NeoPedia
نتیجه بررسی های پژوهشگران نشان داد

تاثیر متقابل خواب و میگرن بر یكدیگر

تاثیر متقابل خواب و میگرن بر یكدیگر

نئوپدیا: سردرد میگرنی یك اختلال عصب زیستی_شناختی شایع است كه در اثر افزایش تحریك پذیری دستگاه عصبی مركزی ایجاد می شود.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، سردرد میگرنی در زمره ناتوان كننده ترین اختلالات طبی است. این نوع درد به صورت متناوب و دوره ای رخ می دهد. بدین سان كه حمله سر درد معمولا از ۲ تا ۳ ساعت الی ۲ تا ۳ روز طول می كشد و با احساس سرگیجه، حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا هم راه است.
در پژوهشی كه درباب "نقش تعدیل كننده كیفیت خواب در رابطه اضطراب صفت_حالت با شدت علایم بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی" توسط تیم پژوهشگران متشكل از زهرا عظیمی (دانشجوی كارشناسی ارشد روان شناسی بالینی واحد نجف اباد، دانشگاه آزاد اسلامی)، عباس حقیقی (استادیار گروه روان شناسی واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی) و مهدی نوروزی (متخصص مغز و اعصاب، اصفهان) انجام شده، آمده است: « كیفیت خواب در ارتباط با اضطراب حالت و اضطراب صفت با شدت علایم میگرن دركل نمونه نقش تعدیلی مدلول داری دارد، بااینكه مقدار این تعدیل در اضطراب حالت بیشتر از اضطراب صفت بوده است.»
در این پژوهش كه جامعه آماری آنرا كلیه بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی كه در سال ۱۳۹۶ به مراكز درمانی مغز و اعصاب شهر اصفهان مراجعه نموده بودند تشكیل می دهد، آمده است: «اگر چه به صورت یكطرفه آغاز می شود ولی به شكلی ادامه می یابد كه تمام سر را در بر می گیرد و همراه با كارهای فیزیكی شدیدتر می شود. میگرن نوع پیچیده ای از سردرد است كه درحدود ۱۱ درصد از جمعیت سرتاسر جهان را متاثر می كند و شیوع روزافزونی در جوامع دارد.
شیوع جهانی و تخمین زده شده سالانه میگرن بطور تقریبی به ترتیب ۱۵-۲۰ درصد زنان و ۶-۱۰ درصد مردان است. این نوع سردرد كیفیت زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار داده و كارهای اجتماعی و روابط بین فردی را محدود می كند، موجب افزایش غیبت از كار و كاهش بازدهی در كار و افزایش مشكلات روان شناختی می شود.»
پژوهشگران می گویند: « در علت شناسی سردردهای اولیه بر نقش اضطراب و فشار روانی هم بعنوان عامل زمینه ساز و هم بعنوان عامل آشكار كننده تاكیدشده است. عوامل روان شناختی زیادی در بروز بیماری های جسمی مزمن نقش دارند. همین طور نرخ شیوع علایم روان شناختی در افرادی كه از میگرن رنج می برند در مقایسه با جمعیت عادی بسیار بالاست. بعنوان مثال اضطراب ۲ تا ۵ برابر در بیماران مبتلا به میگرن نسبت به كل جمعیت شایع تر است. عوامل روانی مانند اضطراب در افزایش شدت سردرد های میگرنی، از عوامل خطرساز مهم به شمار می آیند. اضطراب صفت، شكل یك صفت شخصیتی دارد كه در یك دوره زمانی طولانی وجود دارد. به عبارت دیگر، این نوع اضطراب یك خصیصه شخصی است نه خاصیت موقعیتی كه شخص با آن روبه رو باشد.»
در این پژوهش آمده است: « اضطراب حالت، در نتیجه یك موقعیت استرس زا در فردی كه كنترل هیجانش كاهش یافته بروز می كند و بعد از مدت كوتاهی كاهش پیدا می كند و از موقعیتی به موقعیت دیگر تفاوت می كند. بررسی اضطراب در سردرد به شكل تفكیك شده به اضطراب حالت و اضطراب صفت، بتازگی در حیطه سردرد مورد توجه و پژوهش قرار گرفته است. خواب با كیفیت، نقش مهمی در سلامتی و بهزیستی زندگی افراد دارد. افراد مبتلا به اختلالات خلقی نظیر اضطراب، كیفیت خواب ضعیف تری داشته و تاخیر در شروع خواب و بیدارشدن های مكرر شبانه را گزارش می دهند. عوامل روانی و عاطفی نظیر اضطراب در وضعیت خواب تداخل به وجود می آورد.
انسان در مواجه با هر تغییر گرفتار استرس و اضطراب می شود و تا سازگار شدن با شرایط، ممكنست این شرایط ادامه داشته باشد و تغییرات به وجود آمده در روند زندگی نیز منجر به بروز كیفیت خواب نامطلوب شده و در نتیجه استرس و اضطراب را به دنبال دارد. اضطراب حالت_صفت همچون متغیرهایی هستند كه بتازگی در اختلالات خواب مورد بررسی قرار گرفته اند و نقش هر دو نوع اضطراب در مراحل خواب تاییده شده و در عین حال تفاوت هایی نیز مشاهده شده است. بعنوان مثال اضطراب حالت بیشتر با شروع خواب و اضطراب صفت بیشتر با مراحل خواب سریع چشم ارتباط داشته است.»
پژوهشگران می گویند: « كیفیت خواب از متغیرهایی است كه با سردرد ارتباط دارد. بیماران با سردرد مزمن ۱۷ برابر احتمال داشتن اختلالات شدید خواب را دارند، این تداعی برای میگرن شدید نسبت به سردردهای فشاری و تنشی بیشتر است. سردرد و خواب رابطه پیچیده ای با هم دارند چون اختلالات خواب می تواند موجب سر درد و سردرد به نوبه خود می تواند موجب ناهنجاری های خواب در این بیماران می شود. به عبارت دیگر الگوهای تغییر یافته خواب می تواند موجب سردرد شود، در حالی كه وجود سردرد می تواند خواب شبانه را مختل كند. علاوه بر این میگرن می تواند در طول خواب شبانه نیز اتفاق بیافتند. در افراد مبتلا به میگرن خستگی، محرومیت از خواب و تغییر ساده الگو های خواب بطور دائمی، عامل تسریعی حملات سردرد، با وجود اینكه خواب یك درمان تسكین دهنده سردرد شمرده می شود.»
یافته ها نشان می دهد: « خواب خود می تواند یك روش موثر در خاتمه دادن به واقعه میگرن باشد. در كنار تاثیر بالقوه ای كه محرومیت از خواب می تواند یك عامل سردرد باشد، كیفیت پایین خواب و مدت زمان كوتاه خواب می تواند موجب كاهش یافتن حس خوب داشتن، ناتوانی در كاركرد روزانه و اضطراب فرد شود. اختلالات خواب در میان افراد مبتلا به سردرد و افراد سالم حاكی از آنست كه سر درد و كیفیت خواب نامطلوب همبودی زیادی با هم دارند، ولی نقش متغیرهای واسطه ای مانند اضطراب صفت_حالت كمتر مورد بررسی قرار گرفته است. در علت شناسی سردردهای اولیه بر نقش اضطراب هم بعنوان عامل زمینه ساز و هم بعنوان عامل آشكار كننده تاكید گردیده است. از طرفی كیفیت خواب یك متغیر واسطه ای بشمار می رود كه هم با سطح بالای اضطراب رابطه دارد و هم با شدت علایم میگرن ارتباط مستقیمی دارد. بیماران با سردرد مزمن ۱۷ برابر بیشتر احتمال مبتلاشدن به اختلالات شدید خواب را دارند.»
در نتایج این پژوهش آمده است: « تغییر در الگو و كیفیت خواب هر چند جزئی هم باشد می تواند در تحریك و بروز سردرد میگرن دخالت داشته باشد. همین طور مشكلات خواب با شدت و فراوانی وقوع سردرد رابطه تنگاتنگی دارد تا جایی كه مبتلایان به سردرد بیشتر از دو برابر مشكلات خفیف خواب و بیشتر از ۴ برابر مشكلات متوسط خواب و بیشتر از ۷ برابر مشكلات شدید خواب را در مقایسه با غیر مبتلایان به سردرد گزارش كرده اند. همین طور اصلاح عادات خواب ممكنست سبب بهبود سردرد و همین طور درمان سردرد نیز ممكنست تاثیر مثبتی در بهبود اختلال خواب داشته باشد.
كیفیت نامطلوب خواب می تواند مشكلاتی در هیجان، تفكر و انگیزش نیز ایجاد كند و بر سلامت روانی و جسمانی تاثیر منفی داشته باشد. بیماران با سردردهای میگرنی افرادی نگران و مضطرب هستند و این اضطراب و نگرانی سبب درون ریزی احساسات می شود كه با مزمن شدن و عدم توجه به تغییر خاصیت های شخصیتی فرد می تواند به سردردهای میگرنی تبدیل گردد. همین طور خواب ناكافی نیز موجب افت عملكرد سیستم عصبی، افت عملكرد غدد درون ریز و كاهش سیستم ایمنی بدن می شود و از این طریق اضطراب و نگرانی فرد را به دنبال دارد.»
این پژوهش در شماره دوم نشریه علمی روانشناسی سلامت انتشار یافته است.




منبع:

1398/10/22
15:45:01
5.0 / 5
4309
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
NeoPedia