NeoPedia
پژوهشگران با توجه به دوران قاعدگی در خانم ها بررسی كردند

تاثیر زنجبیل و ویتامین های D و E بر دردهای شكمی

تاثیر زنجبیل و ویتامین های D و E بر دردهای شكمی

نئوپدیا: نتایج یك طرح پژوهشی در دانشگاه علوم پزشكی قزوین نشان میدهد زنجبیل و ویتامین های D و E می توانند در كاهش دردهای شكمی دوران قاعدگی موثر باشند.


محمد علی حسینی، مجری این طرح تحقیقاتی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این كه این یك مطالعه كارآزمایی بالینی دو سو كور بوده است، اظهار داشت: این مطالعه اواخر سال ۲۰۱۶ در دانشگاه علوم پزشكی قزوین انجام شد.
این محقق درباره روند انجام پژوهش اظهار داشت: برای انجام این مطالعه، خانم هایی كه در سنین ۱۸ تا ۲۵ سال بودند و درد دیسمنوره متوسط تا شدید داشتند وارد این مطالعه شدند. بیماران به چهار گروه تقسیم شدند به یك گروه ویتامین E به گروهی دیگر ویتامین D، به گروه سوم زنجبیل و به گروه چهارم دارونما یا پلاسیبو داده شد و در این روند زنجبیل به صورت یك كپسول حاوی عصاره زنجبیل به افراد داده می شد.
وی ادامه داد: همه ی گروه ها در كنار ویتامین ها، زنجبیل و دارونما به مدت پنج روز داروهای مسكن نیز دریافت نمودند و شدت درد آنها بررسی گردید. ویتامین D، E و زنجبیل تاثیر معناداری بر دیسمنوره داشتند و میان آنها تاثیر زنجبیل از بقیه بیشتر بود. پس از زنجبیل، ویتامین دی و بعد از آن ویتامین ای به ترتیب بیشترین تاثیر را بر كاهش درد دیسمنوره داشتند. درد دیسمنوره به دردهای نواحی شكمی در دوران قاعدگی گفته می شود.
این دانشجوی دانشگاه علوم پزشكی قزوین در پاسخ به سوالی درباره علت دادن داروی مسكن به افراد حاضر در مطالعه اظهار داشت: مسكن ها به همه بیماران داده شد برای اینكه اخلاقی نبود كه به سبب آزمایش به بیمارانی كه درد دارند مسكن داده نشود. كاهش درد اساسا به سبب مسكن هم بوده اما هدف ما این بود كه ببینیم از سه گروهی كه زنجبیل، ویتامین D و ویتامین E دریافت كرده اند كاهش درد در كدام گروه بیشتر رخ داده است.
وی افزود: یك گروه كنترل در این مطالعه وجود داشت كه فقط مسكن و دارونما دریافت می كرد. دارونما هیچ تاثیر پزشكی ندارد و صرفا یك مكانیسم روانی است. افراد گروه های دیگر در مقایسه با این گروه بررسی می شوند؛ مثلا گروهی كه زنجبیل و مسكن دریافت كرده در مقایسه با گروهی كه فقط مسكن دریافت كرده میزان بیشتری كاهش درد داشته كه این میزان بیشتر، نشان دهنده تاثیر زنجبیل است.
حسینی درباره حجم نمونه اظهار داشت: ۲۴۰ نفر وارد مطالعه شدند كه ۴۰ نفر از آنها به دلایلی از مطالعه خارج شدند. در نهایت این بررسی با حضور ۲۰۰ نفر و در چهار گروه ۵۰ نفره انجام شد. برمبنای نتایج این مطالعه می توان اظهار داشت كه زنجبیل می تواند یك داروی مكملی برای كاهش درد دوران قاعدگی باشد. این مطالعه اواخر ۲۰۱۶ انجام شد و مقاله ی آن حدود چهار ماه پیش در ژورنال Obstetrics & Gynecology Science كه یك نشریه ی كره ای است، منتشر گردید.




منبع:

1398/11/16
13:23:52
5.0 / 5
4158
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشی , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
NeoPedia