است.
طهرانچی اضافه كرد: او می گوید پیشرفت علمی دشمن دارد اگر مسئولان اجرایی پژوهش را جدی می گرفتند مجبور نبودیم در تهران به سختی نفس بكشیم.
رئیس دانشگاه آزاد تصریح كرد: سال ۹۳ سند دانشگاه ابلاغ گردید كه یكی از راهبردهای آن پژوهشگر مسئله گرا، نیاز محور و ماموریت محور در عرصه نخبگان و كاربردی است.
وی ادامه داد: پژوهش فعلی در خلق علم و فناوری است و ما پژوهش اكتسابی و نظریه پرداز در درون علم داریم. پژوهش یك طیف از نظریه پرداز تا فناورانه است. پژوهش نظریه پرداز در مرجعیت علمی نقش آفرین است این در حالیست كه حل مسئله در كاربرد علم نقش دارد و پژوهش فناورانه مقدمه تولید فناوری است.
وی تصریح كرد: پژوهش خلاقانه و ارزش آفرین استاد محور است، پژوهشی كه برعهده دانشجو است پژوهش تحصیلات تكمیلی است و در پژوهش حل مسئله می تواند به حل یك مسئله یا مشكل منجر شود.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان این كه پژوهش نظریه پرداز را به پژوهشگاه سپردیم، اظهار داشت: پژوهش تحصیلات تكمیلی را معاونت های موضوعی بر عهده دارند و این جدای از این جهت است كه مرجعیت علمی حل مسئله و زایش فناوری داشته باشیم و هیچ قسمتی از پژوهش مورد غفلت واقع نشود.
وی اظهار داشت: بزرگترین اقدام در یك سال قبل مشخص كردن موضوعات پژوهش ها در سند دانشگاه بوده كه منجر به هدایت پایان نامه ها شده و حركت بزرگی به حساب می آید.
طهرانچی اظهار داشت: در دوره جدید در پنج حوزه امور مالی: انضباط بخشی، روان سازی و شفافیت، آموزش: كیفی گرای، مهارت آموزی و كارآمد سازی؛ پژوهش: مسئله محوری و ماموریت گرای؛ فناوری: ثروت آفرینی و اشتغال زایی و در حوزه فرهنگ نیز تربیت نسل تراز اول و مشاركت جوی در حوزه مدیریت را سرلوحه حركت در این پنج حوزه قرار دادیم.
او در آخر متذكر شد: اگر وزارت علوم كه خودرا متصدی پژوهش می داند به پژوهشگران دانشگاه آزاد توجه نكند خودرا محروم كرده است و مثل این است كه ۳۸ درصد آموزش عالی و ۲۵ درصد استادان كشور نادیده گرفته شوند؛ بدین سبب سفارش می شود وزارت علوم این سرمایه را پاس بدارد.



1398/09/29
18:36:16
5.0 / 5
4746
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی , تولید
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
NeoPedia